Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Brando versus P-integraal

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1914 |

Om de brandoverslag te berekenen werken we met Brando 2. Ik vraag me of er wezenlijke verschillen zijn met andere programma’s zoals P-integraal.

Misschien dat er met de een wat complexere gebouwen zijn te modeleren of iets dergelijks…

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Heb niet de ervaring met P-integraal (enkel met de demoversie) maar heb wel begrepen dat P-integraal beter te gebruiken is voor complexere situaties. Of dat nu nog steeds het geval is, ik heb geen idee.

Zelf gebruik ik ook nog regelmatig de NPR 6091. Goed te doen voor wat ‘eenvoudigere’ brandoverslagberekeningen, maar wederom niet voor de zeer complexe situaties.

Daarnaast vind ik het nog steeds een nadeel dat de brandoverslagprogramma’s niet te gebruiken zijn voor industriegebouwen met een hoge vuurlast (opslag brandbare producten). Vaak ben je daarmee aangewezen op de BvB-berekeningsmethodieken als omschreven in het BrandweerBRZO-scenarioboek. Met deze berekening is het namelijk wel mogelijk de bronstraling te verhogen wat in bovenstaande berekeningen (of is dat gewijzigd?) niet mogelijk is.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.