Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie brandmeldinstallatie industriefunctie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 43
    #1122 |

Vraagje in een pand met opslag met koelcellen (grote brandcompartimenten) en kantoorgebouw op 1e verdieping zit een brandmeldinstallatie met volledige bewaking met dooomelding naar RAC.volgens de brandweer bouwbesluit
    Nu is het systeem aan vervanging toe wegens vele onechte meldingen.De wanden en plafonds zijn gemaakt van koelcelplaten ivm met de constante temperatuur van 8 graden in de opslag.
    nu heb ik de handreiking grote brandcompartimenten gedownload en zie ik dat bij pakket 2 een volledige bewaking moet met RWA maar in huidige pand zit geen RWA ivm koelplafonds hoe moet ik hier mee omgaan? of heeft iemand een tip voor mij.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik heb de methode BvB even niet bij de hand, maar heb je maatregelpakket 2 nodig? Hoe is de compartimentering? Kun je niet even een tekeningetje uploaden? Dan kunnen we vast beter helpen.
    Vergeet niet dat je naast BvB ook rekening houdt met het Gebruiksbesluit en eventueel PGS 15.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ruud,

Begin eerst is bij de bouwvergunning. Wellicht dat er alleen gecompartimenteerd hoeft te worden. Als het complex op deze manier vergund is, dus met alleen een gecertificeerde BMI met doormelding, is er sprake van een van rechtens verkregen niveau. Waarom wil je dan RWA toepassen?

AB

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik was iets te snel en was ervan uitgegaan dat het hier een aanbouw/verbouw betreft. Dit is niet het geval? Indien er bouwkundig helemaal niets gebeurt/wijzigt hoef je "bouwkundig" ook niets aan te tonen. Je gaat immers geen nieuwe bouwaanvraag indienen. Dan geldt de eis van de eerder verleende bouwaanvraag (toen destijds). Dan heb je dus niets te maken met het BvB (Beheersbaarheid van Brand) en de handreiking grote brandcompartimenten (wat min of meer een samenvatting van BvB is).

De installaties dienen te voldoen aan de (model) Bouwverordening en straks in november aan het Gebruiksbesluit (vervangt op brandtechnisch gebied de model Bouwverordening). Dit geldt altijd, ook als de regels hiervan worden aangescherpt. Hieraan zul je dus moeten voldoen. Aangezien het Gebruiksbesluit op zeer korte termijn in werking treed zou ik daar op anticiperen.

Echter indien bij de destijds verkregen bouwvergunning gelijkwaardigheid is aangetoont, dient hiermee wel rekening gehouden te worden. Het kan namelijk zijn dat er in dit gelijkwaardigheidsconcept hoge voorwaarden gesteld zijn aan de installaties. Deze moeten uiteraard wel meewegen in het aanbrengen van de nieuwe installatie. Indien de aan te brengen installatie gelijkwaardig of beter (veiliger) is, dan is er uiteraard niets aan de hand.
    Spontaan een RWA toepassen, terwijl het er eerder nooit inzat, lijkt me daarom ook wat teveel van het goede.

Kijk wat er in het Gebruiksbesluit wordt voorgeschreven met betrekking tot dit project en toets of dat ten minste gelijkwaardig is aan de destijds verstrekte bouwvergunning. Als de voorschriften uit het Gebruiksbesluit gelijkwaardig of beter is, zul je dit toe moeten passen. Indien de voorschriften uit het Gebruiksbesluit lager zijn dan het beoogde niveau vanuit het gelijkwaardigheidsconcept (dus van de bouwaanvraag), dan is het niveau van het gelijkwaardigheidsconcept dus maatgevend en zul je dat moeten toepassen (lijkt me echter onwaarschijnlijk).

Succes ermee :wink:

hajomyell
    Bijdrager
    Post count: 5

Beste Ruud,

Een installatie wordt nu geesit vanuit het gebruiksbesluit ( voorheen bouwverordening ) en niet vanuit het bouwbesluit.
    Ik neem aan dat er aan het pand niets gaat veranderen bouwkundig. Dus naar mijn mening kan het niet zo zijn dat er nu gekeken dient te worden naar de nieubouweisen en BVB.
    Als alleen de installatie vervangen dient te worden dient er een PvE opgesteld te worden voor de BMI. Ik hoor dat er gewerkt wordt met koelingen. Neem een asperatie systeem in de koelingen dit voorkomt loze meldingen d.m.v. vocht e.d.
    Nieuwe ontwikkelingen zijn sensorkabels. Beide systemen zijn duur in aanschaf maar vedienen zich in enkle jaren terug.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.