Brandpreventieforum Forums Bouw Brandoverslag

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1432 |

Goedemorgen. Als ontwerper heb ik 3 fabriekshallen die geschakeld staan aan elkaar. De tussenmuren dienen een brandwerendheid te bezitten van 60 minuten. Het is niet mogelijk de muur door het dak heen te halen om brandoverslag te voorkomen. Nu zijn wij voornemens om de onderzijde van het dak te bekleden. Na veel zoeken heb ik op de site van promat een voorbeeld gevonden om naar ik mag hopen het op de goede wijze uit te voeren. Echter schrijft deze een breedte van het brandwerende materiaal toe van 500 mm. In het handboek brandbeveiliging uitgegeven door SDU staat eveneens iets genoemd van 5 meter aan beide zijde van de muur voor 60 minuten brandwerendheid. Dit is een verschil van 4.5 meter.

Heeft iemand ervaring van wat de juiste afmetingen zijn om brandoverslag te voorkomen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het Promat detail zegt iets over het voorkomen van branddoorslag via de dakconstructie (voorkomen convectieve overdracht via de stalen dakplaten).

Voor de bepaling van de minimale veilige afstand kan je gebruikmaken van de bepalingsmethode die is genoemd in de nieuwe NPR 6091 (http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch … tID=260978).

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534
    jan hus
    Bijdrager

Voor de bepaling van de minimale veilige afstand kan je gebruikmaken van de bepalingsmethode die is genoemd in de nieuwe NPR 6091 (http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch … tID=260978).

Ik heb me nog (steeds) niet zo in de NPR verdiept, maar volgens mij geeft de NPR (in navolging van de NEN 6068) alleen regels voor brandoverslag vanuit een dakvlak naar een opgaande gevel?

kruislijst
    Bijdrager

Dan moet je even in paragraaf 5.9 kijken!

jan hus
    Bijdrager

Dan moet je even in paragraaf 5.9 kijken!

Grappig, volgens mij zegt NEN 6068 hier helemaal niets over – of heb je hier ook nog een paragraafje voor?

kruislijst
    Bijdrager

De 6068 zegt hier inderdaad niets over.

peter
    Bijdrager
    Post count: 584

Vreemd dat er iets over brandoverslag tussen daken in de NPR staat en niet in de NEN. Ik word nieuwsgierig naar de ontwerp NPR 6091…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.