9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 13
    #1802 |

hej ik ben bezig met brando 2 en ik vroeg me af hoe de indeling van de brandruimtes loopt. moet ik elk compartiment in vullen of kan ik gewoon de gehele verdieping als 1 bekijken..
    als ik het volgens de compartimentten in wil vullen dan blijft hij telkens de gehele bg vloer gebruiken. op een of andere manier gebruikt hij de tussenmuren niet als scheiding

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Lees het Bouwbesluit (hoofdstuk 2 ), de NEN 6068 en NPR 6091 eens door en stel je de vraag: Wat moet je uitrekenen?

ann nijhuis
    Bijdrager

mja het is een opdracht voor school. ik wil eigenlijk de brandoverslag bekijken van de bg naar bv de eerste verdieping. als ik de compartimenten teken en hem door laat rekenen dan krijg ik wel gegevens maar heb geen idee hoe is deze dan moet gebruiken om bv de borstweringshoogte te bepalen. en of ik bv extra voorzieningen moet treffen bij bv 2 gevels die dicht bij elkaar staan..

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Brandoverslagrisico’s worden dus inderdaad bepaalt van het ene naar het andere BC. Zodra er brandoverslag optreedt zul je de oplossing proefondervindelijk moeten vinden. Een mogelijke oplossing invoeren en weer rekenen. Betere oplossing zoeken en weer rekenen. Etc.
    Op basis van kennis en ervaring wordt de meest goedkope en logische (het moet ook logisch zijn, anders gaat het vaak mis tijdens de uitvoering) oplossing vaak snel gevonden. Lastig als je de ervaring nog niet hebt…
    Enkele tips:

[*]Verschuif het rekenpunt verder omhoog om snel te achterhalen wat de afstand van de borstwering moet zijn voor een veilige afstand;[/*:m]
      [*]Pas bij meerdere ramen dicht naast en boven elkaar het dambord-effect toe en zie wat er gebeurd;[/*:m]
      [*]Als de gevel dik is en volledig voldoende brandwerend kun je de dikte van de gevel simuleren, immers zal de geveldikte een positieve werking hebben op de vlamlengte (geveldikte wordt standaard verwaarloost in de simulatieprogramma’s);[/*:m]
      [*]Vaak wordt er horizontaal gecompartimenteerd (bijvoorbeeld per verdieping), in sommige gevallen kun je ook verticaal compartimenteren. Dit is minder gebruikelijk, maar kan natuurlijk wel. Houdt dan wel rekening met de gevolgen voor bijvoorbeeld ontvluchting, etc.[/*:m][/list:u]

Veel succes 8)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Voor de bouwkundigen onder ons geveldikte = negge

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

De compartimenten zijn ook brandruimtes, en de grootte daarvan bepaalt ook hoe de brand ‘reageert’, dus je zult in ieder geval de compartimenten die je wilt beschouwen uit moeten tekenen.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Voor de bouwkundigen onder ons geveldikte = negge

Kleine correctie (ben bouwkundige van origine)… De negge is de afstand tussen de buitenzijde van het kozijn tot de buitenzijde van de gevel. Vaak is deze bij traditionele spouwmuren 70 of 50 mm. Kantelaaf is hier een ander woord voor, maar wordt tegenwoordig vrijwel niet meer gebruikt.
    De negge is dus niet de (volledige) geveldikte. :wink:

ann nijhuis
    Bijdrager

hmm krijg er een beetje ene vaag gevoel bij zelf als ik gevels nog geen 90 cm uit elkaar zet dan voldoet hij nog steeds lijkt me wat raar

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Die 90 cm kan best kloppen hoor!
    tav de negge: hebben jullie je welleens verdiept in het fenomeen ‘vlam’. Dit is feitelijk een hoeveelheid onverbrand gas dat onder overdruk uit de brandruimte wordt geperst. Het onverbrande gas is in de brandruimte niet tot ontbranding gekokmen omdat er een zuurstof tekort aanwezig is (zuurstofbeheerste brand). Dit betekent dat de gassen pas bij contact met zuurstof tot ontbranding komen. Dat is dus daar waar de gevel echt stopt (dus glas 50 cm naar binnen geplaatst, kan betekenen dat de vlam effectief pas ontstaat op ca. 50 cm van het glas. Je observatiepunt kun van het raam erboven (waarvan het glas ook 50 cm terugligt) kun je wel rustig op het glas leggen. Aardig dat de norm hier eigenlijk niet zoveel over zegt. Dat hadden de rapporteurs er volgens mij gewoon in moeten zetten, maarja: geld……

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.