Brandpreventieforum Forums Bouw Brandoverslag vanuit een parkeergarage

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #1360 |

Hoe toon ik aan dat er geen brandoverslag plaats zal vinden vanuit een parkeergarage(P) naar een naastgelegen brandcompartiment (BC)?

De P is 3 ‘bouwlagen’; begane grond en twee dekken van 30 x 40 m.
    In het midden van elk dek is de hellingbaan gesitueerd.
    Het BC is een opgaande gevel op ~7m afstand van het P.

Als dit in Brando 2.0 gemodelleerd wordt, is het resultaat een flinke flux. Ik vraag mij af in hoeverre dit realistisch is… :?:

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Wordt de garage natuurlijk geventileerd?
    Hoe modelleer je de openingen van de hellingbanen?
    Hoeveel is een flinke flux?
    Moet je 30 of 60 minuten halen?
    Is het realistisch met een garage te rekenen die volledig in brand staat?

Kortom, of het realistisch is hangt van vele factoren af.

mark breet
    Bijdrager

dank voor jouw vragen;

de garage heeft geen wanden; NV dus
    bij het modelleren van de P zonder ‘hellingbaan-openingen’ krijg ik dus een flux van ongeveer 20 kW/m2.
    Als ik de berekening in Brando probeer mèt ‘hellingbaan-openingen’ loopt het programma vast.
    WBDBO: 60 min.
    Ik denk niet dat het realistisch is te rekenen met een garage te rekenen die volledig in brand staat. Maar hoe verdisconteer ik dat (in Brando)? 3 Auto’s tegelijk in brand is meer realistisch, m.i.

peter
    Bijdrager

Bij een natuurlijk geventileerde garage moet je je eerst afvragen of dat een brandcompartiment is. Als de garage geen besloten ruimte is, hoeft die niet in een brandcompartiment te liggen en heb je geen brandoverslag vanuit de garage.

Modelleren met openingen in daken/plafonds gaat niet.

Realistisch verdisconteren dat er maar een deel van de garage in brand staat zou eventueel kunnen door niet een hele verdieping van de garage als brandruimte te beschouwen. Ik neem aan dat je de verdiepingen elk als aparte brandruimte hebt gemodelleerd en de resultaten hebt opgeteld. Je kunt overwegen slechts (een deel van) een verdieping als brandruimte te rekenen.

Reken je gereduceerd? Er is immers geen verblijfsgebied hoger dan 20 m.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Uit TNO onderzoek blijkt inderdaad dat er maximaal 4 auto’s tegelijkertijd in brand staan, maar meestal zijn het er maar 3 overigens. Als je uitgaat van een worst-case scenario zijn het er 4. Dit zou ik modelleren. Een pakeervlak is ca. 3 x 5 meter. Dit keer 4 is dan je fictieve compartiment die volledig in brand staat. Volgens mij zit je dan aardig aan de veilige kant. Bereken de stralingsflux op het meest kritische punt (dus kortste afstand). Als dat voldoet ben je in 1 x klaar zou ik zeggen :wink:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Uit TNO onderzoek blijkt inderdaad dat er maximaal 4 auto’s tegelijkertijd in brand staan, maar meestal zijn het er maar 3 overigens. Als je uitgaat van een worst-case scenario zijn het er 4. Dit zou ik modelleren. Een pakeervlak is ca. 3 x 5 meter. Dit keer 4 is dan je fictieve compartiment die volledig in brand staat. Volgens mij zit je dan aardig aan de veilige kant. Bereken de stralingsflux op het meest kritische punt (dus kortste afstand). Als dat voldoet ben je in 1 x klaar zou ik zeggen :wink:

Meer data die je misschien kan gebruiken staat in: http://www.efectis.com/nl/refproj/rappo … terdam.pdf

jarnold ter meer
    Bijdrager

Ik ken deze rapportage en hier staan inderdaad erg handige tips en wetenwaardigheden in. De rapportage gaat echter vooral in op de constructieve veiligheid en de inzet van de brandweer. Wat wel een hele handige conclusie is, is dat natuurlijk geventileerde garages niet als ‘niet-besloten’ beschouwd kunnen worden. Maar dit geeft al met al nog geen antwoord op hoe om te gaan met het bepalen van de brandoverslagrisico’s. :roll: Dit blijft dus een lastige kwestie.

mark breet
    Bijdrager

heren (tot nu toe alleen nog heren…), bedankt voor de antwoorden. De rapportage van de parkeerbrand Rotterdam is inderdaad wetenswaardig, bedankt Palmpie.

