2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1666 |

Goedemiddag,

ik ben momenteel bezig met de opleiding H-BHV en schrijf een beleidsstuk voor onze locatie.

Tijdens de cursus werd vermeldt dat handbrandmelders verplicht zijn. Ik ben op zoek gegaan naar info en lees dat handbrandmelders verplicht bij brandhaspels horen te hangen. Nu hebben wij geen brandhaspels in ons pand welke een kantoorfunctie heeft. Ik heb verder gezocht maar kan geen wettelijke eisen vinden dat een brandhaspel aanwezig hoort te zijn en derhalve dus ook niet de handbrandmelders.

Ons kantoor bestaat uit 2 x 200m2, 2 etages op elkaar met 53 werkplekken. Er is een inbraakbeveiligingssysteem waarop voldoende optische- en een thermischemelder zijn/is aangesloten. Het systeem wordt jaarlijks gecontroleerd. Bij het afgaan van het systeem wordt er een melding gedaan naar een meldcentrale, waarop controle van het pand plaatsvindt en zonodig achterwachtoverleg.

Kan iemand mij informeren of hetgeen er momenteel is wettelijk voldoende is of zijn haspels en handbrandmelders een verplichting??

Groeten,
    Harma

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De eisen mbt de aanwezigheid van een brandmeld, en ontruimingsalarminstallatie staan in het [woordenboek]Gebruiksbesluit[/woordenboek]

zie http://www.vrom.nl/gebruiksbesluit.

De eisen voor brandslanghaspels staan in het Bouwbesluit.

gebouw < 500 m2 en bestaande gebouwen hoeven in beginsel geen bsh’s te hebben. Om een beginnende brand te blussen dienen er dan wel kleine blusmiddelen aanwezig te zijn.

De technische uitvoering van de brandmeldinstallatie staat in de NEN 2535 (voorgeschreven vanuit het Gebruiksbesluit), en de OAI in de NEN 2575.

Handmelders dienen bij brandslanghaspels geplaatst te worden. Bij ontbreken van brandslanghaspels moeten de melders op een logische plek, op een maximale afstand van 30 m geprojecteerd te worden (heb de NEN 2535niet bij de hand, maar daar staat dit in genoemd).

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.