Brandpreventieforum Forums Bouw brandvoortplantingsklasse 4 concreet?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #2860 |

Ik heb m.b.t. oude materialen vanuit het verleden (vaak geen fabrikantgegevens meer beschikbaar) een vraag over de volgens NEN6065 bepaalde bijdrage tot brandvoortplanting. Het gaat om klasse 4, ofwel geen strenge klasse.

1. Valt ‘gewone’ kurkafwerking hieronder (bv. plaatjes of vloerafwerking)?
    2. Valt zachtboard hieronder, geschilderd en ongeschilderd? (volgens meenigeen beiden wel, maar echt aantoonbaar kan ik het nergens mee staven)
    3. Vallen de oude vierkante tempexplafondplaatjes hieronder? geschilderd en ongeschilderd (lijkt me beiden echt van niet!)
    4. Vallen witte kunststof schrootjes hieronder, zoals je vaak ik oude badkamers ziet (lijkt me van niet ivm smelten!)
    5. Valt (oud) hardboard hieronder (volgens diverse internettabelletjes wel, maar niet aantoonbaar)

Iemand die hier inhoudelijk wat over kan zeggen? Het is lastig te oordelen als er geen duidelijke productgegevens zijn en elke bouwkundige weer wat anders roept. Wie weet het precies?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

1: 6065 is niet toepasbaar voor een vloer. Hier zou dan de NEN 1775 van toepassing zijn, gewone kurk ken ik niet. Ik ken wel verschillende kurkafwerkingen. Ik heb wel enige reserveringen om te stellen dat dit wel aan klasse 4 zal voldoen;
    2: zachtboard KAN aan klasse 4 voldoend, maar ook aan klasse 5! Let ook op de rookproductie. Ook klasse 4 plaat voldoet vaak niet aan de eisen m.b.t. rookproductie;
    3: ik vrees het ook niet
    4: Smelten is (helaas) geen eis in de NL regelgeving. De brandvoortplanting is meestal vrij hoog. Voldoet dus zeer waarschijnlijk niet;
    5: waarschijnlijk wel.

Het lastige is dat elk product weer anders is. Je kan dus niet generiek iets zeggen.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Ik schat in dat hard- en zachtboard geen keurmerken hebben volgens de 6000-serie. Dat zijn specifieke bouwmaterialen van toentertijd. Je moet dan denken aan de 3800-serie, bijv. de NEN3883.
    Voor wat betreft aandachtspunt 4 (aankledingsmateriaal in badkamer) denk ik dat er geen kwaliteits-eisen, als het gaat om de brandveiligheid, van kracht zijn. Het is immers een natte cel. Welk deel van een woning is veiliger bij brand dan de bad- of doucheruimte.

martijn de g
    Bijdrager
    Post count: 12

Met oog op condensatie bovenop kunststof plafonds en/of kortsluiting is (oude) kunststof in badkamer een groter risico dan in een verblijfsruimte lijkt me.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Als het gaat om de kans op condenstatie dan bereken ik dit altijd met behulp van het Mollier diagram. Meten is weten immers

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.