Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Branddetectiemedium glasvezel en de NEN2535

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 174
    #2884 |

Sporadisch wordt glasvezel-branddetectie toegepast in gebouwen. Heeft iemand ervaring hoe zich dat laat implementeren in de NEN2535 en certificering als het gaat om bijvoorbeeld systeemuitval, meldergevoeligheid, branddetectiezones.
    De goede werking zal geen discussie zijn. Alle voorkomende projecten zullen toch wel met een brandproef volgens de NEN2535 zijn opgeleverd mag ik aannemen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Componenten moeten toch een EN 54 keur hebben. Onder welk EN 54 deel zouden deze detectoren vallen?

marcel van opdam
    Bijdrager

en54-22

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

EN54-22 is toch nog niet definitief en zonder kennis van zaken aan mijn kant, lijkt me dat er geen leverancier is die een certificaat kan afgeven… Verder kan ik er helaas weinig over zeggen anders dan ik dacht dat deze toepassing in tunnels (bijv. De Betuwelijn) wordt toegepast .

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

kruislijst
    Bijdrager

Precies.

De EN 54-22 regelt zaken als

Echter nog niet definitief. Of een systeem werkt (= reageert op een proefbrand) kan beproefd worden. Dat wil nog niet zeggen dat het product bestand is tegen trillingen, vocht, … , …., daar het je de productkeur EN 54-22 voor.

marcel van opdam
    Bijdrager

EN54-22 al jaren definitief. Er is zelfs al een systeem dat hieraan voldoet. Maar mag natuurlijk geen productnamen noemen. Dat zou kunnen worden gelezen als reclame-uiting in plaats van informatieverstrekking.

Onze NEN2535:2009 meldt al bijna 6 jaar dat dit hoofdstuk in voorbereiding is. Dit zegt natuurlijk meer over de NEN2535:2009 die qua techniek etc. dus al bijna een decennia achterloopt.

Terug naar de glasvezelkabel.

Heeft ooit iemand een rapport onder ogen gehad van een brandproef waarbij dit medium is toegepast? Los van de vraag of het naar behoren heeft gefunctioneerd. En als dit medium nog zo nieuw en onbekend is hoe kan het dan zijn dat een aantal infrastructurele projecten zoals eerder genoemde Betuwelijn en enkele tunnels hiermee zijn uitgevoerd.
    Voldoet het dan op zijn minst aan de EN54-5? Hoe projecteer je dit medium bij tweemelder of tweegroepsafhankelijkheid als het gaat om het aansturen van brandveiligheidssystemen als tunnelventilatoren, highfog etc. etc.

Moderator

Als ik bij de NEN kijk, staat er toch vermeld dat deze norm een ontwerp norm is… Waar zouden wij de definitieve norm kunnen vinden? Gisteren heb ik toevallig nog een leverancier van lineaire thermische melders gesproken en deze waren eveneens in de veronderstelling dat deze norm nog niet definitief is en er is dus geen productcertificaat voor het product beschikbaar.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

kruislijst
    Bijdrager

EN 54-22 of NEN-EN 54-22?

Volgens mij is de BS 54-22 en de DIN 54-22 ook nog in Pr status.

http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN-5 … tw.-en.htm

Als je doelt op de fibrolaser van Siemens: die heeft een VDS erkenning op basis van de Pr EN 54-22.

marcel van opdam
    Bijdrager

Ik doelde niet speciaal op een bepaald product maar in zijn algemeenheid. Hoe gaan we nu om qua certificering van producten die wel een keurmerk hebben maar waarvan het hoofdstuk volgens de NEN2535 in voorbereiding is?

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Marcel,

Ik weet dat Emiel van Rossum, de oprichter van dit forum, hier ervaring mee heeft. Wellicht kan hij je verder helpen.

kruislijst
    Bijdrager

Je kan niet certificeren op grond van normconformiteit.

De NEN-EN 54-22 is niet definitief (niet alleen volgens de NEN 2535!). Je gebruikt dus niet geschikte producten.

De vraag is: waarom zou je willen/moeten certificeren?

Als je wilt certificeren zou je een UPD op kunnen stellen met een verantwoording van de keuze en toepassing. Het zou dan mogelijk moeten zijn om te certificeren op basis van afgeleide doelstellingen

marcel van opdam
    Bijdrager

Begrijp ik nu goed dat eerder genoemde product niet geschikt is voor, althans, de Nederlandse markt?

Moderator

@ Marcel
    Bewust dat het wat afdwaalt van je oorspronkelijke vraag, maar gaande weg heb je aangegeven dat de EN54-22 al jaren definitief is, waar vinden wij deze definitieve norm dan…

@kruislijst
    Dus alle installatie met kanaalmelders of puntmelders gebruikmakend van een combinatie van gedetecteerde
    brandverschijnselen, worden / zijn onterecht gecertificeerd?

kruislijst
    Bijdrager

De NEN 2535 zegt hier het volgende over:

6.3 Brandmelders en andere elementen
    De brandmelders en andere elementen moeten voldoen aan en worden toegepast conform de
    desbetreffende delen van NEN—EN 54.
    [sup]OPMERKING Indien bijvoorbeeld een multi—sensormelder uitsluitend is gekeurd op basis van NEN—EN 54—5 kan deze
    uitsluitend als thermische melder worden geprojecteerd en toegepast.[/sup]

Moderator

Als er dan geen EN54 norm is of geen definitieve versie?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.