Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Brandoverslagberekening met balkon

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #2524 |

Voor een woontoren dien ik een aantal brandoverslagtrajecten te controleren. Nu heb ik te maken met een oplopende gevel met een balkon bij iedere woning. In Brando2 is het rekenen t.p.v. balkon nog niet geimplementeerd.

Nu staat er in NEN 6068 een redelijk ingewikkelde formule om o.a. de geometrie van de vlammen t.p.v. een balkon te bepalen. Ik kan alleen niet vinden hoe de warmtestraling t.p.v. het observatiepunt kan worden berekend. Heeft iemand soms een voorbeeld van ditgeen?

Is dit trouwens alleen een probleem van Brando en kan met Pintergral wel worden gerekend met balkons?

Als ik nu een brandruimte modelleer en de bovengelegen gevel met opservatiepunten leg ik terug dan creeer ik dus ook een (terugliggend) balkon. Het is niet exact dezelfde situatie als bij de woningen maar dit is volgens mij wel een sitautie waarmee je met Brando kan rekenen.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Probleem van Brando. Pintegraal kan het wel.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Staat er in de brando help geen geen how-to?

Je kan je gevelopening de diepte van het balkon hoger leggen. Dit is nog een conservatieve benadering, omdat het balkon ook nog een verschuiving teweegbrengt van het vlamlichaam.(45 graden de hoek om vanaf de balkonvloer).

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.