Brandpreventieforum Forums Gebruik Brandslanghaspel in studentenhuis

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 580
    #2101 |

Moet/mag ik nu een brandslanghaspel in een bestaand studentenhuis waarbij de overloop/gang een rookvrije vluchtroute is en elke kamer een subbrandcompartiment, een nieuwe brandslanghaspel wel of juist niet in die overloop/gang ophangen?

roy slaats
    Bijdrager
    Post count: 12

Conform art. 2.4.2 tweede lid, dient bij een woonfunctie voor komergewijze verhuur in de gemeenschappelijke keuken en in de gezamelijke vluchtroute (één per bouwlaag) een blustoestel aangebracht te worden.

Dit hoeft geen brandslanghaspel te zijn, dit kan ook een draagbaar blustoestel zijn.

peter
    Bijdrager

Maar het Bouwbesluit verbiedt een brandslanghaspel in een vluchtroute.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

De gang in een gebouw wordt meestal beschouwd als een rookvrije vluchtroute? Dan zou je nergens een brandslanghaspels kunnen neerhangen.

peter
    Bijdrager

In een brand-/rookcompartiment.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Maar het Bouwbesluit verbiedt een brandslanghaspel in een vluchtroute.

Waar in het Bouwbesluit (welk artikel) wordt de aanwezigheid van een brandslanghaspel in een rookvrije vluchtroute verboden??? :roll:

peter
    Bijdrager

Ja, nee, dom van mij. Ik bedoel natuurlijk een vluchttrappenhuis. Sorry.

roy slaats
    Bijdrager

Ja, nee, dom van mij. Ik bedoel natuurlijk een vluchttrappenhuis. Sorry.

Hiermee is je vraag ook opgelost?

peter
    Bijdrager

Niet helemaal, het vluchttrappenhuis is die rookvrij vluchtroute. Moet ik mijn rookvrije vluchtroute "downgraden" naar een niet rookvrije vluchtroute?

roy slaats
    Bijdrager

Wanneer het studentenhuis in principe een "normale" woning is, waarbij iedere ruimte is bestemd voor kamerverhuur dien je in de hal/overloop een blustoestel aan te brengen. De subbrandcompartimentering is geeist op basis van het gebruiksbesluit en niet op basis van het bouwbesluit. Hierdoor is hal/overloop eigenlijk niet anders dan bij een "normale"woning, waar deze ruimten ook geen rookvrije vluchtroute is.

Hier hoeft je hal/overloop volgens mij ook niet te voldoen aan de materiaaleigenschappen die worden gesteld aan een rookvrije vluchtroute.

Ookal zou je deze ruimte aanduiden als rookvrije vluchtroute, dan mag je daar nog steeds blustoestellen plaatsen..

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Alleen in een opgeruimd studentenhuis zou ik een brandslanghaspel plaatsen. Ik zie dan een omgebouwd woonhuis voor mij. En opgeruimd en studentenhuis dat is als vloeken in de kerk. Ik zou eerder voorstellen om een blusser te plaatsen en dan in een blusserkast. Dit om ongewenst gebruik door de gebruikers te voorkomen. Het blijven toch studenten he. Je moet ze jammer genoeg tegen zich zelf beschermen. Uiteraard gaan we dan ook maar geen poeder plaatsen. Schuim is dan met betrekking tot de verminderde nevenschade en het opruimgemak toch een betere keuze.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.