Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid brandoverslagberekening onder schuine kap

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1870 |

Hallo

Ik heb een appartement onder een schuine kap (met dakkapel overigens) en ik wil daar een spiegelsymmetrische brandoverslagberekening van maken. Nu kun je in Brando geen schuine daken modelleren en zat ik me even af te vragen hoe je dat modelleert. Heeft iemand dat toevallig al eens aan de hand gehad?

Bedankt voor jullie reacties alvast,

Ron

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

valt buiten de norm, helaas.

ron van den berg
    Bijdrager

Hallo. Het is me duidelijk dat dat buiten de norm valt. Waar ik echter benieuwd naar ben is hoe je hier toch iets mee zou kunnen qua brandoverslagberekening? Wellicht door de brandruimte gewoon overal wel de ‘reguliere hoogte’ (circa 2,6 meter) te maken?

Gr.

Ron

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Dat zou je kunnen doen, maar ja: is dat dan goed? Je zou eigenlijk een variantenstudie erop los moeten laten waarin je de invloed van allerlei variabelen bekijkt. Hieruit zou je dan conclusies kunnen trekken mbt brandoverslag. Je zou ook een industriemodel kunnen gebruiken….

Conclusie: veel kun je uitrekenen maar realiseer je dat je buiten de norm rekent en dat je het dus in principe altijd ‘fout’ doet.

ron van den berg
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie weer.

Zijn er wellicht mensen die hier ervaring mee hebben, met het rekenen aan een appartement onder een schuine kap?

Groeten

Ron

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Ervaring met rekenen aan schuine daken heb ik formeel niet. Is de SKD Brandkaart iets voor jou: http://www.s-k-d.nl/brandkaart.pdf?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Misschien vergedacht, maar wat wanneer je over het midden van het raam een verticale lijn naar beneden trekt, en dan hierop horizontaal de gevelopening projecteert? Dan heb je het model omgezet in iets ortagonaals wat je wel in Brando in kunt voeren.

Of de uitkomst dan precies klopt, tja, waarschijnlijk niet, maar je moet toch wat…

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Voor een voorstel van het model lijkt me de volgende vraag relevant: Is het dak brandwerend?

ron van den berg
    Bijdrager

Joachim, wat bedoel je precies? Kun je het misschien nog wat verder toelichten? Je kunt in Brando alleen vertikale openingen invoeren meen ik?

Bedankt,

Ron

Misschien vergedacht, maar wat wanneer je over het midden van het raam een verticale lijn naar beneden trekt, en dan hierop horizontaal de gevelopening projecteert? Dan heb je het model omgezet in iets ortagonaals wat je wel in Brando in kunt voeren.

Of de uitkomst dan precies klopt, tja, waarschijnlijk niet, maar je moet toch wat…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Ik zal het thuis eens uit proberen te tekenen. Het komt er op neer dat je de schuine opbouw in je model vervangt door iets met rechte wanden wat ongeveer hetzelfde zal reageren bij brand. Je neemt dan zeg maar je ‘aanzicht’ en doet net of dat een verticale wand is. Waar je die dan plaatst, tja, het midden van het dakvlak lijkt me het eerlijkst omdat je dan een brandruimte met ongeveer dezelfde inhoud krijgt als het origineel.

ron van den berg
    Bijdrager

Hoi Joachim, ben benieuwd of het al gelukt is om het uit te tekenen? Ben erg benieuwd.

Groeten,

Ron

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.