Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Brandoverslag tussen kleine subbrandcompartimenten

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #2287 |

Ik heb een woongebouw met kleine woningen. De woningen, sommige subbrandcompartimenten andere brandcompartimenten, zijn allemaal kleiner dan 40 m2. Par. 5.1.4. van NEN 6068 schrijft voor dat subbrandcompartimenten groter dan 40 m2 als aparte brandruimte beschouwd moeten worden. Er staat niet hoe subbrandcompartimenten kleiner dan 40 m2 beschouwd moeten worden. Mag ik aannemen dat het brandcompartiment waarin ze liggen als één brandruimte beschouwd moet worden? Ook al bevindt zich tussen de subbrandcompartimenten een wbdbo van 60 min.

peter
    Bijdrager

Een andere situatie met soortgelijke vraag.

Een gebouw met kamerverhuur. De kamers worden uitgevoerd als subbrandcompartiment met 30 min wbdbo gelegen in één brandcompartiment. Alle kamers zijn kleiner dan 40 m2. Hoef ik geen brandoverslag tussen de subbrandcompartimenten uit te rekenen?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Lees goed hoe het Gebruiksbesluit omgaat met kamergewijze verhuur. Daarbij wordt de veiligheid met name geregeld door de NEN 2535 BMI. Compartimentering is daarbij niet strikt noodzakelijk (afhankelijk van de situatie).

peter
    Bijdrager

Lees goed hoe het Gebruiksbesluit omgaat met kamergewijze verhuur. Daarbij wordt de veiligheid met name geregeld door de NEN 2535 BMI. Compartimentering is daarbij niet strikt noodzakelijk (afhankelijk van de situatie).

Maar als ik voor subbrandcompartimentering kies, moet ik dan brandoverslag uitrekenen?

jarnold ter meer
    Bijdrager

Kijk dan ook even goed naar paragraaf 5.1.1, daarin staat het wel vermeld. Subbrandcompartimenten < 40 m² hoeven niet nader opgedeeld te worden.

peter
    Bijdrager

Kijk dan ook even goed naar paragraaf 5.1.1, daarin staat het wel vermeld. Subbrandcompartimenten < 40 m² hoeven niet nader opgedeeld te worden.

Citaat: "5.1.1 Onderscheid tussen brandcompartiment en subbrandcompartiment
    Wanneer de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag moet worden beoordeeld tussen een
    subbrandcompartiment en een andere ruimte, geldt dezelfde berekening als die van een brandcompartiment,
    mits de brandruimte zich niet uitstrekt buiten het subbrandcompartiment."

Sorry, ik zie het niet.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Sorry, ik zie het niet

Ik denk dat 5.1.4 wordt bedoelt?

5.1.4 Brandcompartiment met woonfunctie met subbrandcompartimenten
    Beschouw elk subbrandcompartiment met een gebruiksoppervlakte groter dan 40 m² afzonderlijk als brandruimte.
    Ruimten in het woongebouw die niet tot een subbrandcompartiment behoren (bijvoorbeeld gangen) hoeven niet als brandruimte te worden beschouwd.
    OPMERKING 1
    In de ruimten buiten het subbrandcompartiment gaat het om rookvrije vluchtroutes met stringente eisen aan brandvoortplanting en rookproductie, waar geen brand wordt verondersteld.
    De wbdbo moet voor elk subbrandcompartiment afzonderlijk worden bepaald.
    OPMERKING 2
    Een megawoning kent twee soorten subbrandcompartimenten. Subbrandcompartimenten met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 500 m² en kleinere subbrandcompartimenten die in de regel niet groter zijn dan 40 m² (die onderdeel uitmaken van een groot subbrandcompartiment). Voor het beoordelen van een brandcompartiment is alleen het eerstbedoelde subbrandcompartiment van belang.

peter
    Bijdrager

Deze draad begon met een verwijzing naar 5.1.4.

Ik neem aan dat we deze draad kunnen sluiten met de conclusie dat voor subbrandcompartimenten kleiner dan 40 m2 geen brandoverslag berekend hoeft te worden.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik neem aan dat we deze draad kunnen sluiten met

Mee eens, maar wat zou de achtergrond zijn van deze 40 m2 regel?

jarnold ter meer
    Bijdrager

5.1.1 geeft aan dat je een subbrandcompartiment in beginsel altijd als toetsgebied moet beschouwen. 5.1.4 geeft hierop de uitzondering, namelijk < 40 m² (alleen bij woonfuncties). Als ze kleiner zijn hoeven ze inderdaad niet nader opgedeeld te worden.
    Wat de achtergrond exact is weet ik niet, maar ik vermoed dat het te maken heeft maken heeft met de uitkomsten ten opzichte van de rekenformules. Een ruimte < 40 m² krijgt erg gunstige uitkomsten. Dit heeft men onwenselijk geacht in de woningbouw :?:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.