Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Brandslanghaspel bij zelfsluitende deuren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 46
    #395 |

Ik heb een project waarbij men bij calamiteit door 2 zelfsluitende deuren moet rennen om met de brandslanghaspel de betreffende brand te kunnen blussen.

De afstand van 30 meter wordt niet overbrugd, echter het lijkt mij niet handig om door 2 zelfsluitende deuren te moeten…

Bovendien heb ik mijn twijfels over de druk die aan de spuitmond van brandslanghaspel overblijft…

Kan iemand mij zeggen of dit toegelaten is of niet?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik heb een project waarbij men bij calamiteit door 2 zelfsluitende deuren moet rennen om met de brandslanghaspel de betreffende brand te kunnen blussen.

De afstand van 30 meter wordt niet overbrugd, echter het lijkt mij niet handig om door 2 zelfsluitende deuren te moeten…

Bovendien heb ik mijn twijfels over de druk die aan de spuitmond van brandslanghaspel overblijft…

Kan iemand mij zeggen of dit toegelaten is of niet?

Zover ik weet weet is hier verder geen regelgeving voor maar ik zou het niet toestaan op basis van artikel 1 van het gezondverstandbesluit.

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Correct, in het onwettige (geleerd van de heer Vos) Bouwbesluit staat niet omschreven waar je de slanghaspels moet plaatsen. Zolang je maar elk punt van de ruimten kan bereiken.

Daar tegenover staat wel dat die zelfsluitende deuren een bepaalde functie hebben. Rook of brandwerendheid. En…. die wordt teniet gedaan door die slanghaspel.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Correct, in het onwettige (geleerd van de heer Vos) Bouwbesluit staat …

:?: Hoezo onwettig dan? :shock:

brandpreventje vuurlastig
    Bijdrager
    Post count: 19

Er dient eerst te worden nagegaan wat voor functie die zelfsluitende deuren hebben, brand- of rook scheiding, of is het gewoon de wens van de opdrachtgever. In de eerste twee gevallen kun je verwijzen naar de bouwverordening.

Bijlage 4 artikel 1 lid 2
    Deuren en luiken die een brandwerende en/of rookwerende functie hebben, worden niet langer in geopende stand gehouden dan voor het verkeer van personen of het vervoer van goederen noodzakelijk is, tenzij door middel van automatische inrichtingen die de deuren, respectievelijk luiken, loslaten zodra een toestand intreedt waarin deze als brandwering en/of rookwering moeten dienen.

Een brandslanghaspel heft de scheiding op , dus ik sluit me bij Guust aan.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Er dient eerst te worden nagegaan wat voor functie die zelfsluitende deuren hebben, brand- of rook scheiding, of is het gewoon de wens van de opdrachtgever. In de eerste twee gevallen kun je verwijzen naar de bouwverordening.

Deuren en luiken die een brandwerende en/of rookwerende functie hebben, worden niet langer in geopende stand gehouden dan voor het verkeer van personen of het vervoer van goederen noodzakelijk is, tenzij door middel van automatische inrichtingen die de deuren, respectievelijk luiken, loslaten zodra een toestand intreedt waarin deze als brandwering en/of rookwering moeten dienen.

Een brandslanghaspel heft de scheiding op , dus ik sluit me bij Guust aan.

Met andere woorden: er wordt voldaan aan het Bouwbesluit, maar de haspels mogen niet gebruikt worden… :lol:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Correct, in het onwettige (geleerd van de heer Vos) Bouwbesluit staat niet omschreven waar je de slanghaspels moet plaatsen. Zolang je maar elk punt van de ruimten kan bereiken.

Daar tegenover staat wel dat die zelfsluitende deuren een bepaalde functie hebben. Rook of brandwerendheid. En…. die wordt teniet gedaan door die slanghaspel.

ff off-topic
    Je gaat hem toch niet hier naartoe lokken…. :wink: :D :D :D :D Dat kan je de mods niet aandoen… :lol: :lol: :lol: :lol:

Voor de mensen die meer nieuwsgierig zijn…. ==> http://www.hulpverleningsforum.nl/forum … 010.0.html :lol: :lol: :lol: :lol:

guust
    Bijdrager

LOL,, ik neem aan dat hij dit forum al ontdekt heeft, het is een kwestie van tijd totdat hij weer zo’n opmerking gaat maken waarbij hij veel schrijft over wat hij allemaal heeft gedaan, ontdekt, geeist, gevonden of bedacht en weet ik wat niet eer.

maar weer on topic.

Er wordt naar mijn idee dan niet voldaan aan het Bouwbesluit.
    zie genoemde artikellen.

met een slang door de deur heen, voldoet die deur niet meer aan de vereiste brandwerendheid.

of andere indeling van de brandslanghaspels
    of aan beide kanten van die brand of rookwerende scheiding een slanghaspel plaatsen. :twisted:

Moderator

Blijf je echter het probleempje houden dat het aantal en de plaatsing van de haspels is gerelateerd aan de verblijfsgebieden. Deze hoeven niet noodzakelijkerwijs samen te vallen met RC of BC-scheidingen.

Wanneer het bouwbesluit het al niet interessant vindt hier een opmerking over te maken, zal het de aanvrager een worst wezen.

