Brandpreventieforum Forums Gebruik Brandveilig gebruik van echte kerstbomen in openbare ruimten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Moderator
    Post count: 822
    #768 |

Brandveilig gebruik van echte kerstbomen in openbare ruimten

Onlangs is een praktische brochure verschenen met richtlijnen voor het veilig plaatsen van echte kerstbomen in openbare ruimten. De informatie in de brochure is gebaseerd op een onderzoek naar de omstandigheden waaronder het mogelijk is om een echte kerstboom te plaatsen in een openbare ruimte. Efectis Nederland BV heeft dit onderzoek uitgevoerd, in opdracht van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra. De reden van het onderzoek was dat er in ons land momenteel geen eenduidige richtlijnen zijn voor het gebruik van onbehandelde natuurlijke kerstbomen in openbare gelegenheden.

Brochure downloaden
    Wilt u in het bezit komen van de brochure ‘Echte kerstbomen in openbare ruimten’? Zolang de voorraad strekt, kunt u kosteloos één exemplaar aanvragen bij de uitgeverij van het NIFV, e-mail uitgeverij@nifv.nl.
    U kunt de brochure hier ook als pdf downloaden.
    http://www.nifv.nl/upload/115249_668_11 … tbomen.pdf

Onderzoeksrapport downloaden
    Het volledige onderzoeksrapport ‘Brandveilig gebruik van onbehandelde natuurlijke kerstbomen in openbare ruimten’ kunt u hier als pdf downloaden.
    http://www.nifv.nl/upload/115250_668_11 … fectis.pdf

jano
    Participant
    Post count: 222

Deze week verscheen bij het nifv een brochure echte kerstbomen in openbare ruimten, zie link:

http://www.nifv.nl/web/show/id=45226/contentid=826

hoe verhoud deze brochure zich met de brochure: "Feestversiering? het kan en moet veilig!" nummer 18 voor link zie:

http://www.brandweer.nl/cms/show/id=613542

de brochure van de nifv geeft aan (blz 3. ) kluit afzagen en brochure "feestversiering…" propageert een boom met kluit. In de brochure van de nifv wordt overigens wel aangegeven dat een boom met kluit water moet worden gegeven. Als de brochure gelezen hebt dan kun je de conclusie stellen dat hiermee bedoelt wordt een boom die in de pot gekweekt is en opgegroeid (althans dat lees/begrijp ik).

Waarom die verdeeldheid? Wat moeten brandweren nou aanhouden?

jano
    Participant

Kom op de kerstdagen komen er aan. Waarom nog geen reacties / disscussie?

palmpie
    Participant
    Post count: 1222

Wie heeft welk onderzoek betaald? :) En heeft het NIFV overlegd met het NVBR (LNB) over deze brochure?

jano
    Participant

Hallo, waarom geen discussie heren preventisten (die zitten er toch tussen). Zie de genoemde verschillende brochure. De ene (NVBR) zegt kerstboom met kluit en water geven en de andere (nifv) zegt afzagen die handel (de kluit) en zet de boom maar in het water.
    Hoe gaan jullie handhaven, met deze wetenschap in je hoofd????

petert
    Participant
    Post count: 196

Kom op de kerstdagen komen er aan. Waarom nog geen reacties / disscussie?

De Sint is net de deur uit, vandaar… :wink:

Waarom die onduidelijkheid snap ik ook niet, ik was er niet bij. Lijkt me duidelijk dat iedereen de GBV methode hanteerd. Geen uitgedroogde boom naast de nooduitgang en met echte kaarsjes versierd.

palmpie
    Participant

Het zegt weer wat over het NIFV dat ze zelf een folder gaan uitbrengen die niet in overéén stemming is met de NVBR folder… Dat geeft weer een goed beeld naar de buitenwereld over één duidige regels…. :evil: :evil: :evil: Ik hoop dat een kamerlid daar eens vragen over gaat stellen hoe dit nu kan!!

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

Onze minister van VROM heeft toch gezegd dat richtlijnen niet mogen????

Trouwens, we kunnen ook gewoon een landelijke brochure ontwikkelen namens de forumleden en ‘best of all worlds’ samenvoegen: zie hier de geboorte van de nieuwe "Richtlijn brandveiligheid kerstdecoratie – Brandpreventieforum.nl".

Ik neig ernaar om de keuze te laten tussen beide standpunten: het belang is dat de boom voldoende vocht krijgt en niet uitdroogt zodat ie er tegen 3-koningen als een verdorde graftak bijstaat. Het lijkt met praktisch trouwens nog knap lastig om een grote boom (vaak afgezaagd) in een bakje met water te zetten.

