Brandpreventieforum Forums Bouw Brandoverslag tussen 2 woningen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2014 |

Beste Dames en Heren,

Wij zitten met een vraag over brandoverslag.
    De bestaande situatie is als volgt;
    – Bij woning A, daar is de garage jaren geleden omgebouwd tot keuken ofwel een verblijfsruimte.
    – Bij woning B is het nog steeds een garage.

Nieuwe situatie;
    – Bij woning A willen ze in de keuken een daklicht aanbrengen.
    Indien deze niet brandwerend is hoeveel cm/mtr moet hij dan vanaf de woningscheiding zitten?
    Indien deze wel (30/60min) brandwerend is hoeveel cm/mtr moet hij dan vanaf de woningscheiding zitten?

Zie ook onderstaande afbeelding.

Graag hoor ik of jullie wat voor mij kunnen betekenen.

Alvast hartelijk bedankt!

Ron van der Velde

peerke2602
    Bijdrager
    Post count: 15

Hier heb je het over spiegelsymetrie.
    Bij brandoverslag wordt berekend conform NEN 6068 wat de stralingsflux is bij een opening van een ruimte die wordt aangestraald door een brand. (Bij spiegelsymetrie word het gebouw gespiegeld op de andere zijde van de perceelgrens).
    Is deze niet groter dan 15kW/m2 dan vindt geen brandoverslag plaats en dienen er geen brandwerende voorzieningen te worden toegepast om brandoverslag te voorkomen.(Bij meer dan 15kW dus wel).

Deze berekeningen kunnen gemaakt worden door iemand die hiermee vertrouwd is, (bijv. Fire Safety Engineering).
    Ook zijn er adviesburo’s die deze berekeningen kunnen maken.

Ik weet niet of er vuistregels voor zijn.

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Hier heb je het over spiegelsymetrie.

Inderdaad het gaat dus om de helft van de benodigde afstand noodzakelijk ter voorkoming van brandoverslag.

Als ik de NPR 6091:2009 bekijk (bepalingsmethode voor de weerstand tegen brandoverslag tussen ruimten in de
    vorm van een computerprogramma en documentatie) wordt hier in paragraaf 5.9.3 een ‘veilige waarde’ voor gepresenteerd. Deze bedraagt maximaal 6,25 meter (spiegelsymmeterisch gezien dus 3,125 m) maar kan kleiner zijn o.b.v. de afmetingen van de dakopening (lengte en breedte) en het oppervlakte.

Als je wil kan ik je hiermee wel helpen (mits je me wat meer informatie kan geven).

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Als het daklicht 30 min brandwerend (of meer is) is, maakt de afstand niet uit.

jdv80
    Bijdrager
    Post count: 20

Het daklicht hoeft niet brandwerend te worden uitgevoerd. er is geen overslag mogelijk naar de garage van de buren…
    Verder is de afstand tot de woning naar mijn inziens voldoende..

peter
    Bijdrager

Het daklicht hoeft niet brandwerend te worden uitgevoerd. er is geen overslag mogelijk naar de garage van de buren…

Waarom is er geen overslag mogelijk? Waarom is welke afstand voldoende?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Eerste helft ben ik het mee eens; naar de garage van de buren gaat goed, maar om de wbdbo naar de woning te bepalen is de afstand van de opgaande gevel naar de erfgrens en de afstand van het dakraam naar de erfgrens ook van belang. evenals de afmeting van het dakraam.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Spiegelsymmetrie, heren, de garage van de buren bestaat niet volgens het bouwbesluit…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Was er vroeger niet een of andere NPR waar bepalingen instonden voor horizontale overslag? Voor zover ik me kan herinneren is deze situatie alleen spannend wanneer je naast de koepel een opgaande gevel hebt. Bij twee koepels naast elkaar zal de warmte van de vlam vooral omhoog weglekken, en zal de straling minimaal zijn. Vergelijk het met twee ramen naast elkaar in de gevel, een muurdammetje van 30 cm is vaak al voldoende om een voldoende WBDBO te maken.

Ik vermoed dat dit dakraam hier gewoon kan komen zonder verdere brandwerende voorzieningen. Wel zou er nog even gekeken moeten worden of de brand zich niet VIA de constructie van het dak naar de buren kan verspreiden, doorslag dus.

peerke2602
    Bijdrager
    Post count: 15

Spiegelsymmetrie, heren, de garage van de buren bestaat niet volgens het bouwbesluit…

Ik kan je voor een deel volgen. (Moet toch eens afleren harder te lopen dan ik met denken bij kan houden, zal kwestie van ervaring zijn denk ik).

Maar hoe moet ik het dan zien met de garage als nevenfunctie van de woning?
    Daar komt natuurlijk dan je volgende opmerking om de hoek kijken.
    Is het dakraam in deze situatie dan nagenoeg geheel te verwaarlozen?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Nee, inderdaad niet maar het spiegelbeeld van verblijfsruimte A wel. Deze vallen toevallig samen. Vandaar de verwijzing.

Wel zou er nog even gekeken moeten worden of de brand zich niet VIA de constructie van het dak naar de buren kan verspreiden, doorslag dus.

Dat zou ook al geregeld moeten zijn de plaatsing van het dakraam.

peter
    Bijdrager

Was er vroeger niet een of andere NPR waar bepalingen instonden voor horizontale overslag? Voor zover ik me kan herinneren is deze situatie alleen spannend wanneer je naast de koepel een opgaande gevel hebt. Bij twee koepels naast elkaar zal de warmte van de vlam vooral omhoog weglekken, en zal de straling minimaal zijn. Vergelijk het met twee ramen naast elkaar in de gevel, een muurdammetje van 30 cm is vaak al voldoende om een voldoende WBDBO te maken.

Ik vermoed dat dit dakraam hier gewoon kan komen zonder verdere brandwerende voorzieningen. Wel zou er nog even gekeken moeten worden of de brand zich niet VIA de constructie van het dak naar de buren kan verspreiden, doorslag dus.

Onzin.

peter
    Bijdrager

In NPR 6091:2009 staat beschreven hoe je om kunt gaan met dakopeningen naast elkaar. Dus ook bij een spiegelsymmetrische situatie. Het beschrijft een bepalingsmethode in paragraaf 5.9.3 en maatregelen, als de veilige afstand niet voldoende is, in paragraaf 5.9.5.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.