Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Brandproef voor Klasse B asd-installatie

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 174
    #2671 |

Wie heeft ervaring met een brandproef voor het beproeven van een klasse B aspiratie-installatie.
    Voor klasse A geldt de draadtest en voor C de gebruikelijk matjes of blokjes.
    Maar welke test is nou voor een klasse B installatie?

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Waarom zou je een klasse A of B installatie niet met proefbrand 1 of 2 kunnen beproeven? De klasse indeling geeft alleen maar de gevoeligheid van het aspiratie systeem aan. Ik ken installaties waar een klasse B installatie toegepast is op zeer grote hoogte, in combinatie met Lineair Optische Rookmelders op twee niveaus. In de ruimte is gewoon brandgrootte 1 / 2 van toepassing, maar door de grote hoogte is het onmogelijk om standaard puntmelders of een klasse C installatie toe te passen. De toepassing bepaalt de brandgrootte.

X never ever marks the spot

marcel van opdam
    Bijdrager

Beste Kruisje Pietersen,

Ik ben het helemaal met je eens dat de toepassing de brandgrootte bepaalt. Maar wanneer of te wel bij welke toepassing wordt een klasse B aspiratiesysteem ge-eist. Ik ken klasse A voor cleam-rooms etc. en klasse C voor toepasingen vergelijkbaar met (punt)rookmelders. Wanneer passen we klasse B toe en welke prestatie-eis voor de brandgrootte past daar dan bij.

Een klasse A installatie beproeven we niet met brandmatten of houten blokjes. De laserkamer van de detector wordt in één keer zo vervuild dat deze meteen gekalibreert moet worden of erger. Klasse A installatie worden ingezet bij de beveiliging van bijv. cleanrooms en voor de beveiliging van systeemkasten. Daar waar het smeulen van een elektradraadje al gedetecteerd moet worden.

Een klasse A installatie is 1000 x gevoeliger dan een klasse C installatie.

Mogen we stellen dat de NEN2535 eigenlijk niet voorziet in een prestatie-eis voor de brandgrootte voor Klasse B installaties?

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Leuke topic.

Toevallig, jongstleden het herstel/vervanging van een installatie in een atrium met puntmelders op 13 meter hoogte afgeraden en geadviseerd om twee lijnen lineair of bij voorkeur, conform NEN 2535:2009, bijlage D, een ASD type B te installeren.

Gezien de doelstelling -beveiliging ruimte met groot volume- zou ik denken dat brandgrootte 1 of 2 toegepast zou mogen worden. Immers, de enige afwijking met een C installatie is dat de ruimte niet als standaard ruimte gezien kan worden.

Wanneer in dit geval de ruimte 1 meter lager zou zijn geweest was de ruimte wel als standaard ruimte aan te merken. I.c. (13 m) kunnen puntmelders worden toegepast indien de effectiviteit d.m.v. een proefbrand is/wordt aangetoond.

Lineaire melders zouden op deze hoogte (13 m) in twee lagen aangebracht moeten worden.

De hogere gevoeligheid van een ASD type B zal de onvolkomenheden in dit grensgebied moeten gladstrijken/compenseren.

Dus ik zou zeggen brandgrootte 1 of 2, waarbij mij brandgrootte 2 dan een leuke uitdaging lijkt zodat een smeulbrand in deze volumineuse ruimte ook gedetecteerd zal kunnen worden.

marcel van opdam
    Bijdrager

Beste AB,

Bedankt voor je reactie. Mijn vraag is dus toch niet zo raar.
    Voor jouw situatie heb ik vraaag of tip. Zie maar of je er wat aan hebt.

Als de detectie in een atrium is bedoeld om een RWA aan te sturen den gelden conform de NEN6093 andere projecteringsrichtlijnen. Tevens kent de NEN6093 geen omschrijving van de prestatie-eis van de brandgrootte en is een proefbrand al helemaal niet omschreven. Wordt de betreffende meldergroep opgenomen in de BMI van het gebouw en wordt een certificaat verlangt dan is Leiden helemaal in last want de projectering is niet conform de NEN2535 en zoals iedereen weet worden afwijkingen niet gecertificeerd.

