Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid brandoverslag met overstek

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #1765 |

Ik heb een grote winkel op de BG met daarboven appartementen. De winkel ligt 1,5 meter terug t.o.v. de appartementen. Nu moet ik middels een brandoverslagberekening aantonen dat er geen brandoverslag zal plaatsvinden. Dit doe ik met Brando 2.4.
    Mag ik de wand van de verdieping 1,5 meter buiten die van de winkel plaatsen. De muur zweeft dan wel als het ware maar als ik de observatiepunten gewoon naar buiten laat wijzen, heb ik dan een representatieve berekening? Brando geeft geen foutmelding en dus ‘gewoon’ een uitkomst die in dit geval veilig is.
    Kan dit soort berekeningen überhaupt wel binnen de norm. Oftewel, is dit wel aan te tonen.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Kan dit soort berekeningen überhaupt wel binnen de norm.

NEN 6068: Bijlage C Modellering van de vlammen buiten een ruimte afkomstig uit gevelopeningen met balkonplaten

Ja het kan dus.

vraag 2: kan het met brando: NEE

Brando geeft geen foutmelding en dus ‘gewoon’ een uitkomst die in dit geval veilig is.

geen foutmelding, wil niet zeggen dat je goed bezig bent.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

NEN 6068: Bijlage C Modellering van de vlammen buiten een ruimte afkomstig uit gevelopeningen met balkonplaten

Ja het kan dus.

De vraag gaat niet over een balkon maar over een overstekende bouwlaag.

–kruisje–
    Bijdrager

De vraag gaat niet over een balkon maar over een overstekende bouwlaag.

Wat is voor een vlam het verschil het verschil tussen een balkon en een overstekende bouwlaag?

De basis voor een balkon en een overstek zijn het zelfde.

peter
    Bijdrager

Wat is voor een vlam het verschil het verschil tussen een balkon en een overstekende bouwlaag?

De basis voor een balkon en een overstek zijn het zelfde.

Goede vraag: in figuur C.2 van NEN 6068 lijkt sprake van een balkon waarbij de vlamgeometrie weer "terug slaat" over het balkon naar de bovenliggende gevel. Zou het mogelijk zijn dat de vlamgeometrie ook een vorm aanneemt zonder dat het "terug slaat"? Dus waarbij de vlamgeometrie recht naar boven gaat vanaf de voorkant van het balkon/overstek langs de bovenliggende gevel naar boven.

–kruisje–
    Bijdrager

zou het mogelijk zijn dat de vlamgeometrie ook een vorm aanneemt zonder dat het "terug slaat"

Ja :D

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Of je voert een hele dikke balkonplaat in, ongeveer 3,6 meter. ;-)

fijn weekend

peter
    Bijdrager

Uit de help van Pintegraal:

"Door in het veld ‘ balkon’ een negatieve waarde in te vullen wordt een uitkragende/overstekende bovenliggende gevel gesimuleerd. De ingevulde (negatieve) waarde moet gelijk zijn aan de ‘diepte’ van de uitkraging in m; in het 3D scherm valt te zien dat de vlammen precies om de uitkraging heen krullen, en vervolgens ‘rechtop’ langs de uitkragende gevel staan, waar de normale balkonvlammen terugkrullen richting brandgevel. Formeel is deze vlamvorm niet vastgelegd in de NEN 6068, 2004; voor de modellering is echter dezelfde achtergrond en werkwijze als voor de balkonvlammen gevolgd, waarbij de vlamlengte en temperatuur niet worden gewijzigd, en alleen de vorm van de vlam wordt aangepast aan de situatie (balkon of uitkraging)."

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.