Jouw voorstel, Jarnold, het BC-van-4-x-een-parkeervak-groot klinkt aannemelijk. Maar het is natuurlijk een benadering, een soort ‘vrije vertaling’. En daar kom ik weer: hoe realistisch is dat? Evenals mijn eerste model waarbij een volledig vloerveld een BC was…

Ik hoop dat er nog andere lezers zijn die willen/kunnen reageren.

jarnold ter meer
    Bijdrager

De NEN 6068 is uiteraard een ‘rekenafspraak’ die statische uitgangspunten en ingebouwde redelijke veiligheden heeft. Je kunt je daarom afvragen hoe realistisch het model uberhaupt is in vergelijking tot de werkelijkheid. Volgens mij benaderd het model voldoende de werkelijke situatie. Voor parkeergarages vind ik de norm echter niet zondermeer geschikt, vandaar mijn iets realistischer oplossing. Als je het nauwkeuriger wilt hebben zou je natuurlijk een CFD er tegenaan kunnen gooien, maar dat lijkt me vooralsnog iets te voorbarig.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Als de garage valt binnen het toepassingsgebied van 6068, mag je deze gewoon gebruiken voor je overslagberekening, al is dat waarschijnlijk erg conservatief!

Ik ben het niet eens met de stelling dat een natuurlijk geventileerde garage geen BC zou zijn. Volgens de definitie van het bouwbesluit is het wel een besloten ruimte (er zit een dak op), en die moeten gewoon in een BC liggen. Je kunt natuurlijk kijken naar het brandverloop in zo’n garage, en 4 auto’s is dan alleszins aannemelijk. Maar hoe modelleer je dat???

NEN 6068 gaat uit van een flash-oversituatie in een ruimte: brandbare gassen die in of buiten de ruimte tot ontbranding komen, met een uniforme temperatuur in de ruimte. Heb je dat bij een autobrand? is 6068 dus geschikt? Komen er wel of geen vlammen uit een gevelopening?

Kortom, een nadere studie van autobranden (google eens op afbeeldingen van autobranden) leert je wel het een en ander over hoe een auto in de buitenlucht brand. Aan de hand hiervan kun je natuurlijk een iets reeler modellering (in brando?) opstellen voor jouw situatie.

Succes!

peter
    Bijdrager

Ik ben het niet eens met de stelling dat een natuurlijk geventileerde garage geen BC zou zijn. Volgens de definitie van het bouwbesluit is het wel een besloten ruimte (er zit een dak op), en die moeten gewoon in een BC liggen.

In deze draad heb ik niemand gezien die dat stelt. Alleen een dak op een ruimte maakt de ruimte niet besloten.

marc modi
    Bijdrager
    Post count: 5

In reactie op dit artikel vraag ik mij nu af of de brandweer een berekening accepteert waarbij niet de volledige BC in brandstaat maar maximaal 4 auto’s.
    heeft iemand hier ervaring mee? en hoe heeft men dat onderbouwd bij de betreffende instanties?

Marc

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Zo, even een thread van 2009 teruggehaald?! :)

Het uitgangspunt bij ontwerp van een parkeergarage is al dat er een aantal wagens gelijktijdig in de brand staan, niet het hele BC. Het zijn er dan wel meer dan 4. Wanneer je daarvan wilt afwijken zul je zelf moeten onderbouwen hoe je dat voor elkaar gaat krijgen.

marc modi
    Bijdrager
    Post count: 5

ok, als ik zonder verdere onderbouwing de berekening wil maken. hoeveel moet ik er dan in de fik steken? aangezien je aangeeft dat het er meer zijn dan 4.
    Of moet ik het gehele BC in de fik steken indien ik het niet wens te onderbouwen?

Marc

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Misschien kun je beter aangeven waar je probleem zit in plaats ons te vragen een oplossing aan je uit te leggen. :)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.