Brandpreventieforum Forums Bouw brandoverslag tussen schuine dakvlakken

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2335 |

Ik ben bezig met het ontwerp van een woning in houtskeletbouw die bestaat uit twee gekoppelde volumes die allebei een zadeldak hebben in de richting van voor- naar achtergevel; tussen de dakvlakken bevindt zich een zakgoot. Het idee is dat de woning ooit gesplitst zou kunnen worden, in verband daarmee zou het mooi zijn als tussen beide zones een brandwerendheid van 60 minuten gehaald kan worden.

In de woningscheidende wand bevindt zich een spouw; door beide wanden aan spouwzijde met gipsplaat te bekleden en zware deuren te gebruiken lijkt de gewenste brandwerendheid daar haalbaar. Ik vermoed echter dat eventuele brand ook van het ene dakvlak op het andere dakvlak over zou kunnen slaan. Om dat tegen te gaan denken we de dakelementen aan de bovenzijde tot op een nader te bepalen hoogte met gipsplaat te bekleden. De vraag is echter tot welke hoogte. De dakbedekking is overigens stalen golfplaat, de dakhelling is voor het ene dakvlak 52 graden en voor het andere 60.

Is deze informatie te vinden in NEN 6068? Ik vind het geen probleem om deze norm aan te schaffen, maar zou het zonde vinden als na inzage blijkt dat ik toch een andere moet hebben.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

In de NEN 6068 zul je het antwoord niet vinden want die kan (nog) niet rekenen met brandoverslag via daken. (Alleen met een standaardregeltje voor overslag vanuit een plat dak naar een verticale gevel.)

Kijk eens naar de SKD-brandkaart.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Dit probleem is in theorie inderdaad vrij lastig, je hebt weinig houvast in de zin van rekenmethoden of werkwijzen.
    Gelukkig is er nog zoiets als de praktische instelling: houten sporenkappen voor de woningbouw zitten standaard al dermate vol met glas- of steenwol dat het halen van een goede brandwerendheid helemaal niet zo moeilijk is. Eventueel de binnenplaat vervangen door gipskartonplaat/vezelcement/… en je hebt een brandwerend dakelement van 30 of zelfs 60 minuten. Lijkt spannend, is het niet.

peter
    Bijdrager

Het hoeft niet spannend te zijn maar wat te doen met/bij een dakkapel, kunststofisolatie en houten of stalen draagconstructie?

leon
    Bijdrager

Even kort: mag ik hier uit opmaken dat je een traditionele gordingenkap hebt, bestaande uit stalen spanten en sandwich-dakplaten (Unidek, Opstalan, Isobouw, etc)?

peter
    Bijdrager

Ik heb geen idee wat Peter de Vries heeft.

NB. Ik, Peter, ben een andere dan Peter de Vries…

leon
    Bijdrager

Ohja ik zie het nu ook haha. Lastig die dubbele namen :wink:

Het hoeft niet spannend te zijn maar wat te doen met/bij een dakkapel, kunststofisolatie en houten of stalen draagconstructie?

Dakkapel: brandwerend uitvoeren (brandwerende beplating, brandwerend glas, etc.)
    Kunststofisolatie: afwerken met brandwerende beplating
    Houten draagconstructie: aftimmeren of overdimensioneren
    Stalen draagconstructie: coaten of aftimmeren

Is toch allemaal niet zo moeilijk?

peter
    Bijdrager

Lijkt allemaal niet moeilijk maar ik kan niet beoordelen of de eigenaar dat ook zo ziet.

leon
    Bijdrager

Ik zie dat Peter de Vries werkzaam is bij een architectenbureau, ik neem aan dat hij de consequenties van een dergelijk ontwerp naar zijn opdrachtgever kan communiceren. :)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

