9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 43
    #1873 |

kan iemand mij helpen met de projectie van eenMega woning 5 verdiepingen en een kelder. Is daar een richtlijn voor?
    Er wordt gevraagt te projecteren conform de NEN2535 en dient een Programma van eisen te worden geschreven.
    Er dienen rookmelders en nevenindicators te worden geplaatst. Mag signalering via het inbraaksysteem verlopen of dienen er slowhhooops te worden geplaatst.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Is daar een richtlijn voor?

volgens mij geef je het antwoord zelf al:

conform de NEN2535

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

bijlage 10 van de bouwverordening zegt over woonfunctie niet gelegen in een woongebouw en niet van een woonwagen:
    2.6.2 oppervlaktespanning 500 en meer: volledige bewaking.

u2fireman
    Bijdrager
    Post count: 23

@Henk
    doe effe normaal zeg. Je gaat toch niet beweren dat je bijlage 1 van het gebruiksbesluit niet kent??? Overige woonfunctie hoeft niks in.

@ruud
    Als ik jou was zou ik in overleg gaan met de brandweer/gemeente. Ik denk niet dat dit de bedoeling is en dat de brandweer dit wil. Denk alleen al eens aan de ongewenste meldingen en het probleem om te handhaven…

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

bijlage 10 van de bouwverordening zegt over woonfunctie niet gelegen in een woongebouw en niet van een woonwagen:
    2.6.2 oppervlaktespanning 500 en meer: volledige bewaking.

Oppervlaktespanning is in het Gebruiksbesluit gelukkig ook geen criterium meer, scheelt een hoop gereken… :)

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

@ruud
    Is er iemand die deze installatie eist? Zo ja.. op grond waarvan? Of is het een vrijwillige keus van de eigenaar?

remko ten brinke
    Bijdrager
    Post count: 4

Op basis van het bouwbesluit art 2.146 lid 6 en 7 mag je geen vluchtweg in een woning hebben langer dan 15 meter.
    bij deze mega woningen is de vluchtweg vaak langer en dan word totaal detektie vaak als gelijkwaardige oplossing gezien voor de langere vluchtwegen. Er is hierbij geen verplichting tot doormelding het gaat puur om het alrmeren van de in het pand aanwezige mensen.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

juist, dus dat mogen dan rookmelders zijn in alle ruimten volgens de NEN2555 en hoeft dus niet volgens de 2535
    e.e.a. zoals omschreven bij gelijkwaardige oplossing van Vereniging stadswerk: http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/pu … 602&b=vrom

remko ten brinke
    Bijdrager
    Post count: 4

inderdaad mijns inziens zou dit volgens de NEN 2555 ook correct moeten zijn.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.