Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie brandmeldinstallatie schoolcomplex

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2661 |

Hallo,

we zijn bezig met een renovatie/uitbreiding van een school. Alleen op het terrein van de school worden er meerdere gebouwen gesitueerd.
    Waaronder een hondentrainingsruimte, waar deels door een externe partij les wordt gegeven aan particulieren maar ook deels aan de leerlingen van de school. Verder wordt er een dierenverblijf gemaakt waar leerlingen leren om te gaan met bepaalde dieren.

Vallen deze ruimten nu onder een onderwijsfunctie? Dierenverblijf zal onder de 500m² blijven, alleen de hondentrainingshal niet. Dat zou betekenen niet automatische detectie en een luid alarm ontruimingsinstallatie.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als je de bijlage I van het BB2012 leest, dan kom je daar inderdaad op uit. Naar mijn idee is dit onderwijsfunctie omdat het deel uit maakt van de school en er leerlingen komen. Het feit dat de ruimte verhuurd wordt aan een vereniging maakt geen verschil, zelfde situatie als een school iedere avond de gymzaal verhuurd, dan blijft het een onderwijsfunctie. Ik denk dat je er niet onder uit kan, maar als je kiest voor een separate conventionele installatie ben je voor klein bedrag al geholpen.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Uit de vraag van Hans concludeer ik niet dat het om geld zou gaan. Het antwoord van Richard – voor een klein bedrag- suggereert dat met de installaties van STB Hans goedkoper uit is dan bij de concurrenten van STB. Typisch Hollands om het meteen over geld te hebben.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Marcel, wanneer ben je voor het laatst buiten geweest? De kwaliteit is belangrijk, maar de markt vraagt om een goeie prijs. Andere merken kunnen waarschijnlijk ook iets leuks aanbieden.
    En of we goedkoper zijn, ik durf de strijd wel aan hoor….

hans de jong
    Bijdrager

In eerte instantie gaat het niet om het geld, puur om de zienswijze. De opdrachtgever zelf heeft hier inmiddels ook een uitspraak in gedaan. Het moet gezien worden als een onderwijsfunctie.
    Nu moet ik nog het balletje droppen dat het gebouw op het terrein staat, geen eigen huisnummer krijgt, dus valt onder het schoolgebouw en volgens mij dan eigenlijk op de brandmeldcentrale van het gebouw moet worden gekoppeld.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Beste Hans,

Je reactie doet me goed. Natuurlijk geef ik Richard gelijk als het om de commercie gaat. Maar hier op het forum gaat in beginsel om het delen van kennis en ervaring.

Marcel.

hans de jong
    Bijdrager

Even dit oudere topic een kickje geven.

We zijn nu bezig met de technische invulling van deze installatie. Er komt dus een brandmeldcentrale met 4 handmelders en 4 slowwhoops in. De hal wordt uitgevoerd met flexibele scheidingswanden, zodat er ineens 4 afzonderlijke ruimten kunnen worden gemaakt.
    Er komt geen doormelding naar de PAC/RAC of wat dan ook, voor alarmopvolging. Alleen moet ik nou nog wel een doormelding maken voor storingen?

Zo ja, mag ik dat dan doen via het data netwerk? Je krijgt dan een analoog contact vanuit de bmc naar een I/O unit op basis van IP —–> data netwerk —–> I/O unit op basis van IP naar een analoog contact van de inbraakcentrale, waar dan een melding gaat naar een PAC. Je kan deze lijn zo uitvoeren als een bewaakte lijn.
    Maar mag dit wel of ben ik dan meer bezig op de hobby gedachte? :?: :?:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Even dit oudere topic een kickje geven.

We zijn nu bezig met de technische invulling van deze installatie. Er komt dus een brandmeldcentrale met 4 handmelders en 4 slowwhoops in. De hal wordt uitgevoerd met flexibele scheidingswanden, zodat er ineens 4 afzonderlijke ruimten kunnen worden gemaakt.

De verhouding 4 handbrandmelders en 4 slowwhoops is naar mijn mening niet goed. Als het zo is dat er 4 handmelders geplaatst moeten worden (3 x bij brandslanghaspel en 1x op de plaats waar een telefonische of mondelinge brandmelding ontvangen kan worden) heb je zeker een veelvoud aan slowwhoops nodig om het vereiste geluidsniveau te kunnen halen. In een bijlage van de NEN2575 staat een tabel met daarin geluidsniveau’s waaronder klaslokalen. Daarnaar kijkend moet je concluderen dat elk lokaal moet worden voorzien van een slowwhoop (bij toepassing van een standaard slowwhoop (dus geen > 110 dB(A))
    De eventuele gedachtegang dat bij een handmelder een slowwhoop geplaatst moet worden is niet juis.

