Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid brandoverslagberekening bij zuurstoftank

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #1649 |

Bij een industriegebouw is vanwege een zuurstoftank, van 5,8 m3 die op 6,8 meter van de gevel staat, geeist dat de gevel over 15 meter rondom de zuurstoftank 60 minuten WBDBO bezit. In de praktijk heeft men echter gebouwd zonder deze 60 minuten WBDBO.

De architect heeft nu als gelijkwaardigheid voor de ontbrekende brandwerende gevel een brandoverslagberekening (NEN 6068) ingediend. Conclusie daarin maximale straling op de tank is 7,53 kW/m2 dus de gevel met 60 minuten WBDBO is niet nodig.

Brandoverslag tussen gebouwen is echter iets anders dan opwarming van een zuurstoftank. Hoe denken jullie erover. Volgens mij moet het uitganspunt niet zijn hoeveel straling er op de tank mag vallen, maar hoeveel graden de tank op mag warmen gedurende 60 minuten.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Hij heeft helemaal gelijk. Jij ook trouwens. In de PGS-9 staat in hoofdstuk 4.3 welke afstanden moeten worden gehanteerd tot een opslagvoorziening voor vloeibare zuurstof. Een stralingsberekening wordt hierbij als alternatief aangedragen. Er wordt van uitgegaan dat de opslagvoorziening, door zijjn ontwerp, een stralingsintensiteit van 10 kW/m2 moet kunnen verdragen. Bij een straling van 7,53 kW/m2 gaat het dus goed.

ruud van liempd
    Bijdrager

Had de PGS 9 inmiddels ook gelezen. Wel raar dat daar v.w.b. gevelopeningen en benodigde afstanden heel iets anders uitkomt als wat er nu berekend is. gevelopening van 300 m2 en de afstand van de gevel tot aan tank is 6,8 meter. Als ik dan in de PGS 9 kijk dan zal de gevel altijd 60 minuten WBDBO moeten hebben. Is bij het maken van afbeelding 2 en 3 uit PGS 9 uitgegaan van een stralingsberekening conform NEN 6068 of heeft men andere uitgansgpunten gebruikt?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Afhankelijk van de situatie kan een straling van 7.53 kW/m2 best kloppen, ondanks dat de gehele gevel als bezweken moet worden verondersteld. Het industriemodel volgens de 6068 kan hier prima worden toegepast. Check wel de uitgangspunten van deze berekening met de werkelijke situatie.

succes.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wordt hier niet verwezen naar "the yellow book" ook bekend onder de naam cpr 14?

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Wordt hier niet verwezen naar "the yellow book" ook bekend onder de naam cpr 14?

Heet dat niet al een tijdje PGS 14?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

PGS-2 volgensmij…

Paar vraagjes: In welke vergunning stond de eis dat de gevel 60 minuten moet zijn? Ik hoop in de milieuvergunning, omdat de bouwvergunning niet rechtstreeks aan de PGS-normen getoetst wordt, en je daarin dus ook niet zomaar die eis mag opnemen. (milieu-eisen werken uiteraard wel door via de aanhoudingsplicht, maar dat is indirect)

wat is de afmeting van die gevel?

hoe zit het met de situatie waarin je in een hoek zit, waardoor bepaalde gedeelten van de tank van 2 gevels straling vangen?

Dit omdat je in een hoek niet zomaar met de ‘bezweken gevel’ methode kunt rekenen, omdat je meest ongunstige waarnemingspunt niet midden-voor de gevel zit, maar waarschijnlijk schuin-tegenover de hoek. dan moet je van daaruit de gevels dus afzonderlijk uitrekenen en daarna bij elkaar optellen.

ruud van liempd
    Bijdrager

PGS-2 volgensmij…

Paar vraagjes: In welke vergunning stond de eis dat de gevel 60 minuten moet zijn? Ik hoop in de milieuvergunning, omdat de bouwvergunning niet rechtstreeks aan de PGS-normen getoetst wordt, en je daarin dus ook niet zomaar die eis mag opnemen. (milieu-eisen werken uiteraard wel door via de aanhoudingsplicht, maar dat is indirect)

wat is de afmeting van die gevel?

hoe zit het met de situatie waarin je in een hoek zit, waardoor bepaalde gedeelten van de tank van 2 gevels straling vangen?

Dit omdat je in een hoek niet zomaar met de ‘bezweken gevel’ methode kunt rekenen, omdat je meest ongunstige waarnemingspunt niet midden-voor de gevel zit, maar waarschijnlijk schuin-tegenover de hoek. dan moet je van daaruit de gevels dus afzonderlijk uitrekenen en daarna bij elkaar optellen.

Eis staat inderdaad in de mileuvergunning. de 60 minuten WBDBO staat wel op de tekening behorende bij de bouwvergunning. Milieu heeft momenteel geen capaciteit om te gaan controleren. Als bij een brand de zuurstoftank wordt aangestraald heb ik er als :brwman: last van dus ik heb het nu maar even op me genomen. Uiteraard wordt alles wel besproken met de afdeling milieu.

Geveloppervlak is 300 m2 (5,2 m hoog en 58 meter breed). Straling vanuit een hoek is niet van toepassing. De tank staat op minimaal 20 meter vanaf een hoek van het gebouw.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.