Brandpreventieforum Forums Bouw Brandoverslag dakopeningen in vlak dak op gelijk niveau

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2738 |

Ik kom er niet uit, overal staan regelgevingen en formules voor brandoverslag bij dakopeningen en opgaande gevels, of dakopeningen in een hellend dak.
    Ik heb een hele simpele vraag op een hele simpele situatie maar kan maar geen simpel antwoord krijgen.

Situatie:
    – bestaand appartementencomplex
    – vlak dak, gelijk niveau (geen opgaande gevels)
    – belendende woning, aangrenzend
    – nieuw dakterras
    – nieuw dakluik

Vraag:
    Wat is de minimale afstand tussen dakluiken onderling (tussen de verschillende brandcompartimenten)om buiten de brandwerendheidseisen te vallen?

Voorval:
    Ik heb een bouwvergunningsaanvraag gedaan en de gemeente stelt dat ik aan moet aantonen dat het dakluik brandwerend wordt uitgevoerd,ikzelf heb het idee dat dit niet noodzakelijk is.
    Er staat mij bij dat er een vuistregel voor is zoiets als "dakopening maximaal X % van het totale dakoppervlakte op een afstand van X m1 ten opzichte van de erfgrens".

Kan iemand mij wellicht hier meer duidelijkheid over verschaffen?

Bij voorbaat dank

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Dit kan je vinden in de NPR6091.

Formule bij 5.9.3 of tabel 2 op pagina 44

joris van wetten
    Bijdrager

Bedankt voor uw reactie Kruislijst, ik kan echter de NPR 6091 niet vinden en dus de formule ook niet.
    Gaat dit echt om dakopeningen onderling in het zelfde vlak (ander brandcompartiment)? Als ik er namelijk op google vind ik wel een formule voor dakopening naar opgaande gevel.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

de npr is te vinden op http://www.nen.nl
    de formule tussen dakopeningen onderling is vergelijkbaar met die naar opgaande gevels (zit een factor 2 verschil tussen, even uit mijn hoofd). in de nieuwe NEN 6068 komt een model waarmee je er wat meer aan kunt rekenen.

It burns us, preciousssss !!!

joris van wetten
    Bijdrager

Zowel aan de NEN als aan de NPR zijn kosten verbonden om deze volledig in te zien, voor een eenmalige actie vind ik dat wat overdreven en of ik daar echt wijzer van wordt is nog de vraag. Ik wil gewoon weten of wij inderdaad een 30 min brandwerend dakbetredingsluik moeten toepassen als de dakluiken onderling (tussen 2 brandcompartimenten in hetzelfde vlak) circa 3,6 m1 uit elkaar liggen den de erfgrens exact in het midden ligt. De dakopeningen zijn beide 70x140cm. (de dakluiken staan in lijn en met de korte zijde naar elkaar). Vind het echt raar dat ik voor zo’n simpele vraag een adviesbureau zou moeten in schakelen. Van deze situatie zijn er duizend in een dozijn waarbij geen brandwerende dakluiken zijn toegepast. Ik moet nu echter de gemeente helaas overtuigen dat dit dan als nog voldoet aan de wetgeving.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Nou ok dan 8)

Voor een opening van 1,0 x 1,50 mtr is de veilige afstand tussen een dakopening en een naastliggende dakopening: 2.00 mtr.

Tabel 2, blz 44, NPR6091:2009

Dus met een tussenafstand van 3,60 mtr moet je goed zitten zonder extra brandwerende voorzieningen te treffen.

joris van wetten
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie Louis van Wijk, hier kan ik wat mee, ook erg fijn dat mijn voorgevoel bevestigd wordt.

marcel veenboer
    Bijdrager
    Post count: 31

Brandoverslag wordt geregeld in NEN 6068. Als je NEN 6068 leest zal je merken dat er sprake is van een brandoverslagtraject van een gevelopening naar een gevelopening van een ander (beschermdsub)brandcompartiment, van een dakopening naar een opgaande gevel en nog enkele andere trajecten.

Een branoverslag van dakopening naar dakopening bestaat volgens NEN 6068 niet. Er hoeft formeel niet aangetoond te worden dat een dakopening t.p.v. de erfgrens voldoende afstand heeft tot een spiegelsymetrische dakopening aan de andere zijde van de erfgrens.

Dat laat onverlet dat een dergelijke opening mogelijk wel tot brand in het naburige perceel kan leiden. Het is aldus aan te bevelen daar wel iets mee te doen, al kan de wetgever het niet eisen.

Binnenkort verandert e.e.a. De nieuwe NEN 6068:2013 gaat zoals het er nu uit ziet een traject formuleren van dakopeningen naarandere openingen. Zie http://www.vector-brandveiligheid.nl/informatiebalie/pfitem.php?iid=NEN-6068:2013-wat-verandert. Dat gaat mogelijk ook gelden voor bestaande gebouwen. De maatregelen die getroffen moeten worden op grond van nieuwe NEN 6068 kunnen nu al worden doorgerekend, al is er een kans dat er nog e.e.a. gaat veranderen.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Een branoverslag van dakopening naar dakopening bestaat volgens NEN 6068 niet.

Volgens mij is dat wat te kort door de bocht, Marcel. Je moet alle mogelijke trajecten voor branduitbreiding bepalen en daarbij wordt het traject dak -> lucht -> dak niet uitgesloten. Wel zal dit risico beperkt zijn, maar als je flinke vlammen uit je dak krijgt, kun je wel degelijk via straling branduitbreiding naar een aangrenzend compartiment krijgen.

It burns us, preciousssss !!!

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Een branoverslag van dakopening naar dakopening bestaat volgens NEN 6068 niet.

Volgens mij is dat wat te kort door de bocht, Marcel. Je moet alle mogelijke trajecten voor branduitbreiding bepalen en daarbij wordt het traject dak -> lucht -> dak niet uitgesloten. Wel zal dit risico beperkt zijn, maar als je flinke vlammen uit je dak krijgt, kun je wel degelijk via straling branduitbreiding naar een aangrenzend compartiment krijgen.

@koolifant Waar staat dat je alle mogelijke trajecten voor branduitbereiding moet bepalen? Het klinkt logisch, maar staat niet in het Bouwbesluit noch de norm..

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Waar staat welke trajecten je wel moet beoordelen dan?

Je hebt een WBDBO-eis en moet aantonen/aannemelijk maken dat je aan deze eis voldoet. Hierbij dien je m.i. alle trajecten te beschouwen. Ook die van hier naar Peking, maar die zal wel voldoen.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

@ kruislijst
    In het Bouwbesluit!

In het Bouwbesluit staat: "…volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag…"
    Als ik dan de wbdbo bepaal volgens de norm kom ik niet tegen dat ik daarnaast ook de brandoverslag moet bepalen/aantonen die van hier naar Peking gaat. Dus impliciet is de vraag: waarom zou ik meer aantonen dan wettelijk gevraagd? Ik toon nu toch ook niet de brandoverslag aan via opslag naast het gebouw of via bomen op het perceel?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

… en in de NEN staat de ‘mogelijke uitbreidingstrajecten’. Je hoeft dus niet onlogisch te gaan denken. Doorslag door de constructie of overslag door de lucht, daarmee heb je het wel gehad. En zorgen dat je dakbedekking niet brandgevaarlijk is.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.