Brandpreventieforum Forums Bouw brandgevaarlijkheid dak conform nen 6063

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 222
    #662 |

In het bouwbesluit staat onder artikel 2.85 aangegeven:

1. Een dak van een bouwwerk waarin de gebruiksfunctie ligt is, bepaald volgens NEN 6063, niet brandgevaarlijk.

Het 2e lid geeft

Het eerste lid geldt niet, indien het bouwwerk waarin een gebruiksfunctie ligt:
    a. geen vloer van een verblijfsgebied heeft, die hoger ligt dan 5 m boven het meetniveau, en
    b.geen brandgevaarlijk dak heeft op een horizontale afstand van de perceelsgrens van minder dan 15 m; indien het perceel waarop het bouwwerk ligt, grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt de afstand aangehouden tot het hart van die weg, dat water of dat groen.

Vraag in relatie bovenstaande:

Stel ik heb een dak dat 8 meter vanaf de perceelsgrens is gelegen. Het dak dient dan niet brandgevaarlijk te zijn conform de NEN 6063. Mag een dakgedeelte dat op 15 meter en verder vanaf de perceelsgrens is gelegen van een brandgevaarlijke kwaliteit zijn.
    Dus, deels een niet brandgevaarlijke kwaliteit en verderop (van hetzelfde dak) wel een brandgevaarlijk dak???

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Dat zou wel de conclusie kunnen zijn, ja! :D

Dit artikel gaat vooral over vliegvuur van een brand bij de buren. Die 15 meter is als grens genomen voor de afstand waarbinnen zo’n brand gevaar kan opleveren.

Let er wel even op dat dit een ‘en’ vorm heeft. Je moet aan beide eisen voldoen om het eerste lid te mogen laten vallen. Verder gaat het over het HELE gebouw, niet alleen over die ene functie. Wanneer er in je gebouw een willekeuring VG boven de 5 mtr. uitkomt, moet je lid 1 wel toepassen.

Vind de bovenstaande benadering persoonlijk wat gezocht, het blijft tenslotte gewoon een groot dak, en daar ga je toch geen twee soorten dakbedekking door elkaar heen gebruiken? Vooral niet wanneer de meeste dakbedekkingssoorten tegenwoordig erg goed voldoen aan de NEN. Je bent waarschijnlijk meer geld kwijt aan dit ‘speciale’ dak dan aan de exta kosten voor een goed dakbedekkingssysteem op het gehele dak.

jano
    Bijdrager

In het dak worden ook lichtstraten toegepast, deze behoren volgens mij ook bij het dak. Dus ook lichtstraten (en daarmee gelijk te stellen) moeten indien deze niet in de uitzonderingssituatie vallen van artikel 2.85 lid van BB voldoen aan de criteria volgens norm NEN 6063.

jano
    Bijdrager

In het dak worden ook lichtstraten toegepast, deze behoren volgens mij ook bij het dak. Dus ook lichtstraten (en daarmee gelijk te stellen) moeten indien deze niet in de uitzonderingssituatie vallen van artikel 2.85 lid van BB voldoen aan de criteria volgens norm NEN 6063.

Ik zou graag de zienswijze van meerdere preventisten willen zien in het kader van lichtkoepels, lichtstraten e.d. in verband het vliegvuur verhaal conform de norm NEN 6063. Welke voorwaarden stellen jullie, indien het dak niet brandgevaarlijk mag zijn in de zin van de NEN 6063. De reden dat ik dit vraag, ik krijg regelmatig van fabrikanten goedbedoelde briefjes met algemene termen zoals: , en dat soort "loze" kreten. Ik kan er niks mee in de relatie tot de norm NEN 6063.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.