Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek brandveiligheid op couveuseafdeling

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #1577 |

wie heeft er nog e.e.a op papier staan over brandveiligheid op couveuseafdelngen in ziekenhuzen :brwman: :brwman: :BRAND:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Wat bedoel je precies? organisatorisch, installatietechnisch, bouwkundig?
    En waarom zou de couveuseafdeling anders zijn dan een verpleegafdeling?

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Er zit wel wat verschil in een "gewone" verpleegafdeling tov een couveuseafdeling / intensive care afdeling daar waar het gaat om bijvoorbeeld subbrandcompartimentering. Omdat men bij het verlenen van zorg op een couveuse of intensive care afdeling erg veel waarde hecht aan het opvangen van geluiden, en het zien van gelaatsuitdrukkingen van patienten is de subbrandcompartimentering in een aantal gevallen problematisch op te lossen.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Een couveuseafdeling is in BB termen een gezondheidszorgfunctie voor aan bed gebonden patienten met bijvoorbeeld een subbrandcompartimentering op 500 m2 (mits permanent bewaakt). Als deze omvang vanuit de verpleging en bewaking van patienten problematisch is, moet je op zoek naar een gelijkwaardigheid. Die moet dan wel héél erg goed onderbouwd worden, dus bijvoorbeeld niet ‘zomaar’ een sprinkler en dan gaat ’t wel goed.

Maar nu weten we nog niet waarom paulbhv op zoek is naar een papiertje met daarop iets over couveuseafdelingen…

Ik :BRAND: van nieuwsgierigheid.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

kan een couveuse afdeling binnen een korte tijd ontruimt worden (is er voldoende personeel) zonder dat het personeel 3-4x terug moet. En dan natuurlijk wel kijken naar de nachtsituatie… :roll:

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Ook moet je er van uitgaan dat het ontruimen van deze afdeling een laatste optie is. Mensen liggen immers niet zomaar op de intensive of medium care afdelingen. Het ontruimen zal daarom zelfs een levensbedreigende situatie kunnen creëren. Het lijkt mij het beste om in combinatie met de lokale brandweer een goed plan op te zetten. En aan de hand van het aanvalsplan te zorgen voor de juiste preventieve maatregelen.
    Maar inderdaad de kern van de vraag is nog een beetje te onduidelijk om een gedegen antwoord te geven.

paulbhv
    Bijdrager
    Post count: 10

het gaat mij om de procedure bij ontruiming ik heb het voor mij zelf in kaart gebracht maar misschien heeft er nog iemand anders een ervaring mee deze hummels kan je namelijk niet zo maar ontruimen

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

ik heb ooit eens een onderzoekje gedaan naar de ontruiming van een intensive care afdeling. Na overleg met de verplegers en artsen bleek voor sommige patienten 45minuten nodig te zijn om ze te kunnen verplaatsen. De kans dat deze patienten om komen bij een verplaatsing is groter dan de kans dat ze omkomen bij een brand.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.