Brandpreventieforum Forums Bouw brandoverslag tussen vrijstaande woningen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1266 |

Hallo,

Als ontwerpende partij van een woningbouwplan heb ik een vraag.

Van de brandweer ontving ik reactie dat het bouwplan niet zou voldoen aan de wettelijke voorschriften:

"Afdeling 3.12 beperking uitbreiding brand (moet volgens mij 2.13 zijn)
    Bij een aantal woningen voldoet de weerstand tegen brandoverslag en branddoorslag tussen de
    woningen onderling ten opzichte van de perceelsgrenzen niet aan Artikel 2.106 lid 5.
    Dit wordt veroorzaakt doordat beide woningen raamopeningen in de gevels hebben die te
    dicht op de perceelsgrenzen zijn gelegen."

Beide woningen staan met de zijgevel 3 meter van de onderlinge erfgrens af. De ene woning is éénlaags en de andere heeft 2 bouwlagen. Er bevinden zich in beide gevels raamopeningen met vast glas en met draai-kiep gedeelten. De kozijnleverancier heeft rapporten dat de brandwerendheid van de kozijnen (met vast glas) is getest en voldoet aan een brandwerendheid van 30 minuten. De rest van de gevel bestaat uit een spouwconstructie met kalkzandsteen en metselwerk.

Als ik de forums zo doorlees, moet ik mbt spiegelsymmetrie zorgen dat ik van beide zijden op de erfgrens 30 minuten haal.

Kan ik dat zonder berekeningen doen, waarbij ik aangeef dat de kozijnen en de gevels voldoen aan 30 minuten of moet ik er alsnog een berekening van (laten) maken. Hoe lezen jullie dit?

groet, mark

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

als je een permanente vuurlast hebt van <500 mj/m2 is een wbo van 30 minuten zelfs voldoende en zou je al zeker aan de voorwaarden voldoen met een brandwerende gevel van 30 minuten. (2.106-2)

stel dat je toch een wbdbo van 60 minuten moet maken tussen de te bouwen woning en de identieke spiegelsymetrisch ten opzichte van de perceelsgrens gelegen (fictieve) woning (2.106-5) voldoe je normaal gesproken aan de voorwaarden als je de gevel uitvoerd met een 30 minuten brandwerende gevel. In theorie heb je dan twee dertig minuten brandwerende gevels met een afstand van 6 meter er tussen wat normaal gesproken voldoende moet zijn om een wbdbo van 60 minuten te halen. Het is toegestaan om draai-kiepramen toe te passen (2.107)

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Als de gevel 30 min wbdbo heeft en ten minste brandklasse 2, en daar lijkt het op met 30 min glas in houten kozijnen en stenen gevels, dan voldoet die gevel in elke situatie. Ongeacht de afstand tot de perceelsgrens. Er is dan namelijk geen sprake meer van gevelopeningen voor brandoverslag conform de voor overslag geldende rekenmethode NEN 6068.

In uitwendige scheidingsconstructies mogen te openen ramen en deuren aanwezig zijn. Ook al zijn ze 30 min.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Beide woningen staan met de zijgevel 3 meter van de onderlinge erfgrens af. De ene woning is éénlaags en de andere heeft 2 bouwlagen. Er bevinden zich in beide gevels raamopeningen met vast glas en met draai-kiep gedeelten. De kozijnleverancier heeft rapporten dat de brandwerendheid van de kozijnen (met vast glas) is getest en voldoet aan een brandwerendheid van 30 minuten. De rest van de gevel bestaat uit een spouwconstructie met kalkzandsteen en metselwerk.

Wanneer vrijstaande woningen 3 meter van de onderlinge erfgrens af staan vermoed ik dat het de moeite loont om wel een brandoverslagberekening uit te voeren. Daarmee kun je m.i. een hoop kosten voor brandwerend glas besparen…

jan hus
    Bijdrager

en ten minste brandklasse 2

Dat lijkt mij bij vrijstaande woningen niet echt relevant; er bestaat geen risico dat brandvoortplanting via een gevel alsnog voor brandoverslag zorgt…

peter
    Bijdrager

Wanneer vrijstaande woningen 3 meter van de onderlinge erfgrens af staan vermoed ik dat het de moeite loont om wel een brandoverslagberekening uit te voeren. Daarmee kun je m.i. een hoop kosten voor brandwerend glas besparen…

Hoe zie je die berekening voor je zonder gevelopeningen?

jan hus
    Bijdrager

Hoe zie je die berekening voor je zonder gevelopeningen?

Ik bedoel te zeggen dat ik verwacht dat aan de hand van een berekening aangetoond kan worden dat er geen brandwerende ramen nodig zijn. Bij de vrijstaande woningen met een afstand tot de perceelgrens van 3 meter gaat het meestal wel goed. In de richting van de perceelgrens bevinden zich doorgaans geen hele grote gevelopeningen – ik weet niet of dat in dit geval ook zo is?

peter
    Bijdrager

en ten minste brandklasse 2

Dat lijkt mij bij vrijstaande woningen niet echt relevant; er bestaat geen risico dat brandvoortplanting via een gevel alsnog voor brandoverslag zorgt…

Daar denken ze bij het NIFV anders over.

m de jong
    Bijdrager
    Post count: 2

In de zijgevel bevinden zich inderdaad geen grote kozijnen. Als ik het goed begrijp moet ik aantonen dat mijn kozijnen 30 minuten brandwerend zijn met brandwerend glas. Als ik geen brandwerende beglazing wil toepassen, zou ik een berekening kunnen laten uitvoeren waarin dan aangetoond moet worden dat brandwerende beglazing niet nodig is en dat gewone beglazing volstaat.
    Waar zou ik kunnen vinden dat een normale spouwmuurconstructie voldoet aan 30 min WBDBO om mijn verhaal richting brandweer te kunnen onderbouwen?

peter
    Bijdrager

In de zijgevel bevinden zich inderdaad geen grote kozijnen. Als ik het goed begrijp moet ik aantonen dat mijn kozijnen 30 minuten brandwerend zijn met brandwerend glas. Als ik geen brandwerende beglazing wil toepassen, zou ik een berekening kunnen laten uitvoeren waarin dan aangetoond moet worden dat brandwerende beglazing niet nodig is en dat gewone beglazing volstaat.

Dat heeft u goed begrepen.

Waar zou ik kunnen vinden dat een normale spouwmuurconstructie voldoet aan 30 min weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag om mijn verhaal richting brandweer te kunnen onderbouwen?

Op zich een goede vraag maar niet echt relevant. Elke brandweer neemt terecht aan dat dat zo is.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.