Brandpreventieforum Forums Gebruik brandveiligheidseisen safaritenten

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2468 |

Wij zijn een bedrijf dat safaritenten (binnenruimte 7×5 meter) op boerderijcampings. Nu vragen wij ons af welke brandveiligheidseisen er worden gesteld aan safaritenten? In een tent kunnen maximaal 6 personen slapen. Er is een keukenblokje aanwezig met een kleine elektrische koelkast en een inbouw gaskookplaat aangesloten op een gasfles (met gasafsluiter voor de veiligheid) en een gaskachel (CE gekeurd, ODS beveiliging bij teveel aan CO2 en te weinig O2) aangesloten op een gasfles van 5-11kg. Verder is er een wandcontactdoos en een aantal lampen aangesloten op de electra aansluiting.

Kunnen wij deze tenten gewoon plaatsen en in gebruik nemen of moeten we ene gebruiksmelding doen of een gebruiksvergunning aanvragen?

Voor de veiligheid wil ik in iedere tent een kleine brandblusser plaatsen. Ik zou graag advies willen hebben welk type handblusser ik het beste kan gebruiken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of me kunnen doorverwijzen naar een instantie waar ik deze vragen kan stellen.

j sleurink
    Bijdrager
    Post count: 1

Hallo Saskia,

Recent is er een internationale norm uitgegeven omtrent kampeertenten, de NEN EN ISO 5912:2011.
    Misschien kan die je verder helpen? Inhoudelijk heb ik er geen verstand van, maar het zou je op de goede weg kunnen helpen.
    Verder is het verstandig om te kijken naar de eigenschappen van de tenten bij brand, denk hierbij aan druppelvorming, en brandwerendheid (door middel van coating).
    Googlen op dit onderwerp geeft weinig informatie, kan je dus niets zeggen vanuit enige ervaring met dit onderwerp. Destijds zijn er voor scoutingclubs wel tenten in gebruik genomen die gemaakt zijn van een speciaal weefsel, zie dit artikel: http://www.brandveilig.com/onderwerpen/ … nten-28033. Je zou hier eens naar kunnen informeren? Misschien zijn er ook tenten voor minder personen te verkrijgen met dit weefsel?
    Succes met je vraagstuk in ieder geval!

Jeroen

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2270

kampeermiddelen vallen niet onder de bouwwerken, je zult dus geen gebruiksmelding of -vergunning hoeven aan te vragen onder de Wabo. Wel zou je eens kritisch kunnen kijken naar wettelijke aansprakelijkheid, zorgplicht en verzekeringen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.