Als dit allemaal bij jouw project aan de orde is dan raad ik je aan de meldergroep van het atrium geheel uit te voeren als een stand-alone installatie. Hiermee wordt heel veel papieren geneuzel voorkomen.

In het verleden heb ik getracht een protocol o.i.d. op te stellen met het LNB (je moet ergens beginnen) maar dat kwam niet van de grond. Ik zal je de details besparen.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Beste Kruisje Pietersen,

Mogen we stellen dat de NEN2535 eigenlijk niet voorziet in een prestatie-eis voor de brandgrootte voor Klasse B installaties?

De NEN2535 geeft inderdaad niet aan met welke brandgrootte een Klasse B installatie moet worden beproefd. Maar ook niet met welke brandgrootte een Klasse A of een Klasse C installatie moet worden beproefd. Zo werkt het namelijk niet. De NEN2535 geeft aan dat de keuze van de brandgrootte wordt bepaald door een aantal factoren. Primair moet de brandmeldinstallatie in staat zijn om brandgrootte 1 of 2 te detecteren (NEN2535:1996/A1:2002, art. 4.2.1 of NEN2535:2009, art. 4.2.2). De keuze van de melder soort (punt- lineaire- of aspiratie melders) wordt door de projecteringsdeskundige gemaakt.

…. en wordt een certificaat verlangt dan is Leiden helemaal in last want de projectering is niet conform de NEN2535 en zoals iedereen weet worden afwijkingen niet gecertificeerd.

Dus gecertificeerde brandmeldinstallaties voldoen aan het gestelde in de NEN2535……….

De hogere gevoeligheid van een ASD type B zal de onvolkomenheden in dit grensgebied moeten gladstrijken/compenseren.

Dus ik zou zeggen brandgrootte 1 of 2, waarbij mij brandgrootte 2 dan een leuke uitdaging lijkt zodat een smeulbrand in deze volumineuse ruimte ook gedetecteerd zal kunnen worden.

ASD Klasse B lijkt mij de juiste keuze, alleen gaat brandgrootte 2 op 13 meter niet werken. Daarvoor heb je veel te weinig thermiek. Je kan twee dingen doen: gewoon brandgrootte 1, of een combi van 1 en 2 (dat wordt dan brandgrootte 8 ), waarbij je de thermiek van bijvoorbeeld twee halve matten gebruikt om de rook van de 24 blokjes boven krijgt.

X never ever marks the spot

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Zoals ik al zei: brandgrootte 2, een leuke uitdaging!

marcel van opdam
    Bijdrager

Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties tot zo ver. Geeft maar aan dat niet alles zwart/wit is.

jan maarten vonk
    Bijdrager
    Post count: 4

Marcel,

Lijkt mij niet echt ter zake doende welke brandproef er wordt uitgevoerd. Het gaat immers niet om de brandgrootte maar om een bepaald percentage verduistering welke behaald wordt in een laserkamer. Bijvoorbeeld: als ik met een draad een verduistering in een laserkamer kan halen van 2% is dit ruim voldoende voor een Klasse C detectie. Als ik een proefbrand uit zou voeren met blokjes en ik kan daarna aantonen dat mijn systeem op een klasse B waarde in alarm is gekomen, is dit afdoende.

Ik begrijp ook de opmerking niet dat het uitvoeren van een proefbrand met matten of blokjes in een klasse A omgeving de detector zo vervuild dat deze gekalibreerd moet worden of erger. Dan kan je deze systemen dus niet testen met matten of blokjes?

marcel van opdam
    Bijdrager

Beste Jan Maarten,
    Als we jouw redenatie doorvoeren dat zou dat ook gelden voor gewone puntmelderinstallaties. Zolang een bepaalde verduistering of temperatuurdrempel wordt gehaald is het goed. Ik begrijp je goed als het gaat om het aantonen of de melder het functioneel doet. Maar dit is niet hetzelfde wanneer we het hebben over de prestatie-eis van de brandgrootte.

Voor wat betreft de vervuiling van de laserkamer. Ik bedoelde bij een bepaald merk waar je maar één jaar garantie krijgt op de nauwkeurigheid van de laserkamer. Deze zou eigenlijk elk jaar moeten worden ge-ijkt. Maar dat doet niemand. Ik heb geen ervaring met alle merken detectoren.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.