Brandpreventieforum Forums Bouw Brandtrap kantoor met 2e verdieping

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 4
    #518 |

Hallo!

Ik heb een vraagje over mijn werkplek.

Het is namelijk zo dat wij op de tweede verdieping zitten en slechts 1 vluchtroute tot onze beschikking hebben, te weten het gewone trappenhuis.

Bij mijn weten dient iedere ruimte boven de 1e verdieping (waarop een raam dat open kan nog als vluchtweg aangemerkt mag worden) een extra voorziening als vluchtweg te hebben.

Mijn werkgever zegt van niet en zegt ook toestemming te hebben van diverse instanties (al weet ik niet welke).

Ik ben nu aan het zoeken naar voorschriften/bepaling waarin staat wat wel en niet verplicht is.
    Zou iemand hier mij daar aan kunnen helpen, liefst met een link naar de data?

Alvast heel erg bedankt!

Ronald.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

Hoeveel meter loopafstand is het vanaf de 2e verdieping totdat je bij de buitendeur staat?
    (vanaf een uiterste hoek op de 2e verdieping gerekend)

cu,
    Loe

rehvc
    Participant

Een ruwe schatting is ongeveer 41m (dat is van de ene hoek van de ruimte naar de deur richting het trappenhuis ("hemelsbreed" gezien dan) en dan de trappen af en tot aan de achterdeur).

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

Bouwbesluit bestaande bouw

Artikel 2.151 Lid 2.
    De loopafstand tussen een punt in een verblijfsruimte en een toegang van de verblijfsruimte is niet groter dan de in tabel 2.150 aangegeven grenswaarde.

grenswaarde = 50 mtr.

Artikel 2.152 Lid 1.
    Een rookcompartiment heeft een of meer toegangen, met een minimum van twee, indien de gebruiksoppervlakte van het rookcompartiment groter is dan de in tabel 2.150 gegeven grenswaarde. Bij iedere toegang begint een rookvrije vluchtroute die niet met een rookvrije vluchtroute van de andere toegang samenvalt.

grenswaarde = 2000 m2

Artikel 2.163 rookcompartiment Lid 1.
    Ter plaatse van een toegang van een rookcompartiment beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes die behalve bij de toegang nergens samenvallen.

Artikel 2.163 Lid 3.
    In afwijking van het eerste lid, kan worden volstaan met één rookvrije vluchtroute, indien de totale gebruiksoppervlakte van de rookcompartimenten die zijn aangewezen op die rookvrije vluchtroute, niet groter is dan de in tabel 2.160 aangegeven grenswaarde.

grenswaarde = 675 m2

Mijn gevoel zegt dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, maar zo zonder tekening is het moeilijk te bepalen.

Oh ja…. een link naar de data:
    http://www.bouwbesluitonline.nl
    kantoorfunctie / bestaande bouw
    afdeling 2.17 / 2.18

cu,
    Loe

rehvc
    Participant

Alvast erg bedankt voor de moeite die je hierin stopt!

Hier onder een link naar een plattegrond van onze afdeling.
    De afmetingen staan in blauw langs de rand en met rood is de locatie van de dichtsbijzijnde buitendeur omcirkelt (2 verdiepingen lager uiteraard).

Ik vind het overigens wel een beetje vreemd dat onder bepaalde omstandigheden maar 1 vluchtweg vereist is…
    Als die weg nou eens gevuld is met vuur, hoe kom je dan buiten?

rehvc
    Participant

Kun je wijs worden uit de tekening Pyro_loe?

evz
    Participant
    Post count: 83

Alvast erg bedankt voor de moeite die je hierin stopt!

Hier onder een link naar een plattegrond van onze afdeling.
    De afmetingen staan in blauw langs de rand en met rood is de locatie van de dichtsbijzijnde buitendeur omcirkelt (2 verdiepingen lager uiteraard).

Ik vind het overigens wel een beetje vreemd dat onder bepaalde omstandigheden maar 1 vluchtweg vereist is…
    Als die weg nou eens gevuld is met vuur, hoe kom je dan buiten?

Dag REHVC,

afhankelijk van de aangenomen bouwverordening zou jullie pand ( nieuwbouw eis) is tenminste een handbbrandmeldinstallatie moeten hebben (ivm de hoogte).

Voor je samenvallende vluchtwegen geldt dan hetvolgende
    Artikel 2.6.2. Aanwezigheid van brandmeldinstallaties.
    1. Een gebruiksfunctie waarvan:
    a. de hoogste vloer van een verblijfsruimte is gelegen op een in tabel 2.6.1 van
    bijlage 10 van deze verordening aangegeven waarde boven het meetniveau
    als bedoeld in het Bouwbesluit;
    b. de totale gebruiksoppervlakte meer bedraagt dan de in tabel 2.6.1 van bijlage
    10 van deze verordening aangegeven grenswaarde;
    c. het aantal verblijfsruimten bestemd voor bezoekers meer bedraagt dan de in
    tabel 2.6.1 van bijlage 10 van deze verordening aangegeven grenswaarde;
    is voorzien van een brandmeldinstallatie als bedoeld in NEN 2535, uitgave 1996, en
    NEN 2535/A1, uitgave 2002.
    d. die is gelegen in een bouwwerk dat bestaat uit meer bouwlagen dan de in
    tabel 2.6.1 van bijlage 10 zijn aangegeven;
    2. in een gebruiksfunctie niet zijnde een woonfunctie of een woongebouw waar
    vanaf de toegang van een verblijfsruimte slechts in één richting kan worden
    gevlucht, dient de ruimte waardoor dient te worden gevlucht alsmede de ruimten
    van waaruit de betreffende vluchtroute bij brand zou kunnen worden
    geblokkeerd, voor zien te zijn van een brandmeldinstallatie met ruimtebewaking,
    indien er sprake is van één of meer van de volgende situaties:
    a. de loopafstand tussen de toegang van een verblijfsruimte en een punt
    vanwaar in meerdere richtingen kan worden gevlucht, bedraagt meer dan 10
    meter;
    b. het totale oppervlak van het gedeelte van de ruimte waardoor slechts in één
    richting kan worden gevlucht alsmede de op dit gedeelte van de ruimte
    aangewezen verblijfsruimten is groter dan 200 m2;
    c. het aantal verblijfsruimten dat is aangewezen op de betreffende ruimte
    bedraagt meer dan 2.

Dus ja. in jullie kantoor zouden (bij nieuwbouw) rookmelders geplaatst moeten worden ivm samenvallende vluchtwegen.

Let wel jij spreekt over een bestaand pand en hierbij is in het verleden een akkoord geweest voor de huidige bouw dus je baas dient dit te overleggen met de bevoegde autoriteit. Zeker doen.

p.s. noodtrap aan andere zijde kan ook een oplossing zijn maar officieel blijft (bij nieuwbouw) een handbrandmeldinstallatie vereist.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.