Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie branddetectie in chemicalien container

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #1740 |

Hallo allen.

Bij ons in het pand is een container geplaatst tbv opslag van chemische goederen. In deze container zit een aparte brandmeldcentrale met 1 rookmelder. Bij rookontwikkeling volgt brandalarm, logisch. Nu gebeurde het laatst dat er een storing was aan de electrische voorziening van deze container en een keer en storing aan het ventilatie systeem. Tijdens deze storingen volgde er ook een brandalarm, volgens branddetectie bedrijf hoort dit zo bij chemische opslag.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand waar ik daar iets over kan vinden.
    Alvast beadnkt.

Gr RonR

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In de container kunnen zich schadelijke stoffen ophopen. Dit wordt met ventilatie voorkomen.

Kapotte ventilatie is ophoping stoffen. Je wilt dus wel weten of dit het geval is. Dit is echter geen brandmelding, maar de storing in een actieve preventieve voorziening.

Was het brandalarm afkomstig van de storing, of werd de melding gegenereerd door het opbouwen van damp in de rookmelder?

ronr
    Bijdrager

Hallo Kruislijst.

De beide storingen veroorzaakte ook echt twee brandalarmen. Volgens mij is een storing, en de daaraan gekoppelde signalen, genoeg om te waarschuwen!

Gr Ron

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Hallo allen.

Bij ons in het pand is een container geplaatst tbv opslag van chemische goederen. In deze container zit een aparte brandmeldcentrale met 1 rookmelder. Bij rookontwikkeling volgt brandalarm, logisch. Nu gebeurde het laatst dat er een storing was aan de electrische voorziening van deze container en een keer en storing aan het ventilatie systeem. Tijdens deze storingen volgde er ook een brandalarm, volgens branddetectie bedrijf hoort dit zo bij chemische opslag.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand waar ik daar iets over kan vinden.
    Alvast bedankt.

Gr RonR

Misschien wat late reactie maar toch wat kanttekeningen mijnerzijds.

1e Het is een container specifiek voor chemicaliën opslag.
    2e In de container bevindt zich de brandmeldcentrale

Punt 1, Bij een container voor chemicaliën opslag zit ik gelijk te denken aan de PGS15 voorwaarden. Oftewel explosiegevaarlijke opslag. Of de container nu wel of niet is voorzien van dit predicaat is dit wel iets om in overweging te nemen.

Punt 2, Kijkend naar mijn gedachten over punt 1 moet ik zeggen: Wie komt er in hemelsnaam op de gedachte een ontstekingsbron in een dergelijke ruimte aan te brengen (de brandmeldcentrale met melder en hoogstwaarschijnlijk ook standaard verlichting?). Daaropvolgend: is er überhaupt over dit probleem nagedacht? Reden is vrij simpel, de vraagsteller geeft al aan, dat als de ventilatie uitvalt, er dusdanige dampvorming ontstaat de rookmelder op die dampen in alarm komt. Griezelig idee dus. En die container, die dus blijkbaar geventileerd moet worden, staat ook nog eens bij/tegen het hoofdgebouw?

Overigens is het niet normaal dat er een brandalarm ontstaat bij uitval van ventilatie en dergelijke. Dat betekend dat men blijkbaar Ionisatiemelders heeft toegepast. Hoe kom ik daar op? Optische rookmelders komen niet in alarm bij gasvorming. Iets dat Ionisatiemelders wel doen.

Al met al een vreemd verhaal dat door de vraagsteller geschetst wordt.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Punt 2, Kijkend naar mijn gedachten over punt 1 moet ik zeggen: Wie komt er in hemelsnaam op de gedachte een ontstekingsbron in een dergelijke ruimte aan te brengen (de brandmeldcentrale met melder en hoogstwaarschijnlijk ook standaard verlichting?). Daaropvolgend: is er überhaupt over dit probleem nagedacht? Reden is vrij simpel, de vraagsteller geeft al aan, dat als de ventilatie uitvalt, er dusdanige dampvorming ontstaat de rookmelder op die dampen in alarm komt. Griezelig idee dus. En die container, die dus blijkbaar geventileerd moet worden, staat ook nog eens bij/tegen het hoofdgebouw?

Als het een opslag is (PGS15), dan moeten de gevaarlijke stoffen verpakt zijn. In een opslag zijn handelingen met gevaarlijke stoffen (zoals overgieten e.d) verboden. Ook als er gemorst is dan moet dit direct worden opgeruimd.
    Er zou dus nagenoeg geen sprake van kunnen zijn dat er dampen ontstaan.
    Zo ja, dan zit er iets structureel mis in deze opslag.

Als er een ex-zonering geldt voor de container dan moet de elektra aan aanvullende eisen voldoen, zoals ex-geschikte verlichting en ex-veilige rookmelders. Dat is dan dus geen ontstekingsbron meer.

ronr
    Bijdrager

Hallo,

Ik begrijp uit jullie verhalen dat een storingsmelding gewoon als storing gemeld dient te worden en niet zoals aan ons verteld dat het als brandalarm binnen moet komen.
    Bedankt allen, ik weet voldoende.

Gr Ron

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.