Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig brandveiligheids eisen van een manege

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #401 |

Ik ben naarstig op zoek naar de minimale brandveiligheids eisen van een manege met paarden. Na menig uurtjes zoeken op het internet nog steeds niets kunnen vinden daarover.

wie weet er dus wat links of iets anders?

mvgr,
    ed

mod edit, titel iets verduidelijkt

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

indelen volgens het bouwbesluit, functies toewijzen en daar rollen vanzelf de waarden uit welke minimaal als ‘veilig’ worden bestempeld.

Manege is ook milieuvergunningplichtig neem ik aan, vanuit milieu ga je misschien nog strengere eisen krijgen aan de brandwerendheid.

Waarom wil je het weten?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

@ Reb,

Met deze beperkte informatie kunnen we weinig zinnigs zeggen. Zou jij ons de achtergrond van de vraag kunnen vertellen. Ben je van plan een nieuwe manege te bouwen? Heb je bezoek gehad van de brandweer, gemeente of de verzekeraar?

reb
    Bijdrager

indelen volgens het bouwbesluit, functies toewijzen en daar rollen vanzelf de waarden uit welke minimaal als ‘veilig’ worden bestempeld.

Manege is ook milieuvergunningplichtig neem ik aan, vanuit milieu ga je misschien nog strengere eisen krijgen aan de brandwerendheid.

Waarom wil je het weten?

Mijn vrouw werkt voor een manege die paardrijden als fysiotherapie gebruiken voor gehandicapten mensen (van jong tot oud en geestelijk en lichamelijk).
    Mij is gevraagt om een inventarisatie te doen en een vluchtplan te maken. Let wel het is een stichting dus ping ping is er niet.
    Op die manege is de brandveiligheid eindelijk na veertig jaar ter discussie gekomen maar het is om te huilen. Het enige wat er aan preventie is zijn twee blussertjes meer niet en zijn ook nog eens geblokkeerd.
    Situatie nu is hopen dat er geen brand uitbreekt.

reb
    Bijdrager

@ Reb,

Met deze beperkte informatie kunnen we weinig zinnigs zeggen. Zou jij ons de achtergrond van de vraag kunnen vertellen. Ben je van plan een nieuwe manege te bouwen? Heb je bezoek gehad van de brandweer, gemeente of de verzekeraar?

ik zal een opsomming maken van wat er aan de hand is

Moderator

Waarom wil je het weten?

Mijn vrouw werkt voor een manege die paardrijden als fysiotherapie gebruiken voor gehandicapten mensen (van jong tot oud en geestelijk en lichamelijk).
    Mij is gevraagt om een inventarisatie te doen en een vluchtplan te maken. Let wel het is een stichting dus ping ping is er niet.
    Op die manege is de brandveiligheid eindelijk na veertig jaar ter discussie gekomen maar het is om te huilen. Het enige wat er aan preventie is zijn twee blussertjes meer niet en zijn ook nog eens geblokkeerd.
    Situatie nu is hopen dat er geen brand uitbreekt.

De stichting mag dan misschien geen geld hebben, maar de eigenaar van de manege is verantwoordelijk voor de veiligheid van personen die bij hem/haar rijden. Wanneer hij hier geen aandacht aan besteed is dat niet goed voor zijn buisiness.

reb
    Bijdrager

twee blussers dus waarvan 1 in het kantine gedeelte en 1 aan het begin van de stal meer niet.
    beide moeilijk te bereiken.
    Voor de rest is er dus niks aanwezig(geen bhv, verbanddoos A, vluchtplan, nooguitgangen, verwijzing naar nooguitgang) ofwel niks dus.

De stal is een gang van 50 meter met aan 1 kant de paarden(13 stuks).
    Nu zou ik dus graag willen weten wat er zou moeten zijn aan preventie.
    Een sprinkler zou natuurlijk het beste zijn maar ja ik heb te maken met een stichting( dus geld is er niet )

De brandweer is nog niet geweest maar zou die komen gaat de boel dicht.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

twee blussers dus waarvan 1 in het kantine gedeelte en 1 aan het begin van de stal meer niet.
    beide moeilijk te bereiken.
    Voor de rest is er dus niks aanwezig(geen bhv, verbanddoos A, vluchtplan, nooguitgangen, verwijzing naar nooguitgang) ofwel niks dus.

De stal is een gang van 50 meter met aan 1 kant de paarden(13 stuks).
    Nu zou ik dus graag willen weten wat er zou moeten zijn aan preventie.
    Een sprinkler zou natuurlijk het beste zijn maar ja ik heb te maken met een stichting( dus geld is er niet )

De brandweer is nog niet geweest maar zou die komen gaat de boel dicht.

Ik denk opzich dat het geen slecht idee zou zijn om een preventiemedewerker van de locale brandweer uit te nodigen. Ze zullen de tent zeker niet meteen sluiten, ze hebben immers zelf geen toezicht gehouden. Zij kunnen haarfijn uitleggen wat zij van de manege verwachten op het gebied van brandpreventie.

