10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #1483 |

Hallo,

Ik heb een gebouw uit 2000 (sluit i.d.d. aan bij mijn andere post), en nu wil ik weten of en zo ja welke, brandmeldinstallatie daarin aanwezig moet zijn. Ik heb inmiddels het bouwbesluit uit die tijd, maar waar stonden in 2000 de eisen voor een brandmelinstallatie, hoe kom ik daaraan? Hopelijk kan iemand me helpen.

Bedankt!

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

gebruiksbesluit bladzijde 20.

2advise
    Bijdrager

Geldt dit ook voor het door mij beschreven gebouw? (oftewel is het een eis uit het jaar 2000)? Dat zou betekenen (het gaat om 2 bouwlagen) dat er een niet automatische brandmeldinstallatie (met handmelders dus) aanwezig zou moeten zijn?

2advise
    Bijdrager

@Emiel en de anderen: klopt het dat het gebruiksbesluit ook voor bestaande bouw geldt, net als de inmiddels vervallen bouwverordening? In dat geval is er dus in een bestaand kantoorgebouw (al is het 50 jaar oud), als het groter dan 500 m2 is, altijd een niet automatische brandmeldinstallatie nodig? Graag even bevestiging.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Gebruiksbesluit is een direct werkend document. Alle gebouwen in Nederland moeten in principe aan het gebruiksbesluit voldoen, ongeacht de leeftijd van het gebouw.

2advise
    Bijdrager

Oké, helder. Nu staat er aangegeven dat gebruik mag worden gemaakt van het Brandbeveiligingsconcept Kantoorgebouwen
    en Onderwijsgebouwen, Ministerie van Binnenlandse Zaken, Den Haag, april 1996. Is dit ergens te downloaden?

Ronald

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

@Emiel en de anderen: klopt het dat het gebruiksbesluit ook voor bestaande bouw geldt, net als de inmiddels vervallen bouwverordening? In dat geval is er dus in een bestaand kantoorgebouw (al is het 50 jaar oud), als het groter dan 500 m2 is, altijd een niet automatische brandmeldinstallatie nodig? Graag even bevestiging.

Ho ho ho, hoe kom je erbij dat de bouwverordening vervallen is? Wat lees jij in art. 8 van de Woningwet?

Het gebruiksbesluit is een document om te zorgen dat alle bouwverordeningen in NL op elkaar worden afgestemd. De bouwverordening blijft gewoon gelden, en moet binnen een jaar na uitgave van het gebruiksbesluit worden aangepast. Wanneer het gebruiksbesluit in de tussentijd iets anders zegt dan de bouwverordening, DAN pas geldt het Gebruiksbesluit rechtstreeks.

In het gebruiksbesluit staan alleen wat regels over brandveiligheid, de bouwverordening is veel uitgebreider dan dat. In de meeste bouwverordeningen staat in hoofdstuk 5 dat de eisen voor bestaande gebouwen en nieuwe gebouwen ‘van overeenkomstige toepassing’ zijn. Qua installatie kijk je dus niet naar de leeftijd van het gebouw waar de installatie in komt (het jaar 2000 bijvoorbeeld), maar kijk je naar de laatste stand van zaken op het gebied van brandveiligheid. Best known practices and means, zeg maar.

Bij de eerste de beste gelegenheid dus een moderne installatie in een gebouw, dus. Wanneer die gelegenheid is, daar kunnen B&W mee spelen.

Ik schrok een beetje van je uitspraak, dat voor en bureau wat op haar site heeft staan

2Advise bouwadvies heeft kennis van de regelgeving rondom brandveiligheid. Wij kunnen in elke fase van het ontwerpproces adviseren en aangeven welke oplossingsrichtingen mogelijk zijn. Begrippen als brandoverslagberekeningen, vuurlastberekeningen, vluchtwegen, WBDBO en (sub)brandcompartimenten zijn voor ons vertrouwd!

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Let op doodlopende gangeinden/ enkelvoudige vluchtwegen, deze komen nogal eens voor in dit soort kantoorgebouwen. Indien hiervan sprake is, dient naast de niet-automatische bewaking tevens ruimtebewaking te worden toegepast en in dat geval automatisch sturende ontruimingsalarminstallatie.

J. Nieuwland

marcel veenboer
    Bijdrager
    Post count: 31

Los daarvan kent het gebruiksbesluit artikel 3.1 overgangsbepaling. Hierin lees ik dat de wetgever het standpunt in neemt dat een verworven recht op grond van eerder afgegeven vergunningen niet ongedaan gemaakt kan worden. het "best practisch principe" is binnen de bouwwetgeving juridisch onhoudbaar. dat wil zeggen zolang het gebruik van de functie niet wijzigt, blijft de afgegeven oorspronkelijk afgegeven gebruiksvergunning geldig. Als er geen sprake was van een gebruiksvergunning lijkt mij het lastiger om een beroep te doen op dat oorspronkelijke recht en zal de gebruiker alsnog tot aanpassing moeten over gaan.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Het gebruiksbesluit is een document om te zorgen dat alle bouwverordeningen in NL op elkaar worden afgestemd. De bouwverordening blijft gewoon gelden, en moet binnen een jaar na uitgave van het gebruiksbesluit worden aangepast. Wanneer het gebruiksbesluit in de tussentijd iets anders zegt dan de bouwverordening, DAN pas geldt het Gebruiksbesluit rechtstreeks.

Dit is natuurlijk wel een klein beetje flauwekul – ik neem aan dat de Woningwet op dit punt wordt aangepast wanneer de nieuwe AMVB er is?! Waarom zou je willen dat gemeenten de bouwverordening weer aan gaan passen, als er een AMVB bestaat die dezelfde materie regelt? Dat heeft naar mijn bescheiden mening weinig toegevoegde waarde. Daar hebben we bovendien al een prachtige regel voor: artikel 122 Gemeentewet.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.