Brandpreventieforum Forums Bouw Brandslanghaspels in techniekruimten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #398 |

Hallo ik ben nieuw op dit forum en ik heb gelijk zelf een vraag waar we niet uitkomen.

Het volgende, Het gaat over een nieuw te bouwen deel van een ziekenhuis (gezondheidszorgfunctie). Bij de bouwaanvraag zijn de techniekruimten aangegeven als overige gebruiksfunctie.

Volgens een schrijven van het ziekenhuis staan de voorschriften over BSH in afdeling 2.21 van het bouwbesluit en in de aansturingstabel 2.190 worden onder het kopje overige gebruiksfunctie twee subgebruiksfuncties genoemd.
    1. overige gebruiksfunctie voor het persoenenvervoer etc.
    2. andere overige gebruiksfuncties.

Het ziekenhuis beschouwd de techniekruimte als andere overige gebruiksfunctie en in artikel 2.191 lid 2 en 3 staan de voorschriften van aanwezigheid van BSH. Deze leden worden dus niet aangestuurd en daarom hoeft er ook geen haspels worden aangebracht. Wat denken jullie hiervan?

Dit betekent dat er geen brandslanghaspels in techniekruimten, aangeduid als overige gebruiksfunctie zijn voorschreven.

Zo een heel verhaal zo gelijk als nieuw lid maar ik ben benieuwd of iemand mij advies kan geven.

Groeten MV

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Zo zou je het kunnen benaderen, hoewel de technische ruimte als zodanig ook gewoon ‘technische ruimte’ zonder verdere functie-aanduiding genoemd kan worden. Voor dit soort ruimten wordt enigszins afgeweken van de gebruiksfunctie-systematiek. Vergelijk het met een toilet, je hebt ook niet een functie ‘sanitaire ruimten’. Om een toiletgroep daarom maar ‘overige functie’ te geven is heel puur qua denkwijze maar heeft geen toegevoegde waarde. Wanneer er voor dit soort ruimten eisen worden gesteld wordt het beestje ook gewoon bij de naam genoemd, dan staat er ‘technische ruimte’ of ‘toiletruimte’ ofzo in het artikel.

De uitkomst is om het even, volgens het bouwbesluit is er op dat moment geen haspel of ander blusmiddel nodig. Je kunt de bouwvergunning dus niet weigeren op basis van het niet aanwezig zijn, en je kunt geen haspel eisen.

Het kan zo zijn dat er vanuit ARBO- ,milieu- of andere regelgeving wel nog blusmiddelen geeist worden, maar die liggen niet binnen jouw toetsingskader nu. Je zou het ziekenhuis hier ten hoogste op kunnen attenderen, maar dit mag nooit meer worden dan een advies.

Wat je kunt controleren is of die ruimte daadwerkelijk een technische ruimte is (aleen techniek, geen opslag ofzo), en of er op grond van de oppervlakte aanvullende bouwtechnische voorzieningen nodig zijn om de veiligheid te waarborgen (als brandcompartiment uitvoeren bijv.).

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Jammer dat men zo redeneerd…. :evil: :evil:

Dit voorbeeld geeft m.i. aan dat de overheid er niet vanuit kan gaan dat de eigenaren van gebouwen hun verantwoordelijkheid nemen voor een, redelijk, veilig gebouw. Als ze al beknibbelen op zoiets basaal als een brandslanghaspel hoe moet dat dan gaan voor andere voorzieningen. Bouwbesluit stelt absolute minimum eisen, meer mag altijd.
    (technische installatie kan ook inhouden dat daar schakelkasten e.d. staan)

Kan trouwens iemand mij uitleggen wat ‘veilig’ betekent in het Bouwbesluit… :wink: Blijkbaar ben je in een nieuw gebouw even veilig als in een bestaand gebouw maar toch lees ik verschillende eisen… :roll: :roll: :twisted: Dus waarom zou ik niet volgens bestaande bouw gaan bouwen?? :?: :?: :roll: :wink: :evil:

Moderator

Aan de ene kant waar, natuurlijk stelt het BB minimale eisen waarvan je je kunt afvragen of ze überhaupt wel voldoen.

