Brandpreventieforum Forums Bouw brandslanghaspels nodig

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1727 |

hallo

Ik heb een bedrijfsverzamelgebouw van in totaal 3200 m2 oppervlak, gebruiksfunctie industrie. Dat ga ik opdelen in bc’s/rc’s van 800 m2. Echter, nu ben ik aan het bepalen of er haspels in moeten komen. Nu staat in het bouwbesluit dat dit moet bij een oppervlakte van minimaal 1000 m2 (citaat: een gebruiksfunctie met een gebruiksoppervlakte die groter is dan de grenswaarde vermeld in tabel 2.190, heeft ten minste een al dan niet gemeenschappelijke brandslanghaspel). Nu vraag ik me af: mijn gebouw is groter dan 1000 m2, dus dan zou het moeten, maar mijn brandcompartimenten zijn kleiner dus dan zou het weer niet hoeven. Ik ben geneigd te zeggen dat je dit op gebouwniveau moet bekijken dus dat het wel moet. Kan iemand hier iets over zeggen?

Bedankt,

Ron van den Berg

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Een brandcompartiment van een industriefunctie heeft een gebruiksoppervlak van maximaal 1000m2 (BB 2.105 lid 4)
    In een industriefunctie met een gebruiksoppervlak van >1000m2 moeten BSH worden aangebracht (BB 2.191 lid 2)

Dit zijn twee verschillende eisen die je los van elkaar toe moet passen.
    Een gebouw moet in beginsel altijd worden opgedeeld in brandcompartimenten, daarnaast moeten in dit geval ook BSH worden toegepast. De ene eis heft de andere niet op.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Niet helemaal waar. We hebben het hier over een groot brandcompartiment, die worden apart behandeld in art. 2.200 en verder. Daar staat in art. 2.203 dat er artikel-gelijkwaardigheid mag worden toegepast zodat je een situatie krijgt die even goed blusbaar is als een situatie als omschreven in paragraaf 2.21.1 (daar waar de ‘normale’ haspels worden omschreven).

Dan is het natuurlijk vreemd dat 2.21.1 ook eisen geeft voor grotere compartimenten dan 1000 m2, wat toch de maximale grootte is voor een ‘normaal’ compartiment. Maar 2.200 zit sowieso al onlogisch in elkaar…

Je hebt op grond van die gelijkwaardigheidsverplichting dus de mogelijkheid een alternatieve oplossing aan te dragen, maar B&W zullen bij de beoordeling daarvan bijna altijd terugvallen op wat er in paragraaf 2.21.1 staat. Moet je dus die haspels alsnog aanbrengen. Enige reden om ze weg te laten zou naar mijn mening een ERG goed blussysteem zijn, zoals bijv. een ESFR-sprinkler of watermist- of schuimsysteem. Maar dan zul je die gegevens extra goed moeten nakijken om het ‘aannemlijk’ te krijgen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Joachim…volgens mij vallen compartimenten van 800m2 niet onder de 2.200 "serie" :wink:

hallo

Ik heb een bedrijfsverzamelgebouw van in totaal 3200 m2 oppervlak, gebruiksfunctie industrie. Dat ga ik opdelen in bc’s/rc’s van 800 m2.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Enige reden om ze weg te laten zou naar mijn mening een ERG goed blussysteem zijn, zoals bijv. een ESFR-sprinkler of watermist- of schuimsysteem. Maar dan zul je die gegevens extra goed moeten nakijken om het ‘aannemlijk’ te krijgen.

Wel jammer dat je dan op het blussyteem moet wachten als je een klein brandje hebt. Een poederblusser doe je nou ook niet echt veel mee als je er niet vaak mee geoefend hebt.

Moderator

Tja, maar een brandslanghaspel of handblusser gaat ook pas werken wanneer iemand hem vastheeft… dan moet je dus wachten op én de constatering van brand, je moet een held hebben die de haspel bedient, je moet van de brand naar de haspel en terug… En je moet nog een keer bij de brand kunnen komen. Ik weet niet of ik in een fabriekshal van 12 meter hoog iets uit kan halen met een handblusmiddel als er midden in de stellingen iets in de brand gaat.

beperkte mogelijkheden dus, en vooral handig in het kader van heel premature blussing en in het kader van waterschade-beperking.

Moderator

Joachim…volgens mij vallen compartimenten van 800m2 niet onder de 2.200 "serie" :wink:

:oops: :oops: Ik lees ook gewoon te snel. Helemaal gelijk heb je. :bwt:

In dat geval worden de brandslanghaspels inderdaad per gebruiksfunctie beoordeeld, en niet per BC. Ook moet je er rekening mee houden dat het gebruiken van een BSH van compartiment 1 in compartiment 2 de brand- en rookscheiding tenietdoet omdat de deur niet meer dichtkan. Probeer dus wel dekkend te zijn op RC-niveau

Je zou overigens nog steeds kunnen proberen ze op basis van gelijkwaardigheid eruit te krijgen, wanneer je om een niet-technische reden (verzekering, of eigen initiatief bijv.) een voorziening als in mijn vorige mail genoemd aanbrengt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.