Brandpreventieforum Forums Bouw Brandveiligheid woonhuis – winkel

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2021 |

hallo,

Ik heb een klussenbedrijf en nu is mij gevraagd een offerte uit te brengen voor het splitsen van een winkel en de bovengelegen ruimte.

De winkel heeft een oppervlakte van ca 48m2
    De voordeur blijft ingebruik voor de winkel, en een deur aan de zijkant van het pand (eigenlijk rolstoel ingang) gaat gebruikt worden voor de opgang naar boven.
    Achter de deur wordt een houten trap geplaatst welke wordt afgezet met een houten scheidingswand, de scheidingswand wordt tegen het bestaande kozijn geplaatst. De trap blijft aan de onderzijde zichtbaar in de winkel.

Het plafond in de winkel is een systeemplafond met daarboven een houtenbalklaag en vloer.
    De bovenwoning heeft een vloer oppervlakte van ca 75m2 de verdieping daar boven welke 2 slaapkamers worden ook 75 m2.

Mijn vraag is welke maatregelen moeten hier getroffen worden qua brandveiligheid, de eigenaar gaf aan dit niet erg belangrijk te vinden, maar ik lever liever gaan brandgevaarlijke woonruimte af.

ik zat zelf te denken om de vloer van boven af te beplaten met vermacell en de ondezijde van de trap ook. Maar is dit voldoende? Graag tips en advies hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Alvast bedankt voor jullie moeite,
    groet Joeri

bastiaan van den broek
    Bijdrager
    Post count: 41

Lijkt me dat het 2 brandcompartimenten worden? Dan moet je volgens mij 60 min halen, weet niet of je dat red met alleen een plaat Fermacell op de vloer.

joeri van den berg
    Bijdrager
    Post count: 2

dat vermoed ik ook, maar ben verder leek op dat gebied, Graag advies en tips wat hier moet en op welke manier dat realiseerbaar is.

groet joeri

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Een woonfunctie is altijd in een apart brandcompartiment gelegen (Bb art. 2.105, lid 3). De wbdbo is in beginsel 60 minuten. Afhankelijk of er sprake is van één perceel/eigenaar kan er, afhankelijk van de hoogte van verdiepingsvloeren, eventueel wel of geen reductie worden verleend (art.2.106, lid 3).

De brandwerendheid van bovenaf aanbrengen kan, mits je aantoont dat de balklaag na 30 of 60 minuten voldoende sterkte overheeft om de brandwerende vloer over de gestelde tijd te kunnen blijven dragen.

Verlaagde brandwerende plafonds zijn meer ‘handhavingsplafonds’. De beste manier vind ik om tussen de balklaag steenwol op overmaat aan te brengen en dan op de balklaag je brandwerende schil (Promatect/Fermacell) aan te brengen. Doorvoeringen voorzien van brandmanchetten e.d.
    Tegen de brandwerende schil kun je dan het installatiewerk bevestigen met daaronder, om esthetische redenen, een niet brandwerend verlaagd plafond. Voordeel hiervan is dat gaten in de plafondtegels door verlichtingsarmaturen, reclamemateriaal e.d. niet gelijk resulteren in een lek plafond.

V.w.b. je trap is alleen de onderzijde bekleden niet afdoende. De afscheiding tussen de winkelruimte en de trap zal eveneens over de vereiste brandwerendheid moeten beschikken. Een simpel houten scheidingswandje is niet afdoende, ook bij deze afscheiding zul je de inbrandsnelheid in relatie tot de dikte van de scheidingswand moeten beschouwen. Beter kun je om de trap een HSB of metal-stud wand realiseren, bestaande uit bijvoorbeeld weerszijden Promatect met steenwolvulling. Als de ruimte onder de trap niet toegankelijk is is voornoemde constructie afdoende. Wordt de ruimte onder de trap wel toegankelijk (opslag) dan is het beter om de onderzijde van de trap barndwerend te bekleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.