Brandpreventieforum Forums Bouw Brandoverslag vanuit een parkeergarage

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5

ik heb een open parkeergarage 3 lagen met een brand compartimenten <1000 m2. per laag.

indeling van de garage is
    parkeren 11 parkeerplaatsen naast elkaar
    rijweg breedte 6 meter
    parkeren 7 plaatsen naast elkaar
    parkeren 7 plaatsen naast elkaar
    rijweg breedte 6 meter
    parkeren 11 parkeerplaatsen naast elkaar

Dus in basis heb ik een cluster van 11 autos, een cluster van 14 autos en een cluster van nogmaals 11 autos.
    deze clusters zijn gescheiden door een rijweg.
    Voor mijn brandberekening kan ik het gehele brand compatiment in de fik steken.
    Of is het realistischer om te zeggen dat de brand zich beperk tot 1 van de clusters? aangezien hier 6 meter tussenruimte tussen zit?

Tevens las ik in : http://www.bwtinfo.nl/upload/document/6 … age_II.pdf
    dat in de richtlijnen voor een mechanisch geventileerde parkeergarage uit wordt gegaan van een brandvermogen van drie autos en een inzet van de brandweer 20 minuten na het ontstaan van de brand. ( blz 46).

Vraag 01: naar welke richtlijn is deze opmerking afkomstig (die van de 3 autos)
    vraag 02: is er een richtlijn voor de brandvermogen bij een open garage?

Vraag 03: is het een logische aanname dat mijn maximale brandvermogen zich beperkt tot 14 autos ( het maximale aantal autos dat dicht bij elkaar staat?

(De achterliggende reden is dat ik wil voorkomen dat er brandoverlasg ontstaat voor de belende bebouwing, vandaar dat ik mijn brandvermogen wil minimaliseren)

Ik hoop dat mijn vraga nu deels duidelijker is geworden

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Waarnaartoe kun je overslag krijgen, wat zijn de onderlinge afstanden van de gebouwen?

marc modi
    Bijdrager
    Post count: 5

in principe zit er meer dan 15 meter tussen de bestaande bouw en de nu te realiseren parkeergarage.
    Maar de brandweer ging niet akkoord met deze berekening.

Volgens bouwbesluit dient de berekening op basis van spiegelsymmetrie te worden bepaald. Waardoor de onderlinge afstand van de parkeergarage en de fictieve parkeergarage aan de andere zijde van de perceelgrens 8 meter wordt.

Vandaar dat ik nu op zoek ben om een manier om te bepalen om mijn brandbaar vermogen naar beneden kan, door te onderbouwen dat niet het gehele compartiment in de fik staat maar misschien maar een deel.

Marc

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

8 meter is nog best wel een mooie afstand. Wat je zou kunnen proberen is of de gemeente genoegen neemt met een versimpelde viewfactor-berekening conform bijlage E van NEN6068. Ook in het model beheersbaarheid van brand en de PGS-normen vindt je die terug. Eigenlijk is ze in de NEN bedoeld voor industriegebouwen, je probeert ermee het effect te berekenen van een volledig ingestorte doelgevel.

Wanneer je die berekening hier toepast, en je voert als gevelafmeting de niet-brandwerende opening van je compartiment in, op wat voor straling kom je dan na 8 meter?

Hier vindt je een on-line rekensheet voor deze berekening. Deze rekent op grond van de Methode Beheersbaarheid ook direct de afstandsreductie uit die je op de WBDBO zou kunnen toepassen.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 313

je kunt ook rekenen met een pluim model, zoals bv heskestad en daar dan de straling vanaf berekenen (wel ombuigen vlam conform geometrie en checken of je aan de randvoorwaarden voldoet, zie het nooit volprezen boek van Drysdale).

It burns us, preciousssss !!!

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.