Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Brandoverslag naar hoogspanningskabel

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #1392 |

Wij krijgen als adviesbureau wel eens de vraag om een rapportage te maken over de kans op schade aan een hoogspanningsleiding, wanneer men een bouwwerk wil plaatsen onder de betreffende hoogspanningsleiding.

Nu vraag ik mij af of hier een geijkte rekenmethode voor bestaat. Zelf zou ik denken aan een CFD simulatie maar misschien zijn er wel simpelere rekenmodellen om dit te bepalen.

Iemand hier ervaring mee?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Gewoon even een beetje spelen met vlamhoogtes. Kijk bijvoorbeeld eens naar Heskestad, al loop je wel snel uit deze voorwaarden. Ook in het gele boek ("yellow book" oude CPR 14) staan volgens mij enkele methoden.

google eens op grote branden, daar kan je al een behoorlijke hoeveelheid foto’s vinden met hoge vlammen.
    Een brand kan al redelijk snel invloed hebben op de hoogspanningsleiding. Tel daar bij op dat de brandweer terughoudend in zal zetten, en je hebt aannemelijk gemaakt dat de kans aanwezig is.

Volgens mij is er een jaar of drie een brand geweest waar dit ook speelde, ik twijfel alleen of daar geen ondergrondse leiding zat.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Gewoon even een beetje spelen met vlamhoogtes. Kijk bijvoorbeeld eens naar Heskestad, al loop je wel snel uit deze voorwaarden. Ook in het gele boek ("yellow book" oude CPR 14) staan volgens mij enkele methoden.

google eens op grote branden, daar kan je al een behoorlijke hoeveelheid foto’s vinden met hoge vlammen.
    Een brand kan al redelijk snel invloed hebben op de hoogspanningsleiding. Tel daar bij op dat de brandweer terughoudend in zal zetten, en je hebt aannemelijk gemaakt dat de kans aanwezig is.

Volgens mij is er een jaar of drie een brand geweest waar dit ook speelde, ik twijfel alleen of daar geen ondergrondse leiding zat.

Schiedam (http://www.hulpverleningsforum.nl/forum … #msg622913)

Document over brand onder hoogspanningskabel:
    http://www.hoogspan.nl/files/Onderteken … 130906.pdf

http://www.hoogspan.nl/files/persberichtLelystad.doc

In Beek (L) in 2003:

De Gelderlander: 15-09-2003

Hoogspanningkabels geknapt door felle brand in palletfabriek

BEEK – Door een grote brand in palletfabriek Benedco in het Zuid-Limburgse Beek zijn gisterochtend vlak na middernacht drie hoogspanningskabels geknapt. Ze kwamen op de bovenleiding van de naburige spoorlijn terecht, zodat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht urenlang gestremd is geweest.
    De brandweer staakte direct na het afknappen van de leidingen het blussen om elektrocutie te voorkomen.
    Pas nadat energiebedrijf Essent na een half uur de stroom van het net tussen chemieconcern DSM en Maastricht eraf had gehaald, hervatten de 150 brandbestrijders hun bluswerkzaamheden.
    Het vuur had zich op dat moment zodanig uitgebreid, dat het palletbedrijf helemaal uitbrandde. Een naburige timmerfabriek raakte zwaar beschadigd.
    Vlak voor 07.00 uur werd het sein brand meester gegeven. De politie kon door de hitte op het terrein, waar nog steeds brandhaardjes woedden, geen onderzoek instellen naar de oorzaak van de brand. Dat gebeurt pas vandaag.
    Tijdens de brand werden temperaturen bereikt van om en nabij de duizend graden Celsius, waardoor de stroomkabels afknapten. Een brandweerman raakte door de hitte bevangen, en moest naar het ziekenhuis worden gebracht.
    De inwoners van Elsloo en de Belgische gemeenten Eisden en Maasmechelen hebben gisteren de hele dag last gehad van stankoverlast. Hoe groot de schade is, kon een woordvoerster van de gemeente Beek niet zeggen, maar die loopt zeker in de miljoenen. Volgens een woordvoerder van Essent moet de hoogspanningsmast mogelijk vervangen worden. Dat kan nog weken duren. Ook moeten er nieuwe geleiders worden aangebracht, en daarvoor moeten er stellages boven de spoorlijn gebouwd worden. Dat kan de komende weken opnieuw leiden tot stremmingen van het treinverkeer.
    Tijdens de brand werd gevreesd dat de hoogspanningsmast bij het bedrijf het zou begeven. Dan zou hij in zijn val zeker drie en mogelijk twaalf andere masten als een domino-effect hebben meegesleurd. Uit voorzorg werden daarom vijftig mensen die in de buurt van deze masten wonen, geëvacueerd. Zij konden gistermorgen weer naar huis. ANP

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.