15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2965 |

dames en heren deskundigen, ik ben op dit moment actief bij een bedrijf dat veel schoonmaakactiviteiten uitvoert in een ruimte waar o.a. rookmelders hangen. bij het schoonmaken met stoom en hoge druk slaan de melders zo vaak aan dat de melders door de gebruikers uitgeschakeld worden. is er iemand bekend met melders welke niet of in ieder geval veel minder gevoelig zijn voor stoom en damp?

ik hoor het graag.

Maik Passchier

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

is er iemand bekend met melders welke niet of in ieder geval veel minder gevoelig zijn voor stoom en damp?

Tuurlijk zijn die er, maar eerst een stapje terug. Waarom zit er detectie en wat wil je detecteren (klein brand/groot brandjes/rook/veel vuur)?

Praktisch zie je dat andere detectie wijzen ‘trager’ zijn dan optische punt melders.

Je geeft aan bij een advies bureau te werken, dan heb je zelf vast ook een idee en analyse gemaakt ;) Wil je die hier delen?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Beste Kruisje,

Volgens mij wil Maik helemaal niets detecteren maar een ruimte schoonmaken. En is hij al helemaal niet werkzaam bij een adviesbureau maar bij een bedrijf dat veel schoonmaakactiviteiten uitvoert.
    In plaats van dat de gebruikers de melder uitschakelen zou de beheerder van de BMI te rade moeten gaan bij het betrokken branddetectie-bedrijf voor het aanpassen van het detectiemedium.

Ik hoop niet dat ik de beheerder heb opgeleid van het project.

Technisch zijn er genoeg oplossingen te bedenken. En dat thermische detectie trager zou zijn is regelrechte flauwekul. Op warmte toenames van slechts 0,1 graad kan al een alarm worden gegeneerd.

Maar hoe heet je nou eigenlijk echt?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Paul, de vraag is of het bestaande systeem inderdaad hier geschikte melders voor heeft. Als er omschreven staat dat er brandgrootte 1 of 2 gedetecteerd dient te worden kom je met geen enkele thermische melder weg.
    Ik heb zelf eens een schakeling gemaakt waarbij er met een sleutelschakelaar de melders uitgezet konden worden voor twee uur en niet vaker dan 1 x per dag te activeren. Ook nog keurig binnen de 99,7%.
    Zelf innovatief zijn is toch veel leuker dan gewoon even een andere melder indraaien.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Allemaal kwats. NEN2535 voorziet juist dat ingeval van optreden storingsfactoren juist mag/moet gekeken worden naar andere detectiemethodieken. Ene Kruisje stelde dat andere detectievormen trager zijn. Volstrekte onzin. Daar reageerde ik op.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Er zijn inderdaad systemen die op geringe warmte toenames reageren. Paul jan het weten, want hij verkoopt ze zelf. Maar daar ga je niet mee weg komen in een ruimte die met stoom wordt schoongemaakt. Want stoom is ook warm hé. Ik vind de sleutelschakelaar oplossing van Richard wel een goeie.

Over het gebruiken van nick names is al vaker en eerder discussie geweest. In sommige gevallen is het niet aan te bevelen om herkenbaar op een forum als dit te acteren. Ik ben namelijk van mening dat ik hier als privé persoon reageer, en niet uit naam van mijn werkgever. Zolang er op een normale toon gediscussieerd wordt, moet dat mijns inziens ook geen probleem zijn.

X never ever marks the spot

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Stoom kan warm zijn, zelfs heet. Daarom gebruik men het om ruimten schoon te maken. Als de opwarming van de ruimte door de stoom minder is dan het ingestelde lineair van het differentiaal temperatuur dan is er verder niks aan de hand. Daarnaast kunnen we het diff. alarm sowieso automatisch tijdelijk uitzetten. Het project blijft beveiligd op de maximaal temperatuur. Overigens is er nog nooit brand ontstaan tijdens het schoonmaken van een ruimte.

Optische detectie op basis van het verstrooien van het licht zou ook een optie kunnen zijn onder voorwaarde dat de stoom niet de meetkamer binnentreedt als stoom. De nevel kan een verstrooiing van het licht veroorzaken.

Natuurlijk is het waar dat we speciale branddetectie-apparatuur verkopen maar bovenal maken we ontwerpen helemaal op maat voor de bewuste ruimte rekening houden met alle mogelijke storingsfactoren. Hierbij maken we gebruik van alle soorten detectiemethoden die voorhanden zijn. Zelfs videotechnieken (VFDS) als dat het beste zou zijn voor de situatie.

Tenslotte. Ik stoor mij mateloos aan ongefundeerde uitlatingen dat thermische detectie traag zou zijn. De EN54-22 kent zelfs meerdere soorten proefbranden waarbij de kleinste brandbak 33 cm. x 33 cm. is. De warmte die vrijkomt is minder dan de warmte van een aantal brandmatten.

richard visser
    Bijdrager

Nou, trager zou ik niet willen zeggen, maar niet geschikt voor elke brandgrootte. Bij een beginnende smeulbrand, waarbij nauwelijks warmte vrij komt is het onmogelijk om te detecteren met thermische melders.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Bij een smeulbrand is het eerste brandverschijnsel aan de oppervlakte rook. Dus detectie op basis van zichtsverduistering. Wel kan lineaire thermische detectie worden ingezet om in het product te meten. De kerntemperatuur monitoren is bijna alledaags te noemen (afvalverwerking en de ruimen van schepen bijv.)

Overigens wordt vaak broei verward met wasem. Als het product warmer is dan de omgevingstemperatuur komt er damp vanaf (Mollierdiagram).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

@Paul,

Dat zijn mooie toepassingen ervan, maar denk je dat lineaire thermische detectie voor deze vraagsteller een uitkomst biedt?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Ik weet wel zeker! In de voedingsmiddelenindustrie waar we te maken hebben met de HACCP is lineaire thermische detectie de normaalste zaak van de wereld. Dagelijks worden deze inrichtingen gereinigd (ontsmet) van vloer tot plafond met hogedrukreinigers. Gaat er nou echt een wereld voor je open of neem je me in de maling.

Peter KreulePeter Kreule
    Bijdrager
    Post count: 15

Ik weet niet wat voor systeem er aanwezig is, maar Siemens heeft b.v. de ‘ASA’ melders die stoom van echte rook kunnen onderscheiden.

richard visser
    Bijdrager

Nee Paul, ik weet ook wel dat er meer is dan een standaard Tyndall meldertje, maar je moet ook niet doen alsof je een sigaret kunt detecteren met een thermische melder.
    Wat betreft de ASA, vertel er dan ook bij dat je systeem ongeveer drie keer zo duur wordt….

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik weet wel zeker! In de voedingsmiddelenindustrie waar we te maken hebben met de HACCP is lineaire thermische detectie de normaalste zaak van de wereld. Dagelijks worden deze inrichtingen gereinigd (ontsmet) van vloer tot plafond met hogedrukreinigers.

Snap ik, maar mijn vraag aan jou was of je weet wat voor inrichting de vraagsteller voor ogen heeft. Ik vermoed dat het wel eens wat kleinschaliger zou kunnen zijn dan de toepassing die jij voor ogen hebt.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Waarom je dit vermoeden uitspreekt weet ik niet. Uit de vraag van Maik is uit niets op te maken of het een kleine of grote ruimten betreffen. In ieder geval meerdere melders, dus tenminste 120 m2. Vind ik overigens totaal niet belangrijk. Waarom ik reageer is dat ik Maik wil helpen. Als Maik meer informatie wil dan stuurt hij mij wel een PB’tje.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.