Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Brandmeldinstallatie en ontruiminginstallatie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #952 |

Mag je zelf , buiten een installateur om, een brandmeldinstallatie en ontruimingsinstallatie aanleggen? Of krijg je dan problemen met certificerings documenten die je moet tonen aan de brandweer?

Gr,

Johan

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Een te certificeren brandmeldinstallatie mag alleen worden gemonteren, bedrijfsvaardig opleveren en onderhouden door gecertificeerde bedrijven. zie hiervoor de regeling brandmeldinstallaies 2002.

Ontwerp en verantwoordelijkheid, erkend branddetectie bedrijf
    installatie, erkend installatiebedrijf
    en straks het onderhoud door, erkend onderhoudsbedrijf. Dit is vaak het erkend detectiebedrijf.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Even ter volledigheid: Een installatie moet voldoen aan de Regeling en de certificeringsvoorschriften. Wanneer er in een gebouw geen wettelijke noodzaak is voor een installatie en je wilt zelf iets aanleggen, is er niemand die je tegen zal houden, of controleren.

Of het verstandig is, is een tweede.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

aanvulling: een installatie die doormeld moet gecertificeerd zijn :wink:

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ontwerp en verantwoordelijkheid, erkend branddetectie bedrijf
    installatie, erkend installatiebedrijf
    en straks het onderhoud door, erkend onderhoudsbedrijf. Dit is vaak het erkend detectiebedrijf.

Leuk, dus een een bestaande installatie is niet te certificeren? Oudere installaties zijn vaak nog aangelegd voor 2002.

Elke installatie moet te certificeren zijn als door een deskunige wordt bevestigd dat de installatie is aangelegd volgens de norm.

b&b
    Bijdrager
    Post count: 2

Het programma van eisen opgesteld door de brandweer voor een brandmeldinstallatie die op basis van NEN2535 1996 (model) is gebruikt.
    Deze geeft aan:
    inspectie frequentie: nvt
    Omvang brandmeldinstallatie: ruimte bewaking;niet automatische bewaking; geen doormelding
    Sturing: Ontruimingalarmering

PvE voor de ontruimingsinstallatie:
    Certificering vereist: Nee
    Ontruimingsignaal vereiste is de slow whoop activiering op bedieningspaneel, handbrandmelder, automatische melder
    Voordat tot installatie mag worden overgegaan moeten de gegevens ter goedkeur worden voorgelegd volgens bijlage C1 van NEN2575
    Het betreft hier een bedrijf met logiefunctie 4 kamers geschikt voor 8 personen met twee vluchtroutes (gescheiden).
    Ik denk op mijn beurt wat heb ik aan een slow whoop als ik op elke kamer een rookmelder plaats en die onderling koppel. Gaat er een rookmelder af gaan ze allemaal af.
    Ik vraag mij af waarom dit allemaal wel noodzakelijk is.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Als de eis is dat er niet automatische detectie moet worden toegepast aangevuld met ruimte bewaking, waarschijnlijk voor samenvallende vluchtwegen, waarom dan de aanvulling met onderling koppelbare rookmelders incl. signaalgevers.

Je hebt een brandmeldinstallatie, als je automatische detectie wil hebben waarom de installatie niet uitbreiden met "echte" rookmelders aangesloten op het brandmeldsysteem.

Let wel bij een gebruiksoppervlakte van meer dan 250 m2 dan zou er volledige bewaking moeten worden toegepast met doormelding naar de brandweer. Door de eis van doormelding naar de brandweer zou de installatie moeten worden gecertificeerd.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.