Brandpreventieforum Forums Bouw Brandveiligheid bovenwoning

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2136 |

Momenteel overweeg ik om een bovenwoning te kopen. De onderliggende woning bestaat uit het souterrain en twee woonlagen. De bovenwoning heeft een geheel eigen opgang vanaf de straat. De bovenwoning bestaat uit twee woonlagen. Dit zijn de 3e en 4e verdieping van het pand. De woning is uit de jaren 1900-1910. Het casco is gerenoveerd. Er is een ‘woningscheidende vloer’ aangebracht, tussen de onder- en bovenwoning. Deze vloer is brandwerend. De verdere afbouw moet nog gebeuren (installaties, afwerking, badkamer/keuken etc.). We willen op de 3e verdieping een woonverdieping maken. Op de 4e verdieping badkamer en slaapkamers. Ik ga er vanuit dat het huis onder bestaande bouw valt.

Door de projectontwikkelaar is links van de trapopgang op de 3e verdieping een ‘branddeur’ met dranger geplaatst. Deze is rood aangegeven op onderstaande linkerschets. Dit is door de projectontwikkelaar omschreven als een ‘rooksluis’. Dit is gebouwd vanwege de lange vluchtweg. De deur staat precies tussen de trapopgang en het begin van de trap naar de 4e verdieping. Deze deur past niet in onze wens voor de indeling van de verdieping (rechter schets). In plaats van een branddeur zien we liever een hal bij binnenkomst in de bovenwoning.

Graag maak ik een brandveilig huis. Ik kan echter moeilijk achter de regels hiervoor komen. Zo wordt soms vermeld dat 15 m de maximale vluchtweg is, maar dat je dit kan oprekken met rookmelders e.d. Ik kan dus ook nog nergens vinden of de reeds aangebrachte ‘rooksluis’ verplicht is. Kan ik bijvoorbeeld nog schuiven met de plek van de rookcompartimentering?

Mocht er informatie ontbreken, dan lees ik het graag.

[attachment=0]schets.PNG[/attachment]
    schets.PNG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Hendrik,

Het lijkt erop dat de ontwikkelaar de loopafstand binnen de woning probeert te beperken; of in ieder geval het gedeelte dat je binnen de woning door rook zou moeten vluchten in geval van brand. Het Bouwbesluit hanteerd voor nieuwbouw inderdaad een afstand van 15 meter van de toegang tot een verblijfsruimte (bv. slaapkamer) tot aan de uitgang van de woning. Formeel mag je je afvragen of de woning aan nieuwbouweisen moet voldoen (eis voor bestaande bouw is 45 meter); voor je eigen veiligheid is dat uiteraard wel beter.

Als je niet aan de nieuwbouweis kan voldoen dan is een oplossing met een brand- of rookwerende deur in de woning niet erg gebruikelijk. Niet in de laatste plaats omdat deze deur dan ook zelfsluitend moet zijn. Niet erg praktisch in het dagelijks gebruik tenzij de ontwikkelaar je een dure vrijloopdranger cadeau doet.

Daarnaast zou een dergelijke deur alleen zinvol kunnen zijn als daarmee de woning fysiek in twee separate compartimenten verdeeld wordt, waarbij binnen elk van de compartimenten de grens van 15 meter niet wordt overschreden (dan ontstaat een situatie die mogelijk even veilig is als beoogd in het Bouwbesluit). Dat lijkt in de geschetste situatie niet zomaar mogelijk te zijn vanwege andere inpandige deuren, waaronder een setje schuifdeuren. Alleen een deur toevoegen helpt dus niet, je moet dan ook andere wanden met deuren aanpakken (en zelfsluitend uitvoeren). Verschuiven naar een positie waar de scheiding eenvoudige te realiseren is of minder ‘in de weg’ staat is natuurlijk mogelijk.

Ik zou zeker in dit geval zo snel mogelijk gewaarschuwd willen worden bij een brand in de woning; een aantal (gekoppelde) rookmelders lijkt me daarom zeer zinvol. Misschien wel zinvoller dan een brand- of rookscheidig in je woning.

Succes met je afweging en de aankoop

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.