Brandpreventieforum Forums Bouw brandveilig gebouw bouwen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #2577 |

hallo,

Ik heb een industriegebouw uit 1995 waar men destijds gebruik heeft gebruik van het concept ‘een brandveilig gebouw bouwen’ om de functionele eisen uit bb 1992 naar prestatie-eisen te vertalen. Nu spelen er wat zaken qua verbouwen en dergelijke waardoor ik wil weten hoe men tot een bepaalde brandcompartimentering / wbdbo is gekomen destijds. Nu geeft de brandweer aan dat die prestatie-eis was: max. 1000 m2 brandcompartiment en dan 30 minuten wbdbo, of 60 min. wbdbdo indien > 1000 < 2500 m2 brandcompartiment. In feite dus gelijk aan de huidige nieuwbouweis uit bb 2012.

Is er iemand die mij dit kan bevestigen? Ik heb zelf niet het document ‘een brandveilig gebouw bouwen’ in mijn bezit. Als iemand het weet te vinden of mij wil mailen dan is dat uiteraard ook prima, dan zoek ik het zelf op.

email ronvandeberg21@gmail.com

Alvast hartelijk dank,

Ron van den Berg

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Waarom wil je dat weten dan? Je hebt nu duidelijkheid over je rechtens verkregen niveau. Dat dit toevallig overeenkomt met de huidige eis is niet relevant, je zult moeten aansluiten bij dat niveau wanneer je het gebouw gaat verbouwen… Of je maakt een compleet nieuw brandveiligheidsplan om het gebouw in zijn geheel te beoordelen.

Dat is het voordeel van gelijkwaardigheid, het is op alles toe te passen.

ron van den berg
    Bijdrager
    Post count: 48

Nou ja, duidelijkheid over het rechtens verkregen niveau. Dat niet. Destijds is RWA als gelijkwaardigheid gebruikt, maar dit volstaat niet meer vanwege veranderde omstandigheden qua vuurlast e.d. Compartimentering wordt de eenvoudigste, meest economische oplossing verwacht ik, de brandweer geeft mondeling de hierboven door mij genoemde getallen aan. Ik wil gewoon graag checken of dat destijds (ik studeerde toen nog) inderdaad de ‘gebruikelijke’ eisen waren indien men dus niet RWA e.d. wilde toepassen. De vergunningsstukken van destijds zijn zeer summier, er is alleen tekening waarop staat dat er RWA komt, met de bijbehorende voorwaarden en uitgangspunten en met een brandweerstempel is bekrachtigd. Mijn vraagstelling is dus wellicht niet helemaal duidelijk, destijds was er sprake van 1 groot bc van circa 6500 m2 met RWA waardoor het niet gecompartimenteerd hoefde te worden. Maar momenteel wordt dus niet meer aan de RWA eisen en – uitgangspunten van destijds voldaan en moeten we dus op een andere manier voldoen aan het rvn van destijds. Vandaar mijn vraag.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Tja, dan zit je in een lastig parket, want op wat voor systeem ga je die brandcompartimentering vormgeven? Bij het verzinnen van de manier waarop je volgens Bb2012 op het rechtens verkregen niveau aan moet sluiten is nooit nagedacht over de situatie dat je RVN al een gelijkwaardigheid inhoudt, en de bepaling van je gelijkwaardigheid samenhangt met je gebruik.

Ik ben zelf van mening dat, wanneer je zo’n situatie hebt, het gebruik een wezenlijk onderdeel van het RVN is. Wanneer je iets gaat wijzigen, als is het maar het gebruik, valt het ALTIJD onder ‘bouwen’.Wanneer je dus de vuurlast gaat wijzigen kom je in een soort oneindige redenatielus terecht. Je mag aan verbouwniveau voldoen, maar dat niveau gaat uit van een bepaalde vuurlast die lager is dan wat je WILT realiseren.

Ik denk dat het voor alle partijen het makkelijkst en snelst is om op basis van Beheersbaarheid van Brand 2007 een nieuwe berekening te maken voor het nieuwe gebruik, en de brandwerendheden en oppervlaktes op nieuwbouwniveau te bepalen (let ook op Wet Milieubeheer, die je een eis op de erfgrens gaat opleggen die strenger is dan die uit het Bouwbesluit/BvB). Je zult dan waarschijnlijk wel op een zwaardere WBDBO uit gaan komen (120 min.), maar wellicht is er dan in overleg met de brandweer nog wel een reductie mogelijk

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ik heb de ouwe brandweerbijbel "een brandveilig gebouw bouwen" niet bij de hand maar uit mijn hoofd zat het tot 2003 zo in elkaar voor industriegebouwen :

BC max 1000
    BC tot 2500 mits beperkte vuurlast !
    BC >2500 en < 5000 RWA
    BC >5000 < 1000 Sprinkler

w hogendoorn
    Bijdrager
    Post count: 9

BvB2007 geeft in deel 3, hoofdstuk 4 iets aan hoe omgegaan moet worden met bestaande constructies.
    Mogelijk kun je hier iets mee in het overleg met de brandweer?

Uitgangspunt van het bouwbesluit (en dus ook van beoordeling van gelijkwaardigheid) is dat aan bestaande constructies in principe geen "nieuwbouw-eisen" gehangen mogen worden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.