Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving brandveiligheidseisen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2481 |

Goedemorgen,

Met een project voor Skyteam werken wij aan een project. Hiervoor worden reclammebanners geplaatst bij
    de incheck balie op schiphol. Nu moeten wij weten wat de brandveiligheidseisen hiervoor zijn. Aangezien
    niemand op schiphol ons hiermee kan helpen ( ben al tientallen keren doorverbonden ) hoop ik dat hier iemand
    mij kan informeren of mij kan wijzen op een persoon die dit wel weet.

Met vriendelijke groet,
    Hielke de Jong

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

Hallo,

Uit ervaring kan ik je vertellen dat op Schiphol vrij weinig mag. In verband met de sprinklers en rookmelders wordt het lastig om iets op te hangen wat hoog genoeg hangt 2.4m boven de vloer en 50 cm uit de buurt van de sprinklerkop blijft.
    Brandweer Haarlemmermeer kan je waarschijnlijk meer vertellen.

Saar

hielke de jong
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie.

Een rollerbanner hang je niet op he. ( zie google, afbeeldingen reclame rollerbanner ) het is een soort
    van staande poster van 70 cm breed en 2,5 meter hoog ongeveer.

Heb de brandweer in Haarlemmermeer al gecontacteerd, deze konden mij niet echt helpen.

Hielke

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je locatie is wel heel specifiek, en ik denk dat de eigenaar er ook hogere eisen aan stelt dan de brandweer zou vragen. Ik weet niet hoe Schiphol haar interne dienstverlening geregeld heeft, maar ik kan me voorstellen dat er een floormanager rondloopt daar, of een hoofd-BHV. Marechaussee zal wat ver gaan, die gaan vooral over de openbare orde.

Het is een publieke plaats, je weet niet wat voor mafkezen er rondlopen, dus zou ik zeggen dat je het in zijn algemeenheid hufterproof moet maken. Het moet niet om kunnen vallen (verzwaarde voet), en het moet zelfdovend/onbrandbaar zijn wanneer iemand ervoor kiest er een vlammetje bij te houden.

Als ik het me goed herinner zijn de incheckgebouwen hoog genoeg om 2,5 meter ruimschoots in kwijt te kunnen.

hielke de jong
    Bijdrager

Er is een brandweer op schiphol ( valt onder de gemeente haarlemmermeer ), ook een technische dienst.
    Meerdere mensen aan de telefoon gehad, maar dus echt niemand die het op zwart en wit kan zetten.
    Erg frusterend.

( de rollerbanner heeft inderdaad een verzwaarde voet zodat het niet omvalt )

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Sprinklers en rookmelders. Lijkt er opalsof er een Inspectie instelling rondloopt. Missschien kun je daar eens navraag bij doen? De technische dienst moet denk ik wel weten welke Inspectieinstelling daar rond loopt.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Er zijn private en publiekrechtelijke eisen.

publiekrechtelijk staan de eisen in het Bouwbesluit. Privaatrechtelijk is niet centraal vastgelegd. Wie is je opdrachtgever? Die heeft waarschijnlijk een contract met Schiphol. In dit contract staan eventuele aanvullende eisen m.b.t brandveilig gebruik.

gerard hoffmann
    Bijdrager
    Post count: 2

Zoek anders even contact met de regionale Brandweer.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Volgens mij komen we met afdeling 7.1 van het Bouwbesluit 2012 er toch best wel uit :bwt:

