Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Branduitbreiding van gevel naar dak.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2227 |

In NEN6068 / NPR6091 wordt niets geroepen over branduitbreiding vanuit openingen in een gevel naar een naastgelegen (plat) dak.
    Hoe gaat dit als bijvoorbeeld een (niet brandwerende) pui grenst aan een dak (bijvoorbeeld 5cm opstand). Is dan het niet brandgevaarlijk zijn van een dak conform NEN6063 voldoende? Voor zo ver ik het lees is dat alleen een vuurkorf proef.

Ik zat te denken aan straling/convectie van de uitslaande vlammen op de bitumineuze dakbedekking, is niet belangrijk?

mark de leeuw
    Bijdrager
    Post count: 2

Convectie lijkt me onwaarschijnlijk, daar de onderzijde van de opening dient als toevoer van buitenlucht ten behoeve van de brand. Dit is tevens een antwoord op de intensiteit van de straling

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Toevallig heb ik een vergelijkbare situatie bij de hand tussen twee brandcompartimenten. Daar kijkt de toetsende instantie helemaal niet naar brandoverslag vanuit een gevel naar een niet brandwerend plat dak. Andersom wordt er wel een eis gesteld. De verticale afstand tussen plat dak en onderzijde van de gevelopening is ongeveer 200 mm. Nou geloof ik best dat in de richting van het dak naar de gevel kritischer is dan andersom maar om nou te veronderstellen dat er geen brandoverslag vanuit de gevel naar het dak plaats zal vinden lijkt me een beetje kort door de bocht. Even afgezien van de brandbaarheid van het dak.

Wat ik in mijn geval niet heb gedaan maar wat best een indicatie kan geven van de gevoeligheid is om boven het dak een fictieve verticale gevelopening te veronderstellen met de onderkant direct op het dak. Kijk dan eens hoe hoog de straling wordt afhankelijk van de afstand.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

paragraaf 6.6 van de NEN 6068 is m.i. duidelijk.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

paragraaf 6.6 van de NEN 6068 is m.i. duidelijk.

Die is in 6.6.1 duidelijk in de richting van dak naar gevel. Ik ga er vanuit dat 6.6.2 ook gaat over de richting van dak naar gevel of lees jij daar dat die paragraaf over gevel naar dak gaat?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Als ik paragraaf 6.6 opvolg en voorzieningen tref om brandoverslag vanuit het dak naar de gevel te voorkomen heb ik ook het omgekeerde traject gedekt.

eric van der veen
    Bijdrager
    Post count: 6

6.6 gaat inderdaad over een dakopening naar een gevel opening en niet van een gevelopening naar een dakvlak (dicht). Nu wordt er aan de onderzijde van het dak keurig een brandwerend plafond gemaakt, maar dit wil m.i. nog niet zeggen dat door uitslaande vlammen vlak boven het dak, deze niet zal branden. Misschien is het niet erg zolang de brand maar niet binnen komt, maar er is wel sprake van brand aan een ander compartiment (niet zozeer binnen).
    Qua straling is het volgens mij niet moeilijk om boven de 15kW/m2 uit te komen. Even simpel een stralend verticaal vlak van 0,8×0,8 meter op 0,4 meter (onderin) komt ongeveer op deze waarde uit, maar dan geen rekening gehouden met de aanvoer van lucht aan de onderzijde echter ook niet met vlamgeometrie buiten het raam vlak.

In mijn voorbeeld is de verdiepingsvloer lager dan het aanliggende dak (ongeveer op 1,5 meter hoogte), de ramen zitten tussen dakvlak en plafond.

Ik denk dat er vanuit regelgeving geen voorzieningen hoeven te worden getroffen anders dan een ‘niet-brandgevaarlijk’ dak, maar kan me wel voorstellen dat het in de praktijk anders zou kunnen uitpakken, voor mijn gevoel zou een strook grind al wonderen doen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.