De rekenmethodes die in de NEN worden gebruikt zijn dezelfde als die welke in de PGS-2 staan. En die kan wel met schuine vlakken rekenen. Of het nodig is weet ik niet… waarom zou je niet de volledige binnenzijde van het dak met gips bekleden? lijkt me ook voor de gebruikers prettiger.

peter
    Bijdrager

Als je de binnenzijde bekleed ben je iets van 15 of 20 cm per dakvlak aan ruimte en centen kwijt.

peter de vries
    Bijdrager
    Post count: 2

Dank voor alle reacties, dit zijn er meer dan ik had durven hopen! Met de SKD brandkaart was ik nog niet bekend, die zal ik morgen doornemen. Joachim, is de PGS de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen? Die laatste heb ik gedownload maar het toepassen daarvan op een praktijksituatie lijkt een behoorlijke klus.

Terwijl ik de eigenschappen van de gebruikte materialen nog eens door heb genomen om de situatie hier duidelijker uit te leggen kom ik voor het dakbeschot (een houtvezelplaat van 60mm) een brandwerendheid van F90 tegen. Hoewel dit een Britse eenheid is lijkt dit te suggereren dat het 90 minuten duurt voor brand de onderliggende constructie bereikt; als dat klopt is het hele gips niet nodig en mijn vraag daarmee niet meer relevant.

Desondanks de dakopbouw voor de nieuwsgierige mens:
    (van binnen naar buiten)
    8mm ecoboard, brandwerendheid 20 minuten (was tot voor kort onbekend, dus nul minuten aangenomen)
    2x38x235 houten sporen, daartussen hennepisolatie (naar ik aanneem goed brandbaar)
    60mm houtvezelplaat, brandwerendheid volgens Britse normen F90
    tengels, panlatten
    1mm stalen golfplaat

De beplating aan binnenzijde is houtkleurig en heeft een vezelstructuur, deze wordt ook toegepast in de wanden en blijft in het zicht, vandaar dat onze voorkeur uitgaat naar maatregelen aan de buitenzijde, of in elk geval uit het zicht.

leon
    Bijdrager

Tip: ga dat dakbeschot niet toepassen op basis van een Brits certificaat, daar koop je in Nederland niks voor. Je zegt het zelf al: ‘het lijkt te suggereren’, daar zal de gemeente/brandweer geen genoegen mee nemen.

Verder: als je wilt dat het dakbeschot in stand blijft, dan zal de onderconstructie minstens zo lang bestand moeten zijn tegen bezwijken bij brand. Wat overigens ook prima werkt in dergelijke gevallen: pas een dubbele onderplaat toe: eerst een laag gipskarton/vezelcement/o.i.d., daaroverheen monteer je dan de gewenste houten afwerking. Tuurlijk, als het niet nodig blijkt te zijn dan is het jammer geld, maar op basis van het bovenstaande is dat volgens mij nog niet 100% zeker…

peter
    Bijdrager

Mocht je 30 min wbdbo nodig/willen hebben, dan haal je dat scheidend hoogst waarschijnlijk wel met de 60 mm houtvezelplaat. Maar zoals Leon ook aangeeft, verifieer dat naar Nederlandse normen/richtlijnen.

NB. Het gaat om brandoverslag dus 30 min is formeel voldoende.

Zoals Leon aangeeft, de constructie moet ook 30 min blijven staan. Daarvoor zal een dikte van de sporen van 38 mm niet volstaan.

NB. Ik ben geen constructeur maar bij een breedte van 38 mm blijft er na 30 min brand volgens mij lang niet voldoende breedte over voor voldoende draagkracht.

Mogelijke oplossingen:
    – sporen opdikken (wellicht dat de hoogte van de sporen voldoende is maar dat moet een constructeur beoordelen);
    – alleen de sporen brandwerend bekleden;
    – optie van Leon (en Joachim), aan de binnenzijde een extra brandwerend plaat.
    De laatste lijkt me in deze situatie de beste, meest betrouwbare en voordeligste.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.