AFDELING 7.1 VOORKOMEN VAN BRANDGEVAAR EN ONTWIKKELING VAN BRAND,
    NIEUWBOUW EN BESTAANDE BOUW

En dan met invulling geven aan artikel 7.4 en 7.5 ben je m.i. klaar

Artikel 7.4 Aankleding
    1. Aankleding in een besloten ruimte mag geen brandgevaar opleveren.
    Dit gevaar is niet aanwezig indien de aankleding:
    a. een ondergeschikte bijdrage aan het brandgevaar levert;
    b. onbrandbaar is, bepaald volgens NEN 6064;
    c. voldoet aan brandklasse A1 als bedoeld in NEN-EN 13501-1;
    d. voldoet aan de eisen voor constructieonderdelen als bedoeld in afdeling 2.9, of
    e. een navlamduur heeft van ten hoogste 15 seconden en een nagloeiduur van ten hoogste 60 seconden.
    2. Bij een besloten ruimte voor het verblijven of vluchten van meer dan 50 personen is het eerste lid, onderdeel e, niet van toepassing, indien de aankleding:
    a. zich bevindt boven een gedeelte van de vloer waar zich personen kunnen bevinden;
    b. de verticale vrije ruimte tussen de vloer en de aankleding minder dan 2,5m is, en
    c. niet direct op de vloer, trap of hellingbaan is aangebracht.
    3. Materiaal ter plaatse van of nabij apparatuur en installaties die warmte ontwikkelen voldoet aan brandklasse A1, als bedoeld in NEN-EN 13501-1 of is onbrandbaar, bepaald volgens NEN 6064, indien:
    a. op het materiaal een intensiteit van de warmtestraling kan optreden die, bepaald volgens NEN 6061, groter is dan 2 kW/m², of
    b. in het materiaal een temperatuur kan optreden die, bepaald volgens NEN 6061, hoger is dan 90 °C.
    4. In een besloten ruimte zijn geen met brandbaar gas gevulde ballonnen aanwezig.
    5. Het eerste tot en met vierde lid gelden niet voor een niet-gemeenschappelijke ruimte.
    6. Bij ministeriële regeling kunnen nadere voorschriften worden gegeven over de bijdrage aan brandgevaar van aankleding.

Artikel 7.5 Brandveiligheid inrichtingselementen

1. In een voor publiek toegankelijke ruimte opgestelde stands, kramen, schappen, podia en daarmee vergelijkbare inrichtingselementen zijn brandveilig.
    2. Aan het in het eerste lid gestelde is in ieder geval voldaan indien een naar de lucht gekeerd onderdeel van het inrichtingselement:
    a. onbrandbaar is, bepaald volgens NEN 6064;
    b. voldoet aan brandklasse A1, als bedoeld in NEN-EN 13501-1;
    c. een dikte heeft van ten minste 3,5mm, en voldoet aan brandklasse D, als bedoeld in NEN-EN 13501-1;
    d. een dikte heeft van ten minste 3,5mm, en voldoet aan klasse 4 als bedoeld in NEN 6065, of
    e. een dikte heeft van minder dan 3,5mm en over de volle oppervlakte is verlijmd met een onderdeel als bedoeld onder c of d.
    3. Het eerste en tweede lid gelden niet voor een niet-gemeenschappelijke ruimte

kruislijst
    Bijdrager

Zoek anders even contact met de regionale Brandweer.

Bestaat niet meer: veiligheidsregio.

Deze afdeling huist in Haarlemmermeer, en die hadden kennelijk geen passend antwoord.

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Ed Oomes is of was de Commandant van de Brandweer Schiphol. Als de Cdt het niet weet dan weet niemand het.
    Bel hem eens op. Lijkt mij de kortste weg. (http://www.brandweerschiphol.nl)

kruislijst
    Bijdrager

een oude formule bij de brandweer luidt kennis x rang = constant, dus de commandant is niet altijd garantie voor een goed antwoord.

hielke de jong
    Bijdrager

Het contacteren van brandweer schiphol is helaas hopeloos.
    Zijn 24/7 niet bereikbaar. Geen idee waarom niet.

Maar wat betreft de opmerking van Louis. Hier kan ik volgens mij wel wat mee!

robert volmer
    Bijdrager
    Post count: 1

Beste Hielke,

Laat ik mij eerst even voorstellen.
    Ik ben Robert Volmer en ik ben technisch beheerder brandveiligheid op de luchthaven Schiphol.
    Binnen het Terminal Complex van de luchthaven beheer ik alle brandveiligheidsinstallaties.
    Binnen de afdeling waar ik werk is ook een afdeling die zich bezig houd met het beoordelen van alle werkzaamheden welke worden uitgevoerd in het Terminal Complex. Ook geeft deze afdeling adviesen bij verbouwingen.
    Binnen onze afdelingen is er een document waarin de materialen staan die toegepast mogen worden, welke niet toegepast mogen worden en welke materialen toegestaan worden bij gebrek aan een beter product.

Jij schrijft dat jij in opdracht van het Skyteam een opdracht heb. KLM is één van de partners in het Skyteam en zij weten precies bij wie je moet zijn.
    Jij niet bij de brandweer Haarlemmeer of de Schiphol brandweer maar bij de gebouw eigenaar.
    Ik zal de gegevens van de contact persoon naar jou toe sturen.

Ondanks andere berichten mag alles op Schiphol mits het maar voldoet aan de regelgeving.

Met vriendelijke groet,
    Robert Volmer

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Dat is duidelijk :twisted: :BRAND: :brwman:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.