Brandpreventieforum Forums Bouw Brandveiligheid Gevel/vloer aansluitingen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1292 |

Ik ben bezig een inventarisatie te maken van de brandveiligheid van gevel/vloer aansluitingen van diverse type gevels in de utiliteitsbouw. Tot mijn verbazing is er nauwelijks literatuur over dit onderwerp te vinden, terwijl deze aansluiting in veel gevallen ook onderdeel is van je compartiment of valt deze aansluiting onder de 5% regel die niet hoeft te voldoen aan de 60 minuten eis?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

De 5% regel geldt alleen voor brandvoortplantingsklasse en rookproductie, niet voor brandwerendheid.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Kijk eens op de site van SBR. Zij publiceren regelmatig stukken over brandveiligheid, zoals "brandveilige doorvoeringen" en "brandveilig ontwerpen en uitvoeren van platte daken", etc. Er is eigenlijk best wel veel informatie te vinden, als je maar weet waar je moet zoeken :wink: De meeste publicaties kosten helaas wel geld, ik verwacht daarom niet dat je veel gratis downloads tegen zult komen :?

kevin truijens
    Bijdrager

De SBR heeft er idd een kleine publicatie over maar die geeft alleen globale oplossing richtingen zonder in acht te nemen dat niet elke gevel de massa heeft om brand zomaar te weerstaan. Ik heb mijn onderzoek express gefocused op gevel vloer aansluitingen omdat de doorvoeringen en dakaansluitingen juist wel behandeld zijn in de literatuur. wel bedankt voor de reactie.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Met name bij vliesgevels geeft dit mogelijk problemen. Wat vuistregels uit de praktijk (niet getest, want dat wordt het nooit en past niet in de oven….):
    – doorlopende vliesgevel zonder tussensteunpunt zal bij brand waarschijnlijk sterk vervormen en zal hierdoor tpv de vloer waarschijnlijk onvoldoende brandwerendheid op afdichting bieden (afhankelijk uiteraard van de situatie)
    – elementengevels gaat beter want ze worden per bouwlaag op voetjes gesteld. Hier gaat de aandacht vooral uit naar de afdichting. Met een cementdekvloer aan de bovenzijde en een met mineraalwol volgepropte spouwruimte, kom je heel ver. Soms nog een stalen zetplaat aan de onderzijde om doorslag te voorkomen.

En inderdaad, dit vindt je niet echt terug in literatuur.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Voor vliesgevels en aanverwante lichte gevelconstructies is bijvoorbeeld in het Promat handboek (hoofdstuk 5) wel een en ander terug te vinden of te herleiden.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Gevel/vloer-aansluitingen in utiliteitsbouw? Zijn de variaties in de woningbouw al groot, de variaties in constructies en aansluitingen in de utiliteit zijn oneindig. Er kunnen louter principes aangegeven worden.

Daarnaast, in horizontale richting treedt nauwelijks overslag op dus daar hoef je weinig naar te kijken. Tevens zit je aan de gevel al aan de buitengrens van het brandcompartiment waardoor vaak geen brandwerende constructies (borstweringen) of aansluitingen nodig zijn.

kevin truijens
    Bijdrager

Daarnaast, in horizontale richting treedt nauwelijks overslag op dus daar hoef je weinig naar te kijken. Tevens zit je aan de gevel al aan de buitengrens van het brandcompartiment waardoor vaak geen brandwerende constructies (borstweringen) of aansluitingen nodig zijn.

Naar mijn idee vindt er juist overslag plaats in horizontale richting plaats en heeft de aansluiting tussen de gevel en de vloer direct te maken met de WBDBO eis van 60 minuten. Als ik kijk naar branden als de bouwkunde faculteit en het hotel in Peking van Koolhaas vond de overslag juist op deze punten plaats.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Naar mijn idee vindt er juist overslag plaats in horizontale richting plaats en heeft de aansluiting tussen de gevel en de vloer direct te maken met de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag eis van 60 minuten.

Dat is de verticale richting.

Als ik kijk naar branden als de bouwkunde faculteit en het hotel in Peking van Koolhaas vond de overslag juist op deze punten plaats.

Tja, branden waarbij geen of weinig overslag plaats vindt blijven beperkt en komen niet snel in het nieuws.

kevin truijens
    Bijdrager

Sorry, mijn fout, je hebt gelijk ik dacht de verkeerde kant op.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Naar mijn mening niet helemaal de verkeerde kant…

De aansluiting van vloer op gevel is zeker van belang als je kijkt naar afdichting tussen gestapelde brandcompartimenten (branddoorslag). Het feit dat de gevel de buitengrens is van het compartiment doet daar niets aan af; als een lichte gevelconstructie te veel vervormt kan dit een probleem vormen door de naad die daardoor mogelijk ontstaat tussen vloer en gevel.

De noodzaak van brandwerende voorzieningen in de buitengevel (borstwering, beglazing,…) ter voorkoming van horizontale of vertikale brandoverslag moet je met de NEN 6068 bepalen.

Het is dus wat kort door de bocht te stellen dat vaak geen voorzieningen (gevelvulling of aansluiting) nodig zijn.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.