Aan de andere kant, wanneer er brand uitbreekt in een TR, is de ontdekkingstijd lang, er zijn geen personen aanwezig, en voordat de BHV er is (sleutel zoeken etc.) is een kleine brand al uitgebreid. wat is de toegevoegde waarde van een haspel hier, wat tenslotte toch een persoonlijk blusmiddeltje is?
    Bij gevaarlijke installaties is de veilgheid goed genoeg gewaarborgd door het opnemen van de TR in haar eigen BC. Veel materiele schade, maar de mensen zijn veilig, daar gaat het om.

Nieuwe woningwet wordt overigens LEUK! :P Rechstreekse strafbaarheid bij niet voldoen aan het BB, strafbaarheid bij het laten bestaan van een dergelijke situatie en een clausule die de gebouweigenaar verplicht naar beste kunnen de veiligheid en gezondheid te waarborgen.

Wanneer er een speciale wet geldt voor een onderdeel kun je nog weinig, maar voor dit soort schemergevalletjes is het altijd wel handig!

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Het volgende, Het gaat over een nieuw te bouwen deel van een ziekenhuis (gezondheidszorgfunctie). Bij de bouwaanvraag zijn de techniekruimten aangegeven als overige gebruiksfunctie.

Wanneer in een techniekruimte installaties staan t.b.v. een gebruiksfunctie, heeft deze techniekruimte geen overige gebruiksfunctie maar de gebruiksfunctie t.b.v. waarvan de installaties zijn. Omdat een gebouw meestal meerdere gebruiksfuncties heeft, is een techniekruimte meestal gemeenschappelijk voor deze gebruiksfuncties. Met deze benadering kom je waarschijnlijk wel aan een eis voor brandslanghaspels?

Moderator

Lijkt je dat legitiem? Verklaar eens aan de hand van het bouwbesluit waarom je deze manier toe gaat passen? (artikelen noemen)

jan hus
    Bijdrager

Lijkt je dat legitiem? Verklaar eens aan de hand van het bouwbesluit waarom je deze manier toe gaat passen? (artikelen noemen)

Afdeling 4.12, 4.16, 4.17: ‘Een gebruiksfunctie heeft…’

Het ligt er dus wel aan wélke installatie het betreft…

Moderator

uit de begripsbepalingen:

gebruiksfunctie: de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die tezamen een gebruikseenheid vormen;
    verblijfsgebied: gedeelte van een gebruiksfunctie met ten minste een verblijfsruimte, bestaande uit een of meer op dezelfde bouwlaag gelegen aan elkaar grenzende ruimten toiletruimte, een badruimte, een of een verkeersruimte;
    verblijfsruimte: ruimte voor het verblijven van mensen, dan wel een ruimte waarin de voor een gebruiksfunctie kenmerkende activiteiten plaatsvinden;
    technische ruimte: ruimte voor het plaatsen van de apparatuur, noodzakelijk voor het functioneren van een gebouw, waaronder in elk geval begrepen een meterruimte, een liftmachineruimte en een stookruimte;

Een technische ruimte hoort dus bij je GO, maar zit in je verblijfsgebied en kan dus ook nooit een verblijfsruimte zijn… Daar vinden dus ook geen ‘kenmerkende activiteiten’ plaats. Om in een kantoorgebouw de eis welke voor het kantoorgedeelte geldt onverkort op de technische ruimte van toepassing te brengen gaat wat ver. Je hangt toch ook geen haspels op in een toiletruimte, alleen omdat deze een kantoorfunctie ondersteunt? Ook het toilet behoort tot het GO…

Daarnaast is het algemeen gebruikelijk alleen verblijfsruimten en verblijfsgebieden van een bouwbesluitfunctie te voorzien. Voor de overgebleven ruimtes zou je, zoals eerder gezegd, overige functie kunnen gebruiken, maar dit voegt weinig toe, omdat de eisen voor die ruimtes op titel (bijv. badkamer, toilet, meterruimte, technische ruimte) en niet op functie gegeven worden.

art. 2.193 lid 3
    Het aantal brandslanghaspels is zodanig dat de loopafstand tussen een brandslanghaspel en elk punt van de vloer van een gebruiksfunctie
    niet groter is dan de lengte van de brandslang, vermeerderd met 5 m. Dit geldt niet voor de vloer van , die vanaf de toegang van de gebruiksfunctie niet door besloten ruimten kan worden bereikt.

