Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Brandoverslag BvB 2007

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 47
    #870 |

Volgens Beheersbaarheid van Brand 2007 wordt de WBDBO door afstand bepaald m.b.v. de zichtfactor. Het is dus volgens BvB 2007 niet mogelijk om met b.v. Brando de wbdbo door afstand uit te rekenen. Ik kan me echter voorstellen dat bij een compartiment > 1000m2 en een maatgevende vuurlast van < 60 kgvh deze rekenmethode nog wel mogelijk is of zie ik dit verkeerd?
    Vervolgvraag: Wanneer ik nu d.m.v. de zichtfactor de WBDBO door afstand bepaal en het blijkt dat de buitengevel bijvoorbeeld 60 minuten moet zijn is het dan nog mogelijk om uit te rekenen of de eventuele kozijnen niet brandwerend hoeven te zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Volgens BvB 2007 wordt de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag door afstand bepaald m.b.v. de zichtfactor. Het is dus volgens BvB 2007 niet mogelijk om met b.v. Brando de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag door afstand uit te rekenen. Ik kan me echter voorstellen dat bij een compartiment > 1000m2 en een maatgevende vuurlast van < 60 kgvh deze rekenmethode nog wel mogelijk is of zie ik dit verkeerd?
    Vervolgvraag: Wanneer ik nu d.m.v. de zichtfactor de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag door afstand bepaal en het blijkt dat de buitengevel bijvoorbeeld 60 minuten moet zijn is het dan nog mogelijk om uit te rekenen of de eventuele kozijnen niet brandwerend hoeven te zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Indien de vuurlast kleiner is dan de 60kgvh dan zou je met brando iets kunnen berekenen, je hebt dan een richting. Hou wel in je achterhoofd dat de norm nen 6068 mbt spiegelsymmetrie max gaat tot de 1000m2.
    Het is inderdaad mogelijk dat openingen in een brandscheiding ivm spiegelsymmetrie niet brandwerend behoeven te worden uitgevoerd, dit kan met zichtfactoren worden bepaald.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Volgens BvB 2007 wordt de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag door afstand bepaald m.b.v. de zichtfactor. Het is dus volgens BvB 2007 niet mogelijk om met b.v. Brando de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag door afstand uit te rekenen. Ik kan me echter voorstellen dat bij een compartiment > 1000m2 en een maatgevende vuurlast van < 60 kgvh deze rekenmethode nog wel mogelijk is of zie ik dit verkeerd?

In het model is expleciet aangegeven dat er gerekend moet worden met de gehele gevel als stralend vlak en niet volgens de in de NEN 6068 aangegeven methoden met uitslaande vlammen of het stralingmodel voor industrie functies wat in deze norm is aangegeven.

Vervolgvraag: Wanneer ik nu d.m.v. de zichtfactor de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag door afstand bepaal en het blijkt dat de buitengevel bijvoorbeeld 60 minuten moet zijn is het dan nog mogelijk om uit te rekenen of de eventuele kozijnen niet brandwerend hoeven te zijn?

ja, dan maakt het brandwerende deel van de gevel geen onderdeel uit van het stralend vlak.

Indien de vuurlast kleiner is dan de 60kgvh dan zou je met brando iets kunnen berekenen, je hebt dan een richting. Hou wel in je achterhoofd dat de norm nen 6068 mbt spiegelsymmetrie max gaat tot de 1000m2.

Dit is gewoon volgens het model niet toegestaan.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.