Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Brandmeldinstallatie bij kinderdagverblijven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1472 |

In het gebruiksbesluit wordt voor kinderdagverblijven (kdv-en) onder bepaalde omstandigheden een brandmeldinstallatie geeist.
    Nergens staat of dit geldt voor nieuw te bouwen of in te richten kdv-en of ook geldt voor reeds bestaande kdv-en. Ik zelf ben van mening dat het voor nieuwe in gebruik te nemen panden (kdv-en) geldt.
    Wie deelt deze mening en wie niet?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

de eis voor installaties vanuit het GB is van toepassing op zowel nieuw als bestaande bouw, dit laat weienig ruimte over voor meningen ;)

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Dit was zelfs als zo toen het nog in de Bouwverordening stond, dus….

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

de eis voor installaties vanuit het GB is van toepassing op zowel nieuw als bestaande bouw, dit laat weienig ruimte over voor meningen ;)

ben je dan ook van mening dat elke bestaande industriefunctie groter dan 1000 m2 een BMI met niet automatische bewaking moet hebben?

johan
    Bijdrager

Ruud, het is nagenoeg onmogelijk om volledig aan het GB te voldoen. Bestaande bmi’s met doormelding zouden namelijk ook allemaal gecertificeerd moeten zijn vanaf nu en dat is ook niet realistisch.
    Wat ik eigenlijk bedoel is dat je wanneer je dat zelf echt nodig vind terug kan grijpen op het GB om direct een bmi/oai af te dwingen. Dat zou ik je in het geval van een kinderdagverblijf wel aanraden.

haje van egmond
    Bijdrager
    Post count: 30

De voorschriften Gebruiksbesluit zijn rechtstreeks werkend. Je moet er dus aan voldoen of op basis van een gelijkwaardige oplossing een voldoende veilige sitiuatie hebben. Je voldoet met een oude installatie dus wel aan het Gebruiksbesluit: het is niet zo dat iets opeens onveilig wordt als je de voorschriften aanpast! Een oude installatie zal in de meeste gevallen dus gewoon gelijkwaardig zijn.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Gelijkwaardigheid op een installatie wil naar mijn idee zeggen dat is wat het betekend: Gelijkwaardig.
    Maar als deze nou eens niet Gelijkwaardig blijkt te zijn?
    Het gebruiksbesluit is een verzameling van bestaande uitgangspunten welk wij als minimum eis zien en dus toegepast dient te worden. Deze maatregelen hadden allang in orde moeten zijn en zou er niet zoveel woorden nodig hebben.
    Bezuinigen op veiligheid valt moeilijk uit te leggen aan degene die geconfronteerd worden met de negatieve gevolgen van een brand met slachtoffers. Het minimaliseren van de minimum eis maakt je medeschuldig aan de gevolgen ervan.

haje van egmond
    Bijdrager
    Post count: 30

Maar als deze nou eens niet Gelijkwaardig blijkt te zijn?

Het ging er mij om dat een installaties die gisteren nog veilig was niet opeens onveilig wordt indien er iemand een nieuwe norm of certificeringsregeling bednnkt. Natuurlijk is een installatie niet automatisch gelijkwaardig…. En niet gelijkwaardig is niet voldoen aan het GB

johan
    Bijdrager

Je voldoet met een oude installatie dus wel aan het Gebruiksbesluit: het is niet zo dat iets opeens onveilig wordt als je de voorschriften aanpast! Een oude installatie zal in de meeste gevallen dus gewoon gelijkwaardig zijn.

Een oude installatie in de meeste gevallen gelijkwaardig aan een nieuwe ???? Ik heb een wat andere ervaring. Dat een bestaande installatie gelijkwaardig is aan een nieuw installaties vind ik wel heel erg kort door de bocht.
    Maar stel dat het in veel gevallen bestaande BMI’s gelijkwaardig zijn aan installaties die aan de nieuwe norm voldoen. Dan zou het ook erg prettig zijn als we dit ook voor bestaande situaties vast kunnen leggen in een PVE. Als we dan ook de certificerende instanties op de zelfde lijn krijgen hebben we een hoop duidelijkheid wat de bestaande installaties betreft.

ruud van liempd
    Bijdrager

De voorschriften Gebruiksbesluit zijn rechtstreeks werkend. Je moet er dus aan voldoen of op basis van een gelijkwaardige oplossing een voldoende veilige sitiuatie hebben.

Wat doe je dan met locaties die geen installatie hebben, maar dit op basis van het huidige gebruiksbesluit wel moeten hebben?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Wat doe je dan met locaties die geen installatie hebben, maar dit op basis van het huidige gebruiksbesluit wel moeten hebben?

Vertellen dat ze er 1 nodig hebben?

johan
    Bijdrager

niet als het zonder installatie een gelijkwaardige veiligheid wordt geboden…;)

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

.

niet als het zonder installatie een gelijkwaardige veiligheid wordt geboden…;)

Maar wie mag die gelijkwaardige veiligheid bedenken??? :roll:

M.i. ligt deze bewijslast bij de principaal. Als toetser heb je naar de eisen te kijken, en die zeggen installatie. Dit ga je idd zoals Kruisje zegt aan die beste man/vrouw vertellen. Vervolgens mag hij/zij gaan onderbouwen op welke manier er een gelijkwaardige veiligheid geboden wordt.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

mij is opgevallen dat de huidige richtlijn ten opzichte van de bouwverordening soepeler wat inhoud is zodat een eerdere installatie eerder goed dan slecht te noemen is.

Indien er spraken is dat het nu niet goed is was het toentertijd wellicht helemaal niet goed te noemen.

ruud van liempd
    Bijdrager

ben je van mening dat elke industriefunctie in Nederland die momenteel bestaat een BMI met niet automatische bewaking moet hebben? Ik ben van mening dat je op z’n minst, indien je het eist, moet kunnen motiveren waarom het nodig is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.