Je kunt je trouwens ook afvragen of een kerstboom zo erg is, mits hier goed mee wordt omgegaan (ontstekingsbronnen met name). Ikzelf vind de aandacht wat overdreven aangezien er in de dagelijkse praktijk heel veel situaties zijn die in potentie brandgevaarlijk zijn en waarvoor veel minder aandacht is. Een voorbeeld hiervan is een gemiddelde garderobe waar schemerlampjes en halogeenspots dicht bij textiel aanwezig kunnen zijn.

Succes de komende weken!

emiel van rossumemiel van rossum
    Keymaster
    Post count: 950

Onze minister van VROM heeft toch gezegd dat richtlijnen niet mogen????

Trouwens, we kunnen ook gewoon een landelijke brochure ontwikkelen namens de forumleden en ‘best of all worlds’ samenvoegen: zie hier de geboorte van de nieuwe "Richtlijn brandveiligheid kerstdecoratie – Brandpreventieforum.nl".

Als jullie mooit richtlijnen bedenken zal ik het op een leuke manier in een pdf’je gieten :D

Je kunt je trouwens ook afvragen of een kerstboom zo erg is, mits hier goed mee wordt omgegaan (ontstekingsbronnen met name). Ikzelf vind de aandacht wat overdreven aangezien er in de dagelijkse praktijk heel veel situaties zijn die in potentie brandgevaarlijk zijn en waarvoor veel minder aandacht is.

Een droge kerstboom is volgens mij toch redelijk gevaarlijk, kijk maar eens na hoeveel seconden de houten kast spontaan vlam vat, weet iemand zo de zelfontbrandingstemperatuur van hout?
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lPyrJbKJpIY[/youtube]

palmpie
    Participant

Het gaat mij nog niet eens over een boom afzagen of een boom in een kluit… Aan de NIFV folder ligt onderzoek ten grondslag dus ik neem aan dat het onderzoek ‘goed’ gedaan is… :roll: :roll:

Wat mij het meeste stoort is dat er nu een folder ligt van het NVBR (de landelijke vertegenwoordiging van de brandweer) en van het NIFV (kennis instituut(?) van de brandweer) die niet op elkaar aansluiten. Waarom is er geen nieuwe gezamenlijke folder gemaakt? Waarom gaat het NIFV een eigen folder lijn uitgeven? Is er toevallig een strijd aan de gang over wie de ‘kennis in huis heeft’???? :evil:

Nu weet ik dat het NIFV niet zomaar een onderzoek doet maar dat dit altijd financieel gedekt moet zijn. Ik vraag me af wie of welke partij dit onderzoek betaald heeft… Wie is de opdrachtgever van het NIFV voor dit onderzoek… :?:

Gaan we nu in openbare gelegenheden nog zeuren over niet geimpregneerde materialen als er een niet geïmpregneerde kerstboom staat…

Wat ik in heel de brochure mis is de relatie met het aantal personen… Ga je in een discotheek een onbehandelde kerstboom neerzetten als hij aan de criteria van de folder voldoet?? :roll: :roll: :?

Ik weet nog wel een paar wetenschappelijke onderzoeken die volgens mij nuttiger zijn en waar we meer om verlegen zitten:
    – full scale brandoverslag testen om te kijken of de berekening volgens NEN6068 conform de werkelijkheid is
    – onderzoek of je in de bouwregelgeving ook de variabele vuurlast mee moet nemen voor het toepassen van reducties
    – onderzoek doen naar de huidige variabele vuurlast in gebouwen t.o.v. het verleden
    – testen of je voor vluchten 90 personen of 135 personen kan aanhouden per meter uitgangsbreedte
    – vluchtgedrag van mensen tijdens stress-omstandigheien
    – wat is het brandvermogen van een hedendaagse auto
    – welke reducties kan je geven bij het toepassen van een sprinklerinstallatie
    – enz

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

@Palmpie

Heerlijk, eindelijk door tot de essentie van brandveiligheid! :D

Wat mij betreft is de kersthype ook vooral bedoeld als politieke bevrediging en een makkelijke manier om de brandweer exposure te geven bij jan-met-de-pet. Ik wil daarmee risico’s niet bagatelliseren en ook de goede bedoelingen en het goede werk dat gebeurt niet afzeiken, maar ik ben het met Palmpie eens dat we niet de figuurlijke brandjes moeten blussen maar ons (dus ook NIFV en NVBR) zouden moeten richten op meer fundamentele zaken binnen brandveiligheid.

Zonder hiermee mensen te willen schofferen, blijft het een feit dat mensen zich vooral richten op hetgeen met hun individuele kennis is te bevatten of waarmee hun meerderen of hun ego gestreeld wordt. Als onderwerpen qua kennis veel hoger liggen of veel meer abstractie vragen in het denken, kun je je hierop alleen richten als je ook op dit abstractieniveau kunt meedenken en tijdig voldoende afstand kunt nemen van details. Helaas levert dit meestal geen goede beoordeling (en dus een hogere schaal) op en wordt je hierdoor soms ‘lastig’ gevonden.