Leuke wijziging voor de nieuwe versie van het BB

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

(…)

Leuke wijziging voor de nieuwe versie van het BB

Wie weet….. :wink: :wink: :wink: :wink:

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Er wordt naar mijn idee dan niet voldaan aan het Bouwbesluit.
    met een slang door de deur heen, voldoet die deur niet meer aan de vereiste brandwerendheid.

Dan mag je een deur volgens jou helemaal niet openen? Dan voldoe je namelijk ook niet aan de vereiste brandwerendheid… :lol:

guust
    Bijdrager

.

Zie eerdere opmerking :wink:

saul henrion verpoorten
    Bijdrager
    Post count: 1

Onderstaande komt van de site http://www.brandweer.nl

Brandslanghaspels

Een brandslang is een goede aanvulling op de brandblussers die in een gebouw aanwezig zijn. Een brandslanghaspel is een vormvaste brandslang die op een vast aangebrachte haspel is gerold en permanent is aangesloten op het waterleidingnet. Bij beginnende branden die met water kunnen worden geblust (brandklasse A) is het mogelijk met behulp van dit type brandslang het dreigende brandgevaar vertragen, totdat de brandweer aanwezig is. Uiteraard geldt ook hier de regel dat uw eigen veiligheid voorop staat; u moet nog wel veilig het pand kunnen verlaten.
    Regelgeving
    In het Bouwbesluit 2003 is geregeld wanneer in gebouwen brandslanghaspels moeten worden aangebracht en welk aantal. Brandslanghaspels moeten voldoen aan de norm NEN-EN 671-1. Volgens het Bouwbesluit 2003 geldt bovendien dat brandslanghaspels:

moeten zijn aangesloten op de drinkwatervoorziening van een gebouw
    niet in een vluchttrappenhuis mogen liggen
    een slang van maximaal 30 meter mogen hebben
    een waterdruk (statische druk) moeten hebben van tenminste 100 kPa
    een wateropbrengst (capaciteit) moeten hebben van ten minste 1,3 kubieke meter per uur (m3/h). Hierbij wordt uitgegaan van het gelijktijdig gebruik van twee brandslanghaspels die zijn aangesloten op dezelfde drinkwatervoorziening.
    De juiste plaats
    Het is de bedoeling dat met de brandslang(en) elk punt in een gebouw kan worden bestreken. Daarbij mag u ook rekening houden met een worplengte van de waterstraal van 5 meter.

Plaats brandslanghaspels zo veel mogelijk bij (nood)uitgangen. Degene die de brand ontdekt kan dan eerst alarm slaan, de brand melden, controleren of er nog steeds een veilige vluchtroute is, en dan beslissen of hij nog gaat proberen de brand te blussen. Als de bluspoging niet lukt en er plotseling veel rookontwikkeling is, dan kan die persoon de uitgang vinden door eenvoudig de brandslang te volgen.

Zorg dat de slang bij gebruik niet door brand- en/of rookwerende deuren gevoerd wordt. Deze deuren moeten na gebruik vanzelf weer sluiten. In de praktijk komt dat erop neer dat er in elk brand- en of rookcompartiment voldoende brandslanghaspels aanwezig moeten zijn.
    Controle, beheer en onderhoud
    Brandslanghaspels moeten jaarlijks worden gecontroleerd door een instantie die is erkend op basis van de Regeling voor de erkenning van onderhoudsbedrijven kleine blusmiddelen (REOB) of een ten minste gelijkwaardige instelling. De eigenaar en/of de gebruiker van een gebouw moeten er op toezien dat de brandslanghaspels in goede staat verkeren en klaar zijn voor gebruik.
    Brand! En nu?

Alarmeer eerst iedereen in de buurt van de brand en de brandweer voordat u gaat blussen. U weet immers niet of de bluspoging zal slagen en of u de hulp van de brandweer nodig hebt.
    Ontruim het gebouw zo snel en veilig mogelijk.
    Probeer dan pas de brand te blussen. Gaat dit niet, verlaat dan zelf ook het gebouw.

Hoe blust u?

Draai eerst de hoofdkraan geheel open. De slang komt nu onder druk te staan. Controleer dit door de kraan op de spuitmond iets te openen. Probeer zo weinig mogelijk schade te veroorzaken.
    Rol nu de slang geheel uit richting brand. Doe dat liefst niet alleen, maar met meerdere personen.
    Zet de kraan van de spuitmond open op de sproeistraalstand.
    Blus de brand.

Legionellapreventie
    In het stilstaande water in de slang kan bij bepaalde temperaturen de legionellabacterie voorkomen. Om besmetting van legionella tegen te gaan, zijn daarom de hoofdkranen van de brandslanghaspels verzegeld. Ook worden de brandslanghaspels regelmatig na hercontrole gespoeld.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Correct, in het onwettige (geleerd van de heer Vos) Bouwbesluit staat …

:?: Hoezo onwettig dan? :shock:

welk ander forum?

Moderator

hulpverleningsforum.nl, zoek op ‘fred vos’. De discussies zullen niet al te leesbaar zijn, op een gegeven moment werd het hem wat heet onder de voeten en is hij bijdragen van zichzelf gaan verwijderen. Er is nog wel een hoop ‘gequote’ terug te vinden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.