Brandpreventieforum Forums Bouw brandoverslag om de hoek

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1682 |

Ik heb een brandoverslag berekening laten maken voor een kantoor waar de gevelopeningen naar mijn mening heel dicht bij elkaar liggen.
    De ene gevelhoek is groter dan 90 graden (ca 100 graden) en op een ander plaats van het gebouw is deze kleiner dan 90 graden(ca. 80 graden) De berekening geeft aan dat de warmteflux onder de 15 kW/m2 blijft.

Ik heb men twijfels dat dit voldoet omdat de afstand tussen de kozijnen 1.5 meter is (gemeten vanaf begin kozijnen). Het bureau deelde me mee dat met de berekening met de afstand rekening is gehouden.

Als ik NEN 6068 hoofdstuk 6.7 lees moet er namalijk rekening gehouden worden met minimaal 5 meter…

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Als ik NEN 6068 hoofdstuk 6.7 lees moet er namalijk rekening gehouden worden met minimaal 5 meter…

Bij minder dan 5 meter moet er rekening gehouden worden met 3x de vlamdikte. Als dit gedaan is, dan zal de uitkomst geen probleem zijn.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Met een kleinste afstand (hemelsbreed) van 1,5 m in een (bijna) haakse hoek is je argwaan of het voldoet terecht. Maar onmogelijk is het niet. Het hangt van meerdere factoren af zoals afmetingen van de brandruimte, vorm van de gevelopeningen, afmetingen en aantallen van andere gevelopeningen in de brandruimte (dus niet bij de betreffende hoek), vereiste brandwerendheid etc.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.