Brandpreventieforum Forums Bouw Brandgevaarlijk dak: sproeiinstallatie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2377 |

Voor een brandgevaarlijk dak, rieten kap, wordt een sproeiinstallatie aangebracht.
    Hiervoor is netjes een rapport overhandigd, theoretisch is alles is in orde.

Wat ik me nu afvraag: ?
    Als een installatie niet wordt onderhouden zal er verval optreden. De installatie moet natuurlijk wel netjes blijven functioneren. Hetzelfde geldt voor de detectie: deze techniek moet ook onderhouden worden.
    Hoe kun je hier als brandweer of als gemeente op handhaven?
    -vraag je jaarlijks om een certificaat?
    -vraag je jaarlijks om het onderhoudsrapport?
    -ga je handhaven op de nieuwbouw artikelen uit het Bouwbesluit, brandgevaarlijke dak?
    Of laat je het op z’n beloop met als vergelijking: we controleren toch ook de NEN 2555 rookmelders niet jaarlijks in alle woonhuizen..

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

zorgplicht Woningwet biedt wel handvaten.

Wat doe je als gemeente als een school een brandwerende deur verwijdert?

De eigenaar heeft gekozen voor de gelijwaardigheid. Het lijkt mij niet verkeerd om de eigenaar de vraag voor te leggen hoe hij deze gelijkwaardigheid wil blijven borgen.

Weeg vervolgens zelf af of je je in dat voorstel kan vinden.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Het is voor mijn gevoel beter om al vooraf na te denken over faalkansen van gelijkwaardige oplossingen. Dit is wat dat betreft een goed voorbeeld. Ik pleit ervoor om erg terughoudend te zijn met dit soort installatietechnische oplossingen. Voor de aanvrager goed om met een behoorlijk kostentverhogende voorziening een bouwvergunning te krijgen maar als vergunningverlener weet je vooraf al dat zo’n voorziening na verloop van tijd weinig zin heeft.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

De borging van de kwaliteit van de gelijkwaardigheidsvoorziening zou dan ook deel van de gelijkwaardigheid moeten uitmaken. M.a.w. de verplichting voor een onderhoudscontract, een testprocudere beschrijven, dat je jaarlijks een kopie van het keurings/testrapport krijgt etc.

wouter van den brand
    Bijdrager
    Post count: 2

Oké, bedankt voor jullie reacties.
    Ongeveer wat ik had verwacht met wat bruikbare aanvullingen.

Iemand ervaringen met dit gelijkwaardigheidsverzoek en het onderhoud ieder jaar?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 325

Ja, wij verzorgen o.a. de detectie voor dergelijke installaties. Niks bijzonders. Onderhoudscontract is sowieso nooit een probleem. Derhalve deel ik niet de mening van Johan. Zo te lezen heeft Johan geen vertrouwen in veiligheidsinstallaties op lange termijn.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.