Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid brandoverslag vanuit bc of subbc

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #2683 |

hallo

Heb een nieuwbouw school met o.a. ook kinderdagverblijf daarin. Er moet een brandoverslagberek. gedaan worden. Eis wbdbo 30 minuten.

Nu moet de berekening gemaakt worden vanuit een subbc dat valt binnen een brandcompartiment dat bestaat uit 2 subbc’s . WBDBO eisen overal 30 minuten (dus tussen subbc’s, tussen bc en subbc’s enz.) Nu vraag ik me af: moet ik als brandruimte het subbc aanhouden of het gehele bc? Ik vermoed dat het subbc volstaat?

Graag reacties,

Ron

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

wel graag even je terminologie op orde, bedoel je subbrandcompartiment in de zin van het ‘oude rookcompartiment’, of in die zin van het nieuwe beschermde subcompartiment?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Dit staat toch duidelijk omschreven in de NEN 6068?

Is geen kwestie van vinden of interpreteren maar rechtstreeks voldoen aan.

ron van den berg
    Bijdrager
    Post count: 48

sorry, heb die even niet bij de hand, maar kun je me aangeven hoe te handelen dan? (ik ben pas morgen weer op kantoor en wil het graag zsm weten).

marcel veenboer
    Bijdrager
    Post count: 31

Om een brandoverslagberekening op een juiste manier uit te voeren is het echt noodzakelijk dat je NEN6068 er op naslaat. Er staat een groot aantal toepassingsvoorwaarden en definities in die je alleen op de juiste manier kan invoeren in het rekenprogramma als je de NEN er even bijhoud. Ik kan voor dit deelaspect de NEN 6068 wel voor je raadplegen, maar let erop dat je tal van deelaspecten mist als je op basis van mijn enkele aanwijzing gaat rekenen. Tip: pak dus zelf de NEN 6068 erbij en ga gefundeerd aan de slag :wink: . of mail me even marcel@vector-fsc.nl / http://www.vector-fcs.nl

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Als je niet op kantoor bent kan je toch ook niet rekenen?

Tip: paragraaf 5.1 van de NEN 6068

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.