Waarom zouden ze die ruimte expliciet uitsluiten?

jan hus
    Bijdrager

uit de begripsbepalingen:

gebruiksfunctie: de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die tezamen een gebruikseenheid vormen;
    verblijfsgebied: gedeelte van een gebruiksfunctie met ten minste een verblijfsruimte, bestaande uit een of meer op dezelfde bouwlaag gelegen aan elkaar grenzende ruimten toiletruimte, een badruimte, een of een verkeersruimte;
    verblijfsruimte: ruimte voor het verblijven van mensen, dan wel een ruimte waarin de voor een gebruiksfunctie kenmerkende activiteiten plaatsvinden;
    technische ruimte: ruimte voor het plaatsen van de apparatuur, noodzakelijk voor het functioneren van een gebouw, waaronder in elk geval begrepen een meterruimte, een liftmachineruimte en een stookruimte;

Een technische ruimte hoort dus bij je GO, maar zit in je verblijfsgebied en kan dus ook nooit een verblijfsruimte zijn… Daar vinden dus ook geen ‘kenmerkende activiteiten’ plaats. Om in een kantoorgebouw de eis welke voor het kantoorgedeelte geldt onverkort op de technische ruimte van toepassing te brengen gaat wat ver. Je hangt toch ook geen haspels op in een toiletruimte, alleen omdat deze een kantoorfunctie ondersteunt? Ook het toilet behoort tot het GO…

Daarnaast is het algemeen gebruikelijk alleen verblijfsruimten en verblijfsgebieden van een bouwbesluitfunctie te voorzien. Voor de overgebleven ruimtes zou je, zoals eerder gezegd, overige functie kunnen gebruiken, maar dit voegt weinig toe, omdat de eisen voor die ruimtes op titel (bijv. badkamer, toilet, meterruimte, technische ruimte) en niet op functie gegeven worden.

art. 2.193 lid 3
    Het aantal brandslanghaspels is zodanig dat de loopafstand tussen een brandslanghaspel en elk punt van de vloer van een gebruiksfunctie
    niet groter is dan de lengte van de brandslang, vermeerderd met 5 m. Dit geldt niet voor de vloer van .

Waarom zouden ze die ruimte expliciet uitsluiten?

Wat een verhaal! Maar ben je het nou met me eens of niet? :lol: :lol:

Waarom voert het ‘wat ver’ om deze eisen zo door te voeren? Heb je daar ook een artikelnummer bij?

Waarom ze die ruimte expliciet uitsluiten? Je moet de streepjes wat verder doortrekken, dan zie je het volgens mij…

Moderator

Waarom voert het ‘wat ver’ om deze eisen zo door te voeren? Heb je daar ook een artikelnummer bij?

Waarom ze die ruimte expliciet uitsluiten? Je moet de streepjes wat verder doortrekken, dan zie je het volgens mij…

Als ik het er niet mee eens zou zijn, zou ik het niet opschrijven, toch? :wink:

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad: Wie gaat daar blussen?

J.

jan hus
    Bijdrager

Als ik het er niet mee eens zou zijn, zou ik het niet opschrijven, toch? :wink:

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad: Wie gaat daar blussen?

J.

Iemand die de handbrandblusser van de muur af trekt, die daar hangt omdat we wel aan de functionele eis moeten voldoen misschien? :lol:

Moderator

Ik denk eerder dat die blusser daar hangt i.v.m. de vereisten uit de ARBO voor wat betreft werken in afgesloten ruimtes, en degene die hem gaat gebruiken is dus de monteur die daar toevallig aan het werk is. :)

Wat dat betreft is het natuurlijk altijd wenselijk een aanvrager te adviseren zo’n ding op te hangen, maar om een ‘bouwkundige’ maatregel zoals een vaste haspel op te hangen… mwah…

De meeste aanvragers zullen over een handblussertje niet moeilijk doen, vinden het waarschijnlijk zelfs een prima idee. probleem opgelost?

mv
    Bijdrager

Probleem opgelost dus gewoon een handbrandblusser ophangen.
    (of meerdere) omdat de regelgeving dus geen haspels aanstuurt.

De TR wordt een apart BC, deze is bijna 800 m2 groot.

Als er brand onstaat in de TR is er een snelle detectie doordat er rookmelders worden aangebracht gekoppeld aan de BMC, zodoende zal een haspel toch wel fuctioneel zijn denk ik? omdat men snel kan reageren.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Euuuh, de brandweer gebruikt ook bij een eerste verkenning/aanval vaak een brandslanghaspel…. :wink:

mv
    Bijdrager

Er komen nu geen Haspels in omdat wij dat niet kunnen eisen. Ze willen wel de droge blusleiding door gaan trekken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.