Er komt geen doormelding naar de PAC/RAC of wat dan ook, voor alarmopvolging. Alleen moet ik nou nog wel een doormelding maken voor storingen?

Zo ja, mag ik dat dan doen via het data netwerk? Je krijgt dan een analoog contact vanuit de bmc naar een I/O unit op basis van IP —–> data netwerk —–> I/O unit op basis van IP naar een analoog contact van de inbraakcentrale, waar dan een melding gaat naar een PAC. Je kan deze lijn zo uitvoeren als een bewaakte lijn.
    Maar mag dit wel of ben ik dan meer bezig op de hobby gedachte? :?: :?:

Doormelding storing is in principe niet vereist. Wel moet de standtijd bij noodstroombedrijf dan 72 uur zijn. Bij toepassing van een storingsdoormelding mag deze gereduceerd worden naar 24 uur.
    Doormelden via het datanetwerk zou ik afraden. Trek gewoon een kabeltje naar de inbraakcentrale.
    Ik schat in dat de transmissieweg van analoog contact via IP/datanetwerk naar inbraakcentrale zelf een grotere kans op storing geeft dan de BMI!.

J. Nieuwland

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Dat roept men vaker dat er geen doormelding van het storingsalarm aanwezig moet zijn indien er een noodstroomvoorziening van 72 uur aanwezig is.
    Echter, een doormelding van storing is altijd/wel vereist en staat los van een accucapaciteit van 72 uur!

In NEN 2535:2009, 6.4, staat nergens dat de storingsdoormelding mag komen te vervallen als er een accucapaciteit van 72 uur aanwezig is, die link wordt nergens gelegd.

6.4 behandelt enkel en alleen de energievoorziening.
    Wat er wel staat is dat de de accucapaciteit van 72 uur verlaagd kan worden mits:
    – storing in de energievoorziening binnen 30 minuten automatisch worden doorgemeld
    – er een onderhoudscontract is afgesloten, en
    – het branddetectiebedrijf garandeert de storing in de energievoorziening binnen de afgesproken contracttijd te verhelpen.

Dus voorwaarden om de vereiste secundaire energievoorziening te mogen verlagen, wat onverlet laat (art. 8.2) dat er altijd een doormelding van storing aanwezig moet zijn.

hans de jong
    Bijdrager

Even voor de duidelijkheid. Dichtsbijzijnde inbraakcentrale is ca. 200 meter verder.
    Verder gaat het hier om een hal, zeg maar een loods. Dak en wanden zijn van staal. Dit geeft zo’n reflectie dat 1 slowwhoop per ruimte afdoende is. Verder is er geen telefoon of iets waar een brandmelding wordt gedaan.

j. nieuwland
    Bijdrager

Even voor de duidelijkheid. Dichtsbijzijnde inbraakcentrale is ca. 200 meter verder.
    Verder gaat het hier om een hal, zeg maar een loods. Dak en wanden zijn van staal. Dit geeft zo’n reflectie dat 1 slowwhoop per ruimte afdoende is. Verder is er geen telefoon of iets waar een brandmelding wordt gedaan.

Ik dacht dat het om een school ging?
    Is een brandmeldinstallatie uberhaupt wel nodig?

J Nieuwland

hans de jong
    Bijdrager

Het is een hondentrainingshal, waar leerlingen leren met honden om te gaan. Dus een onderwijsfunctie. Alleen het is een opzich staand gebouw op het terrein.
    De hal is opgebouwd als een stalen loods, die in vieren deelbaar is.

j. nieuwland
    Bijdrager

Het is een hondentrainingshal, waar leerlingen leren met honden om te gaan. Dus een onderwijsfunctie. Alleen het is een opzich staand gebouw op het terrein.
    De hal is opgebouwd als een stalen loods, die in vieren deelbaar is.

Dubbel gebruik dus :lol: De leerlingen leren en de honden ook?
    Stalen loods: lijkt mij geen onderwijsfunctie, lijkt mij meer een industriefunctie, ondanks dat er onderwijs wordt gegeven.

Ik denk dat de wetgever iets anders voor de bril had bij een onderwijsfunctie dan deze casus.

J. Nieuwland

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Apart gebouw, met eigen nutsvoorzieningen kan/mag op zichzelf worden beoordeeld.
    Automatische rookdetectie conform NEN 2555:2008, in alle vier de delen is dan een hele mooi beveiliging, lijkt mij!

j. nieuwland
    Bijdrager

Apart gebouw, met eigen nutsvoorzieningen kan/mag op zichzelf worden beoordeeld.
    Automatische rookdetectie conform NEN 2555:2008, in alle vier de delen is dan een hele mooi beveiliging, lijkt mij!

Ik zou in dit geval niets (geen 2535, geen 2575 en geen 2555) doen als het niet vereist is. Stalen hal, overzichtelijk, weinig gevaar lijkt me.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.