Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Brandkleppen in kanalen buiten op het dak?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2489 |

Op dit moment zijn we bezig met het ontwerp van een ventilatie systeem voor een renovatie project. Het betreft een gebouw dat grotendeels bestaat 1 bouwlaag (BG) en vanwege het vloeroppervlakte en de gebruiksfunctie opgedeeld is in een aantal brandcompartimenten van 30 minuten. De luchtkanalen lopen voor een groot deel over het dak. (“over” in de zin van buiten, in de open lucht en niet in het beton van het dak of iets dergelijks).

De installatietechnische adviseur geeft aan dat we de brand compartimentering van de begane grond ook op de dakverdieping moeten aanhouden en dat we brandkleppen moeten toepassen in de kanalen die op het dak lopen.

In het bestek van deze adviseur wordt enkel in een hoofdstuk “Beveiligingsinstallaties” verwezen naar het boek: “Een brandveilig gebouw installeren”. Nu heb ik begrepen dat dit een uitgave is van de NVBR uit 1993 en dat dit boek reeds lange tijd geleden is vervangen door het boek “Brandbeveiligingsinstallaties” uit 2002 (en zeer recentelijk weer een nieuwe uitgave). Het eerste boek is niet in mijn bezit, maar in het tweede boek heb ik geen enkel stuk kunnen vinden die deze situatie omschrijft. Veel is gebaseerd op wanneer men door een brandscheiding gaat, maar in dit geval gaan we er eigenlijk overheen.

Mijn concrete vraag is dan ook: Is er een richtlijn die omschrijft dat er bij kanalen die over het dak lopen en over een brandscheiding heen gaat een brandklep toegepast dient te worden. En zo ja, in welk document en paragraaf / bladzijde ik dit kan vinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een WBDBO-eis geldt tussen twee brandcompartimenten.

Bepalend is het kortste traject. Dit zou via de kanaal kunnen zijn. m.a.w kan de brand via het kanaal over het dak naar het andere brandcompartiment ‘kruipen’ via het kanaal?

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Het kanaal bevindt zich buiten in een open ruimte.
    De kleppen zouden in de dakdoorvoer moeten komen omdat dat het punt is waar de WBDBO wordt doorsneden van de onderliggende laag.
    Feitelijk hetzelfde probleem als wanneer je vanuit een schacht een verdieping opgaat of vanuit bv parkeergarages naar bovenliggende schachten e.d.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.