Verder geeft u zelf redelijk goed aan waar het aan schort, er zijn geen bhv’ers, zorg dus dat er een aantal bhv’ers worden opgeleid en deze een "calamiteitenplan" maken.

Hang ergens een verbanddoos, zorg dat de nooduitgangen voorzien zijn van een aanduiding (groen bordje er boven). Vluchtplannen/vluchtroute tekeningen zou ik alleen ophangen als het een complex gebouw is, dat lijkt mij niet in een manege, al kan ik dat moeilijk inschatten.

Moderator

Ho Admin, wacht even.

Wanneer je de gemeente hierbij wilt betrekken moet je ook een beetje de wettelijke kaders in de gaten houden. BHV wordt aangestuurd in de ARBO-besluiten, en is pas noodzakelijk wanneer je (uit mijn hoofd) 15 medewerkers op een locatie in dienst hebt.

De bezetting van die manege zal voornamelijk bestaan uit bezoekers, dus kan de bedrijfsleider zonder tussenkomst van een BHV-ploeg zorg dragen voor de veiligheid.

Verder heb je het hier over een stal. De brandveiligheidseisen in nederland zijn gericht op mensen, niet op dieren. Er zullen in een stal dus bijna geen voorzieningen zijn… Wanneer je een kwetsbare doelgroep (meervoudig gehanicapten) in deze situatie plaatst, creeer je een risico waarop het gebouw niet berekend is, en dit ook niet hoeft te zijn.

Waarschijnlijk is er ook geen gebruiksvergunning noodzakelijk, dus de verantwoordelijkheid ligt compleet bij de gebruiker. Die kan natuurlijk wel extra maatregelen treffen (extra blusmiddeltje, buitendeur van het slot halen, etc.) om de situatie wat minder risicovol te maken.

Hoeft niet veel te kosten, maar probeer er samen uit te komen. Anders moet u wellicht eens bij een andere manege gaan vragen of er geen mogelijkheden zijn.

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Een sprinklerinstallatie aanleggen in een manege lijkt mij wel iets teveel van het goeie.

maar …

hoe zit het met de vluchtwegen???

reb
    Bijdrager

Ho Admin, wacht even.

Wanneer je de gemeente hierbij wilt betrekken moet je ook een beetje de wettelijke kaders in de gaten houden. BHV wordt aangestuurd in de ARBO-besluiten, en is pas noodzakelijk wanneer je (uit mijn hoofd) 15 medewerkers op een locatie in dienst hebt.

De bezetting van die manege zal voornamelijk bestaan uit bezoekers, dus kan de bedrijfsleider zonder tussenkomst van een BHV-ploeg zorg dragen voor de veiligheid.

Verder heb je het hier over een stal. De brandveiligheidseisen in nederland zijn gericht op mensen, niet op dieren. Er zullen in een stal dus bijna geen voorzieningen zijn… Wanneer je een kwetsbare doelgroep (meervoudig gehanicapten) in deze situatie plaatst, creeer je een risico waarop het gebouw niet berekend is, en dit ook niet hoeft te zijn.

Waarschijnlijk is er ook geen gebruiksvergunning noodzakelijk, dus de verantwoordelijkheid ligt compleet bij de gebruiker. Die kan natuurlijk wel extra maatregelen treffen (extra blusmiddeltje, buitendeur van het slot halen, etc.) om de situatie wat minder risicovol te maken.

Hoeft niet veel te kosten, maar probeer er samen uit te komen. Anders moet u wellicht eens bij een andere manege gaan vragen of er geen mogelijkheden zijn.

Volgens mij heb je hier helemaal gelijk in.
    Als dit zo is ( wat ik met het bestuur ga uitzoeken) wordt het al een stuk makkelijker om wat aan veiligheid te gaan doen. Ik ga gewoon aan de slag om het risico te verlagen.Het enige nadeel is dat deze stichting het hoofd boven water houdt dmv donaties van welwillende dus ga ik wat smeek brieven versturen aan fabrikanten zoals ajax en smeba in de hoop dat ik wat kan lospeuteren.

In ieder geval bedankt voor de info

reb
    Bijdrager

Een sprinklerinstallatie aanleggen in een manege lijkt mij wel iets teveel van het goeie.

maar …

hoe zit het met de vluchtwegen???

er zijn er twee (hoofdingang en een achterom) waarvan de achterom enkelt met bruut geweld open kan maar dan stuit je op een stalen balk die onderdeel is van een buitenverblijf voor de paarden. En het is nog gekker …als er brand uitbreekt zijn de paarden ten dode opgeschreven want de meeste staldeuren gaan enkelt met vereende krachten open ofwel daar is geen beginnen aan.

reb
    Bijdrager

@admin,

1 vraag ben ik vergeten te beantwoorden.

Het zijn twee maneges naast elkaar waarvan 1 een stichting en 1 particulier en die staat te koop en ik ben voornemens deze over te nemen maar wil dan de stichting erbij hebben.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.