Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie brandmeldinstallatie in discotheken

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #436 |

Een discotheek met een G.O. > 1000 m2 en meer dan 1 V.R. dient conform artikel 2.6.2 lid 1 van de (M)BV voorzien te zijn van een brandmeldinstallatie met gedeeltelijke bewaking met doormelding.

In de NEN 2535 vallen de bar-/dansruimten ook onder de ruimten die gedetecteerd moeten worden.

Weet iemand een oplossing voor detectie in ruimten waar bijvoorbeeld rookmachines gebruikt worden? Of anders gezegd, heb je een voorbeeld om een goede BMI in een discotheek te plaatsen?

vr.gr.

Arjen

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Kijk eerst nog even goed of de dansruimtes/bar wel voorzien moeten worden van detectie. Het is natuurlijk van de situatie afhankelijk maar om meteen te roepen dat er detectie geplaatst moet worden… Zeker in het geval van gedeeltelijke bewaking.

Verder zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Detectie hoeft niet altijd uit rookmelders te bestaan. Een mogelijkheid is bv combimelders. Dit type melder is prima voor dergelijke situaties toe te passen. Verder zou je kunnen kijken naar vlammenmelders. Een laatste optie zijn bv thermo melders. Echter in de praktijk worden deze ook wel afbranddetectie genoemd.

Om tot een goede installatie te komen raad ik je het volgende aan:
    check wat er precies moet komen. gedeeltelijke bewaking? prima, maar valt de bar/dans ruimte daar onder?

Kijk wat er mogelijk is. Een goed branddetectie bedrijf kan hierin een grote rol spelen. zij behoren de kennis in huis te hebben om dit soort problemen te tackelen. Twijfel? post wat op dit forum, ga eens praten met een adviseur voor een on partijdig advies.

Bespreek het met de brandweer. Zeker in dit soort gevallen is de brandweer (vaak) wel bereid om mee te denken / teugels te laten vieren. Zeker als er stevig over na gedacht is…

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Je moet dan terug naar de basis.
    Een gedeeltelijke bewaking. Dit betekent dat de ‘vluchtwegen’ en de brandgevaarlijke ruimten gedetecteerd moeten worden. Ook grote verblijfsruimten moeten gedetecteerd worden volgens de 2535.

Met rookmachines gaan rookmelders niet werken. Ook MCM niet vermoed ik. Terug gaan naar temperatuur heeft geen zin omdat dit te lang duurt.

Als er niet permanent met rook gewerkt wordt kan je ook een kleine vertraging in de installatie inbouwen.

Zou daarnaast een brand in de dance ruimte niet door de bezoekers / personeel opgemerkt worden? :roll: :wink: Als je dus op strategische plaatsen handbrandmelders plaatst krijg je ook een snelle melding.
    Ook vanuit andere veiligheid is er goed toezicht in de zaal.

Het gevaarlijkst zijn de ruimten waar geen bezoekers zijn (technische ruimten, bieropslag, enz) als je daar rook detectie in stopt krijg je een vroege melding.

Maar ik zal het wel helemaal mis hebben… :wink:

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Met rookmachines gaan rookmelders niet werken.

Dat is niet helemaal waar, dat doen ze dus wel…

Optische rookmelders zijn gevoelig voor verbrandingsproducten die de lucht vertroebelen (vaste deeltjes) Ze gaan dus ook af op het poeder van een brandblusser, meel, sigaren rook en ook op de rook van een rookmachine…

Edit: (ik was wel erg kort af…)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Maar ik zal het wel helemaal mis hebben… :wink:

Heeft het contact met Fred je onzeker gemaakt? :lol:

J.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Een goede vorm van branddetectie in deze situatie is het toepassen van bv List sensorkabel.
    Weliswaar een vorm van thermische detectie echter wel een hele snelle.
    Alle optische (of multisensor) melders zullen problemen geven in dit soort situaties.
    Wel is het noodzakelijk dat de het gebruik van thermische melders afstemd met de eisende partij. Echter op basis van goede argumenten (en die zijn er voldoende) lijkt me dat niet onmogelijk.
    Er zijn in NL reeds diverse gelijkwaardige situaties uitgevoerd op deze manier.

Voor nadere informatie mag je me best mailen.

palmpie
    Bijdrager

Een LIST kabel is niets anders dan een geavanceerde thermo differentiaal / maximaal melder.

Volgens mij ben je nog steeds te laat. Als de vlammen al zichtbaar zijn zal hij pas reageren. Maar dan hebben de aanwezigen het ook al opgemerkt… :wink:

Probeer de test met beukehouten blokjes maar eens… :D :D Die gaat echt niet werken… :wink:

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Dat was nou net wat ik bedoelde met het noodzakelijke overleg.
    Voor een aantal vertrekken zal proefbrand 7 moeten gelden.

Beukehouten blokjes zouden (afhankelijk van een aantal omstandigheden) een List kabel wel degelijk in alarm kunnen brengen.

PU matjes (waarschijnlijker in een discotheek) brengen een List kabel (afhankelijk van omstandigheden) sneller in alarm omdat daar meer stuwkracht in zit.

Verder is de werking van een sensorkabel gelijkend op een thermodiff/max melder alleen beter af te regelen.
    Een smeulbrand zal inderdaad niet gedetecteerd worden.
    Wellicht dat aspiratie daarvoor een mooie oplossing is, maar die zal weer meer last gaan krijgen van de rookmachines ed.

Nog steeds vraag ik me af of het in dit geval wel noodzakelijk is dat de discotheek zelf bewaakt aat worden. De brandweer zal snel willen detecteren om snel te ontruimen, echter tijdens openingstijden zal het publiek wellicht altijd sneller detecteren dan de apparatuur.

palmpie
    Bijdrager

(…)

Nog steeds vraag ik me af of het in dit geval wel noodzakelijk is dat de discotheek zelf bewaakt aat worden. De brandweer zal snel willen detecteren om snel te ontruimen, echter tijdens openingstijden zal het publiek wellicht altijd sneller detecteren dan de apparatuur.

(…)
    Zou daarnaast een brand in de dance ruimte niet door de bezoekers / personeel opgemerkt worden? :roll: :wink: Als je dus op strategische plaatsen handbrandmelders plaatst krijg je ook een snelle melding.
    Ook vanuit andere veiligheid is er goed toezicht in de zaal.

Het gevaarlijkst zijn de ruimten waar geen bezoekers zijn (technische ruimten, bieropslag, enz) als je daar rook detectie in stopt krijg je een vroege melding.

(…)

:wink:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.