Brandpreventieforum Forums Bouw brandscheiding

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1813 |

er wordt een bedrijfsgebouw met daarvoor een kantoor (totaal 900m2) in tweeen gesplitst, dit gebouw staat op een groot perceel. Links 450 m2 met kantoor met eigen entree, rechts 450 m2 met eigen entree. Moet er tussen deze 2 bedrijven nu een brandscheiding komen?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Niet per se, maar je moet op twee zaken letten: wanneer je het voor de bouwvergunning als 1 perceel ziet, moet je die insteek consequent doorzetten in de rest van je toets. Vooral met bijv. de brandmeldinstalltie (wanneer vereist) loop je dan nogal eens tegen verrassingen aan. Je verzekeraar kan je later een hogere premie opleggen omdat je blootstaat aan branddreiging van de buren, en deze richting hen ook veroorzaakt.
    Ook moet je erop letten dat beide units op zich goed blusbaar blijven. Het kan bij de grotere hallen zo zijn dat er intern blusvoorzieningen zijn getroffen die je niet kunt splitsen.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Een niet fictieve situatie die denk ik vaker voorkomt. Nu weet ik niet hoe dat precies allemaal met huren, kopen, eigenaren en eigendommen zit maar volgens mij doen zich voor brandveiligheid twee verschillende situaties voor:
    1. De ene helft wordt verhuurd. Beide helften blijven op één perceel staan. (Volgens mij kun je niet een gebouwdeel verkopen dat op hetzelfde perceel blijft staan.) Er is dan geen brandscheiding vereist. Het is wel verstandig.
    2. De ene helft wordt verkocht en komt op een ander perceel te staan. Het huidige perceel wordt gesplitst. (Ook dan is verhuur natuurlijk ook mogelijk.) Dan is een brandscheiding vereist.

Dus: hoe ziet de splitsing eruit?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.