In dat kader vermoed ik een kennislancune en ‘haantjesgedrag’ bij zowel NVBR als NIFV maar ook in de (adviseurs)markt. Begrijpelijk, maar hierdoor schort het aan kennisontwikkeling en blijven we doorsukkelen. Ik zou willen roepen: alle strepen, eikeltjes en sterren van de schouders en ga aan de slag als gelijke weldenkende mensen en zorg dat we naast de dagelijkse praktijk fundamenteel gaan werken aan echte kennis zonder dat we hierbij blijven hangen in oude conventies!

Ik weet nog wel een paar wetenschappelijke onderzoeken die volgens mij nuttiger zijn en waar we meer om verlegen zitten:
    – full scale brandoverslag testen om te kijken of de berekening volgens NEN6068 conform de werkelijkheid is:
    – onderzoek of je in de bouwregelgeving ook de variabele vuurlast mee moet nemen voor het toepassen van reducties
    – onderzoek doen naar de huidige variabele vuurlast in gebouwen t.o.v. het verleden
    – testen of je voor vluchten 90 personen of 135 personen kan aanhouden per meter uitgangsbreedte
    – vluchtgedrag van mensen tijdens stress-omstandigheien
    – wat is het brandvermogen van een hedendaagse auto
    – welke reducties kan je geven bij het toepassen van een sprinklerinstallatie
    – enz]

– De laatste aanpassingen van NEN 6068 zijn niet door Peutz gevalideerd en wijken in essentie af van de proeven die Margereth Law en O’Brien hebben uitgevoerd.
    – 90 v. 135 personen: er is door TNO een vergelijkend warenonderzoek uitgevoerd waarbij de regels van verschillende landen zijn vergeleken. Het verhaal hierbij is dat veel landen uitgaan van een langere ontruiming van rookcompartimenten (1-2 minuten). Wellicht dat de discussie zich zou moeten richten op het ontruimen van een compartiment binnen 1,5 minuut in plaats van 1 minuut, waarbij het de vraag blijft wanneer je de stopwatch start. :roll:

Merry Christmas!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

Een droge kerstboom is volgens mij toch redelijk gevaarlijk, kijk maar eens na hoeveel seconden de houten kast spontaan vlam vat, weet iemand zo de zelfontbrandingstemperatuur van hout?

Yep 8)

Ignition of wood

palmpie
    Participant

In de NIFV folder koppelen ze de grote van de boom aan de grote (hoogte/opp) van de ruimte. Met een model hebben ze daarna berekend wat ‘veilig’ is….

Dus volgens mij gaat het filmpje niet op… (er van uitgaand dat het model klopt en ‘gevalideerd’ is voor kerstboom branden.. :roll: :roll: :wink: )

palmpie
    Participant

http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?Filter … entId=1399

11 december 2007
    NVBR folder blijft enige richtlijn

In de NVBR-reeks Brandveiligheidsinfo is sinds een aantal jaren de folder "Feestversiering? Het kan en moet veilig!" beschikbaar. Deze folder is vooral tijdens de feestmaand december in trek vanwege de aankleding van huizen en winkels in deze periode. In deze folder staan gebruiksaanwijzingen voor kerstbomen en kersttakken als versiering.
    Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra heeft onlangs in samenwerking met Efectis Nederland de brochure "Echte kerstbomen in openbare ruimten, richtlijnen voor het veilig plaatsen van kerstbomen" uitgebracht. Deze brochure is gebaseerd op een onderzoek van Efectis Nederland naar het brandveilig gebruik van echte kerstbomen. Er heeft tussen het Nifv en de NVBR echter nog géén afstemming plaatsgevonden over de nieuwe brochure. De brochure komt dan ook op tal van punten niet overeen met de NVBR-publicatie.

Gelet op het tijdstip van publicatie van deze folder – juist voor het begin van de feestmaand – en om onduidelijkheden te voorkomen, heeft het Landelijk Netwerk Brandpreventie (LNB) van de NVBR besloten dit jaar de NVBR-publicatie te blijven volgen. In 2008 zal het LNB het rapport van Efectis nader bestuderen en zo nodig met NIFV/Efectis overleggen over de afstemming van beide publicaties.

Tot die tijd is het advies van de NVBR om bij voorlichting en controles de informatie over kerstbomen uit de folder "Feestversiering? Het kan en moet veilig!" te volgen.

U kunt de folder "Feestversiering? Het kan en moet veilig!" downloaden op:

* http://www.brandweerkennisnet.nl
    * http://www.brandweer.nl

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

en wat moet een ondernemer nu doen?

gek dat die het niet snapt als de brandweer het onderling al niet eens is, prutsers

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.